Kforum nyhedsbreve

Kforum nyhedsbrev
Dato:
torsdag 5. december 2019
Titel:
K-PLUS :: december 2019 ::
Se som website
 
 
 
KFORUM
 
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
 
 
 
 
Danmarks største kommunikationsforum
 
 
 
 
 
 
Timme Bisgaard Munk
 
 
 
Kære læser

Kære Kforum PLUS-medlem

PLUS-nyhedsbrevet er fyldt med indhold helt eksklusivt til dig. Vi har samlet månedens faglige artikler, der kan inspirere dig i dit daglige arbejde og give dig redskaber og viden, du forhåbentlig kan bruge aktivt. Derudover har vi tygget os igennem en stor bunke artikler og vidensressourcer, så du hurtigt kan blive opdateret på, hvad der ellers sker i det brede kommunikationsfelt. Du får også nyheder om, hvilke aktiviteter der følger i december.

 

Julerabat på forårets endagskurser

Vi er kommet i julehumør, så i hele december måned er der 20 % rabat, hvis du tilmelder dig et af forårets endagskurser. Det kan være, du gerne vil lære, hvordan du styrker organisationen med bæredygtig storytelling, eller måske har du brug for at opgradere dine evner inden for ledelse af kommunikationsprojekter, eller måske vil du gerne være på forkant og have styr på jeres krisekommunikation, inden krisen rammer. Det kan også være, du har brug for noget helt andet? Her har du en oversigt over alle vores kurser og netværk.

 

Få early bird-rabat på KOM20 – landets største kommunikationskonference 
 

Den klassiske kommunikatør bliver i disse år udfordret på relationsopbygning og målgruppekontakt. Både af nye digitale muligheder og andre faggruppers kommunikationsløsninger.

Kforum og Dansk Journalistforbund sætter derfor til KOM20 fokus på, hvordan vi holder os relevante som kommunikatører. Billetsalget er startet, og du kan sikre dig en billet til en favorabel pris her.

  

Månedens PLUS-artikler

Sådan får du en tættere relation til din topleder
Tillid, fortrolighed og ærlighed er hovedhjørnestenene i den relation, kommunikationsrådgivere ønsker at etablere med den topchef, de rådgiver om kommunikation. Samtidig har rådgiverne svært ved at sætte fingeren på, hvad det præcist er, de gør for at skabe den relation, og hvilke redskaber og strategier de anvender for at nå målet. Når vi imidlertid ser nærmere på rådgivernes praksis, tegner der sig alligevel et tydeligt billede af, at der faktisk eksisterer strategier for at etablere en tæt relation til sin topleder: Det handler om at udnytte og skabe anledninger, som kan blive til defining moments, og dermed skabe en tættere relation. Vi kalder disciplinen occasion management.

 

Er din virksomheds fake news-beredskab klart?
I Danmark vil en klassisk tanke være: Vi må forbyde det! Men det er svært at lovbestemme sandheden. Så når virksomheder og organisationer bliver ramt af falske Facebookopslag, så er virkeligheden for kommunikationschefen i dag: Det er dit ansvar.

 

Katastrofal kongelig krisekommunikation
Prins Andrews interview med BBC er stort set guiden til kamikazekrisekommunikation. Forsøget på at lægge afstand til den pædofilimistænkte amerikanske rigmand Jeffrey Epstein og misbrug af en af vennens såkaldte sexslaver kom for sent, virkede ugennemtænkt og talte kun krisen op. Vi kan udlede fem kamikazeregler for selvmorderisk krisekommunikation.

 

Hvilke kommunikationsroller har du?
Som medarbejder er du en af virksomhedens strategiske kommunikatører og næsten uanset, hvilket job du har, forventes du at kommunikere både i og ud af organisationen. Men ved du, hvilken kommunikationsrolle der især er din? Her kan du se en typologi med otte kommunikationsroller, og måske kan du finde dig selv i en eller flere af dem.

 

Zoom-kompetencen
En af de vigtigste kompetencer for folk, der arbejder med kommunikation, er at kunne zoome imellem niveauer; mellem den strategiske retning og helt ned i den konkrete detalje, hvor der skabes værdi for slutbrugeren. Det er det bedste værn mod pseudoarbejde og information i kaskader. Det fineste er ikke at lave endeløse strategier i et KPI- og ROI-inficeret univers, men at skabe indsigt om og services til slutbrugere, hvilke beriger deres liv.

 

TikTok-amok – endnu et socialt medie til listen?
Vi kan ikke længere undgå TikTok, når snakken falder på sociale medier. TikTok har over 500 millioner aktive brugere om måneden, og mediet vokser.

 

Sådan svarer du på kritiske kommentarer
Du kender det måske. Du sidder til internt møde, og pludselig begynder notifikationerne på din smartphone at vælte ind. Det er Facebook-siden, den er gal med – og du er den ansvarlige. Et af jeres opslag med et citat fra direktøren får en del mere engagement, end du havde regnet med – af den negative slags. Og du ved, at om cirka ti minutter, så går det op for direktøren, at han er hængt til tørre af jeres fans. Hvad gør du?

 

Talepunkt Berlin – præsidenters ord før og efter Murens fald
“Ich bin ein Berliner”, “ Es gibt nur ein Berlin” og “Berlin ist frei”. Berlinerne har lagt ører til mangt en amerikansk præsidents forsøg på at udtale det lokale modersmål. Byen har været vidne til nogle af de mest kendte udenrigspolitiske taler for amerikanske præsidenter, men der er også et klart før og efter med Berlin som taleplads. Hvor John F. Kennedy og Ronald Reagan bragede igennem med ikoniske taler under den kolde krig, holdt Bill Clinton og Barack Obama taler i byen efter Murens fald, hvilke fremstår knap så tydelige i den kollektive hukommelse. Byen og Murens rolle i talerne reflekterer også dette skifte.

 

Grundfos er pressens bedste ven
Så er det her: årets PR Barometer fra Aalund. De danske journalister har talt, og vi har nu et klarere billede af, hvilke virksomheder der har styr på deres PR. Vi ved nu, hvem der er bedst til at interagere med medierne, og hvem medierne bedst kan lide at interagere med. Fem virksomheder skiller sig ud i årets undersøgelse, men særligt én har over tid vist sig konsekvent at imponere journalisterne. I det sidste halve årti har Grundfos altid været at finde i toppen af Aalunds PR Barometer; en stime, virksomheden fortsætter i år. Læs med, og se hele listen over årets vindere, samt hvilke virksomheder der over de sidste fem år har haft det bedste forhold til pressen.

 

Livet er for kort til at svede over Facebook-annoncering
Som rådgiver inden for Facebook-annoncering på snart 8. år er der rigtig mange uhensigtsmæssige arbejdsgange og deciderede fejl, jeg møder igen og igen ude hos vores kunder. Jeg tror nærmest aldrig, jeg har været i en virksomhed eller organisation, hvor man ikke i en eller anden grad tror, at man er helt speciel; at dette her er typisk og så meget os – ingen andre kan vel have samme problemer.

 

Derfor hader jeg allerede Radio Loud
Ny DAB-radio vil være ung med de unge og holde mikrofon for flere kommercielle samarbejdspartnere. Journalistikken skal være ’løsningsorienteret’, og satiren skal have ’et glimt i øjet’. Kort sagt: Louds klichéfyldte ansøgning er 367 sider varm luft fyldt med sjusk, stavefejl og sygt dårlige ideer. På papiret lyder Loud buldrende tom.

 

Hvad sker der ellers i den faglige internationale verden lige nu? 

I takt med, at alt blive forbundet med internettet via fx smart home-, smart company- og smart city-Internet of Things-løsninger, vokser cybertruslen også helt enormt. Her får du 110 statistikker over, hvor galt det kommer til at gå i 2020 med cybertruslen.

 

Og i takt med, at kunstig intelligens fører til udviklingen af avanceret ansigtsgenkendelsesteknologier, opstår der også en modkultur for adversarial design; altså design, der yder modstand. Lige nu bliver der fx udviklet en T-shirt, der gør dig usynlig for ansigtsgenkendelseskameraer.  

Drømmer du også om en ekstra feriedag. Mangler du lidt argumentation over for din chef? Så er her det ultimative skyts. Microsoft har nemlig eksperimenteret med en 4-dages arbejdsuge, og deres undersøgelse viser, at produktiviteten steg med 40 %. Ret imponerende. Læs undersøgelsen her.

 

Hyperpersonalisering bliver mere mulig med kæmpe mængder af data. Og forskellige firmaer omsætter nye indsigter til personaliserede produkter, som fx Japan Airlines, der har forsøgt at lave denne personlige omnichannel-oplevelse. Læs deres erfaringer her

 
Brand purpose og CEO-aktivisme er hot. Men pas på. Washing er en kæmpe fare. Pepsi, Heineken, Dove, McDonald’s og Gillette har alle prøvet at få en shitstorm efter sig, når de prøver at vise samfundssind uden hold i virkeligheden. Brand purpose er kun for de få rigtig hellige køer, som fx Patagonia.

 

Du har længe brugt Google som standardsøgemaskinen. Det har alle. Men du ved også, at det er lidt problematisk, at Google ejer al data, tracker dig og reelt er en reklamebiks. Nu er afløseren her måske med DuckDuckGo – ifølge Wired i hvert fald.


 
 
 
 
 
 
BLIV KLOGERE
 
 
 
 
12. december 2019
København
 
 
 
 
 
 
JOB TIL DIG
 
 
 
 
Frist: 12. december
 
 
 
 
 
 
 
 
 
NYESTE ARTIKLER
 
 
 
 
 
David Lorentzen
 
 
 
 
 
 
 
Mark Herron
 
 
 
 
Brian Due
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lasse Perrild
 
 
 
 
Vibeke Thøis Madsen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gitte Gravengaard
 
 
 
 
Jasmin Mortensen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Anton Lykketoft
 
 
 
 
Torben Lindberg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Katrine Thielke
 
 
 
 
René Fredensborg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Annoncer
 
 
 
 
 
 
 
Bliv klogere med kforum
 
 
 
 
 
14. maj 2020
København
 
 
 
 
 
 
27. februar 2020
København
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Job du kan søge
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Annoncer
 
 
 
 
 
 
 

Tip en ven

Tip din ven om nyhedsbrevet.

Din ven
Dig

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.