Roger Courage Matthisen


Roger Courage Matthisen

Roger Courage Matthisen

Karma: 239 (?)

KiMs "Smager af neger"

Hvor meget kan vi tillade os at diskriminere og udstille mennesker i sarkasmens navn? KiMs seneste reklamekampagne er (u)frivilligt blevet genstand for politisk debat.

En ganske almindelig hvid, dansk skuespiller er blevet hyret til at lave en serie af reklamer som figuren Michael Madsen, der har en talefejl. I denne kontekst udtaler Michael bogstavet M som N og hele reklamen bygger således op til sloganet, at KiMs chips “Snager af Nere” eller som de fleste afkoder budskabet “Smager af Neger.”


Kilde: KiMs.dk
 
KiMs lancerer reklamen i oktober 2013 og allerede tidligt i kampagnen er de blevet konfronteret med, hvordan deres publikum afkoder budskabet. På deres facebookside løber der forskellige positive og negative kommentarer ind:
 
Kristian 'Lemur' Clausen Meget sjovt og meget modigt af jer med den reklame!
"Mhmmmm KiMs Peanuts - Smager af neger"… Hvordan smager en neger så??
 
Pernille Bruun Andersen Jeg synes det er skræmmende, hvor mange danskere der faktisk synes den reklame er sjov. Jeg synes den er total respektløs over for en masse mennesker og bare mega dårlig stil.
 
Det er tydeligt, at reklamen splitter publikum, og endnu mere tydeligt er det, at pågældende reklameslogan fra KiMs side allerede nu får den payoff som de havde håbet på – der bliver sat fokus på smager af neger, KiMs er igen i vælten med omtale.



Så begynder det at gå galt

I følge Den Store Danske Encyklopædi er neger ofte synonymt med slave, hvorfor det naturligt falder en række bekymrede mennesker på sinde, om dette er en bevidst strategi i satirens navn som et led i deres markedsføringsstrategi.
KiMs bliver efterfølgende kontaktet på deres facebookside af flere af disse bekymrede røster:
Frank Kruse: Det virker usandsynligt, at ingen på noget tidspunkt har kunnet høre/se at den er langt over stregen… …Det må være et bevidst valg, for at skabe røre omkring reklamen... Og det må man sige er lykkes. Det er bare en virkelig grim baggrund at skabe røre på!!


 
Hvor går grænsen?

KiMs bliver igen på deres facebookside bedt om at forholde sig til det nedsættende ordvalg i deres reklame:
 
Roger Matthisen Næste reklamespot for Nichael Nadsen med sin fine talefejl kan blive følgende for KiMs:
Økologiske flæskesvær! Og kampagnens slogan bliver "Slut Med Hormonsvin" og fokuserer på grise som ikke har fået medicin. Men fordi Nichael Nadsen har sin fine talefejl siger han "Slut Med Homosvin." Men hey - det er okay, fordi det er humor og KiMs er vandt til at deres reklamer deler vandene som de udtaler. Kunne dette være en potentiel kampagne for KiMs?

 

Kilde: Stonewall
 
 
Det er tydeligt, at KiMs naturligvis har overvejet, at reklamen ville ”skille vandene,” som de skriver på deres facebookside, men de forholder sig ikke til det diskriminerende element i kampagnen:

 

 
KiMs indser deres fejl
Det øgede pres på KiMs, hvoraf medlemmerne af African Empowerment Center (AEC) spillede en central rolle i at aktivere og samle modstanderne over for kampagnen, og i at drage sammenligningen med nedsættende homofobiske termer, får nu KiMs til at reagere, og de vælger torsdag d. 24 oktober at melde ud, at den pågældende reklamefilm vil få ændret slutningen:


 
”Vi kører i øjeblikket en reklamefilm, hvor vores nøddeekspert Michael Madsen på grund af sin talefejl udtaler vores slogan ”smager af mere”, så ”mere” bliver til ”nere”. Vi har på ingen måde haft til intention at gøre os morsomme på andres bekostning – og vi har vurderet, at det ikke kunne opfattes racistisk, fordi ordet ikke bruges til at beskrive en person af afrikansk oprindelse. Der er blot tale om en talefejl, der resulterer i en vrøvlet sætning.


 
Det ændrer dog ikke på, at der er nogen, der er blevet kede af det. Og hos KiMs ønsker vi ikke at gøre folk kede af det – vores produkter og vores reklamefilm skulle gerne gøre folk glade. Derfor har vi i går eftermiddags besluttet midlertidigt at stoppe kampagnen for at ændre speaken i slutningen, så den ikke længere kan misforstås eller høres forkert.”



 
Som KiMs også fronter på deres hjemmeside, så er ”KiMs - en ansvarlig virksomhed. Hos KiMs ønsker vi at drive virksomhed på en ordentlig og anstændig måde, hvor vi viser omtanke for mennesker og miljø, og dermed engagerer os i det samfund, vi er en del af.”



 
En potentiel stor PR-fadæse er afværget

KiMs har handlet. De får slettet de fleste af deres svar fra facebooksiden, og strømligner ovenstående undskyldning på siden samt på mail til personer, der har kontaktet dem her. En potentielt stor PR-fadæse er nu afværget. Håber de i hvert fald. Set i lyset af, at figuren Michael Madsen er kørt i stilling til at lave en række kampagner for KiMs, så er det strategisk fornuftigt, at få Michael ud af suppedasen inden han bliver behæftet med for mange negative konnotationer angående neger. Og udsigten til, at KiMs koncernen er racistisk er naturligvis heller ikke ønskværdig. Men hvorfor vælger koncernen ikke at gå hele vejen og undskylde for, at de simpelthen ikke tænkte over konsekvensen ved overhovedet at anvende et fordomsfuldt ordspil fra starten?”


 
Som der igen kommenteres på KiMs facebookside:

 
Arne Masaking Kierkegaard Nissen Undskyld mig KiMs i Søndersø.


Hvem tror I at I prøver på at narre? Hvor mange dage har det taget at lave den reklamefilm? Hvor mange har under set'et, sagt: "arrhhh, den her kommer vi til at høre for, det duer sgu nok ikke, fordi det lyder som neger". Hvor mange i organisationen har jublet, fordi det ville skabe uro - derved omtale.
En anden bruger herinde laver pendanten til "hormonsvin", og hvad det ville blive uden N. (Homosvin) -Kan man så tillade sig alt? Gå op til en betjent kalde ham skældsord og undskylde med en talefejl? Come on KiMs.


 
Det er for simpelt, det er forudsigeligt, det er plat, og det er ikke mindst racistisk - at I hos KiMs ikke engang vil stå ved jeres fejl. Der udtales i reklamen NEGER, ikke neRe, og det ved I godt.


 
Det var målet for reklamen, at skabe omtale. Jeg selv, og jeg håber en del andre ikke rører jeres produkter, fordi I viser virkelig en usympatisk og ikke mindst arrogant side.
 
Danmark mangler officiel politik på det multietniske område
Problematikken i at KiMs i første omgang beslutter sig for at køre med neger-strategien kan forklares i hvordan danske kultur og dansk politik indtil nu har forholdt sig til mennesker af afrikansk oprindelse. Myterne er mange og varierer afhængigt at, hvilket afrikansk land minoriteten er fra. I stedet for at regeringen breder en officiel politik udover landet, præges vi af holdninger fra erhvervslivet som fx med neger- og sambobollen, der ændres til samba og flødeboller og niggerdrengen fra Harald H. Lunds ”Elefantens vuggevise” som først ændres til negerdrengen og herefter af mange helt udskiftes til en kokosnød.


 
Politisk set har Danmark ikke officielt taget stilling til, at vi er et multietnisk samfund, uanset hvilken debat en sådan term afføder. Selve termen ’multietnisk’ beskriver, at der i et samfund eksisterer mere end én etnisk befolkningsgruppe. Hvilket er et faktum for det danske samfund. Men da beslutningen officielt ikke er taget, har erhvervslivet ingen andre retningslinjer og pejlemærker angående diskrimination og racisme, end hvad lovgivningen samt de herskende normer i nationalsamfundet dikterer. Manglen på officielle standpunkter angående landets minoriteter afføder derfor også en usikkerhed om, hvad vi kalder minoriteterne, hvilke termer er godkendte, negativt ladede, og hvilke er direkte racistiske.


 
Afrofobi
Selvom Danmark har været forgangsland på mange områder med fokus på diskrimination af kønnene såvel som nationaliteter, så har vi i forhold til personer med afrikansk oprindelse endnu ikke adopteret termer som vi ser det med ’jøder’ og ’antisemitisme’ eller ’homoseksuelle’ og ’homofobi’. Til sammenligning har Sverige i en årrække anvendt ordet Afrofobi (eng. Afrophobia), der netop relaterer sig til hadeforbrydelser og andre lovovertrædelser eller krænkende adfærd mod mennesker med afrikansk oprindelse. Således kunne Sverige faktisk konstatere, at der i 2010 var sket fald i hadeforbrydelser mod alle minoriteter undtagen i kategorien afrofobi, som er steget med stærkt bekymrende 24%. Termen afrofobi indeholder også eftervirkningerne af kolonimagternes undertrykkelse. KiMs Chips koncern har en størrelse, hvor de naturligvis godt kender til de herskende normer i nationalsamfundet, og derfor burde have forudset at brugen af ordlyden neger ville skabe kritik.




 

I nationalismens navn

Så hvorfor godkender KiMs neger-kampagnen? Her spiller den danske kultur ind. Vi kan godt lide at grine sammen. Vi kan godt lide at grine på andres bekostning. Det jo bare gas. En nationalisme der tilkendegives på KiMs hjemmeside efter udmeldingen om, at reklamen ændres finder sted, med udtalelser som:

 
Mý Stoltzé Og man kan fandeme godt høre forskel på "nere" og "neger" !!!
Eller så må de fandeme slukke for fjernsynet, hvorfor skal de have ret til at ændre på VORES LANDS fjernsyn og humor??

 
Dennis Haagensen Hold for helvede, hold nu op! Hvornår fanden er vi blevet så berøringsforskrækkede at vi ikke engang kan lave en morsom reklame uden at folk læser racisme og personforfølgelse ind i den?
 
Louise Zobbe Hold da op.. Hvor er det langt ude efterhånden! Jeg er stor fan af KiMs og den søde reklame.

 
Karin Gjerulff Nielsen kan kun grine af dem der føler sig forarget over den reklame de må virkelig mangle indhold i hverdagen.

 
Og andre går lidt hårdere til tonen i debatten:
 
Nabaz Anwar flot KiMs.
Det staves "nere", men udtales "neger". Så hold kæft med at spørge hvorfor folk blir fornærmet!

 
Tim Hønserøv Hansen få dig dog noget selveroni tumpe.
 
Sebastian Larsen NEGER NEGER NEGER NEGER NEGER NEGER NEGER NEGER NEGER NEGER NEGER NEGER! Jeg kan ikke se det forfærdelige i det, de er jo negere. Det har vi kaldt Dem de sidste 100 år. Hvorfor ændre det. En skovl er en skovl eller? Det er også snart forkert at sige indvandre... NEEEGEER!!!
 
KiMs har allerede været inde og slette stærke, racistiske og afrofobiske indlæg på deres facebookside, som kommer i kølvandet på kampagnen. Netop dette scenarium havde de ikke fået tænkt til ende. At når man vælger direkte eller indirekte at håne en minoritet, så vil responsen blive politiseret. Nu handler det ikke kun om humor, men om borgerrettigheder og diskrimination vs. ytringsfrihed og nationalisme, om fordomme på baggrund af hudfarve vs. tolerance.


 
KiMs mangler at tage ansvar
KiMs Kartoffel-Jørgen har været en kæmpe succes for KiMs. Ifølge deres hjemmeside kender 98 ud 100 danskere KiMs, og det har Kartoffel-Jørgen en væsentlig del af æren for. Og Jørgen har gjort mange gode ting for det danske samfund. En af de centrale uudtalte gaver fra kampagnerne har været, at Jørgens selvoptagede ’larger than life’ attitude har skubbet til vores jantelovsgrænser. Udvidet danskernes horisont og måske endda vores selvopfattelse.
Og det er netop på denne platform ’i den sarkastiske hånerets ånd’, at Jørgen har vundet indpas hos danskerne, og det var via denne platform at KiMs ville fokusere på deres brand loyalty med Michael Madsens ’smager af neger’ kampagne.

 
Men hvordan smager en neger så? KiMs har valgt at undgå fremtidige misforståelser angående kampagnen ved at ændre slutningen, men de er langt fra færdige med denne sag, der uden tvivl vil skabe en fremtid præcedens på tv-området. Hvor langt kan vi gå, hvor diskriminerende må vi være?
KiMs valg om at anerkende kritikken og handle på den er det rigtige træk for dem. Men de har ikke lagt alle kortene på bordet. Og denne halve beslutning vil forfølge dem, indtil de gør.


 

 

Et fællesansvar


Spørgsmålet er, hvor meget vi kan tillade os at diskriminere og udstille mennesker i sarkasmens navn? Eller tror vi på, at, det der ændrer vores samfund er, at vi alle gør en aktiv indsats for at arbejde for tolerancen? Det sidste forudsætter fx ikke, at børn af afrikansk afstamning skal kaldes negere i skolegården fordi en chips-producent fik en sjov ide eller en 8 årig dreng skal kaldes homosvin fordi han er usikker på sin seksualitet. Den kommende officielle klage og eventuelle retssag venter forude og vil netop være med til at definere nye standarder inden for vores multietniske samfund og forhåbentligt søsætte endelige initiativer hos regeringen til at definere en politik og anerkende termer og definitioner på området fremover.

 
En ting er dog sikkert. KiMs har skabt en ny smag, smagen af neger og uden de tager ansvar for netop at skabe denne smag, bliver det spændende at se, hvor længe den forbliver i deres sortimentet.
 

Giv din stemme

136 stemmer
2,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

59 JOB

Communications Partner, Food & Beverage

Se alle job Indryk job

Job

Sales and Marketing Manager

Frist: 30. november

Kommunikationskonsulent

Frist: 2. december

Digital rådgiver

Frist: 17. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.