Kforum nyhedsbreve

Kforum nyhedsbrev
Dato:
mandag 10. februar 2020
Titel:
K-PLUS :: Februar 2020 ::
Se som website
 
 
 
KFORUM
 
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
 
 
 
 
Danmarks største kommunikationsforum
 
 
 
 
 
 
Timme Bisgaard Munk
 
 
 


Kære Kforum PLUS-medlem
 
PLUS-nyhedsbrevet er fyldt med indhold helt eksklusivt til dig. Vi har samlet månedens faglige artikler, der kan inspirere dig i dit daglige arbejde og give dig redskaber og viden, du forhåbentlig kan bruge aktivt. Derudover har vi tygget os igennem en stor bunke artikler og vidensressourcer, så du hurtigt kan blive opdateret på, hvad der ellers sker i det brede kommunikationsfelt. Du får også nyheder om, hvilke aktiviteter der følger i februar.
 
Start 25. februar: Skynd dig! Der er to ledige pladser på vores uddannelse som rådgiver i intern kommunikation. Har du brug for at få styrket dine kompetencer i intern kommunikation, så du bedre kan rådgive ledere og andre interessenter i din organisation? Du får teori såvel som praksisnære værktøjer og inspiration fra relevante cases.
 
27. februar: Kom og lær at udnytte nyhedsbrevets store potentiale. Nyhedsbrevet er vores foretrukne medie, når vi skal lære virksomheder at kende, og det er ifølge McKinsey & Co. 40 gange bedre end Facebook og Twitter tilsammen i forhold til at skabe nye kunder.
OBS: Der er få ledige pladser.
 
 

 
Månedens PLUS-artikler  
 
Grafiker Tobias Røder er blevet kaldt den frække dreng i klassen. Han har gennem sin karriere designet prisvindende filmplakater, opsigtsvækkende logoer, banebrydende emballager og var også manden bag både navnet Radio24Syv og den nu lukkede radios grafiske identitet. For ham handler det gode logo, den effektfulde plakat og en virksomheds grafiske identitet om at kommunikere og åbne for en dialog med modtageren.
 
Jo, det står stadig skidt til med tilliden generelt. Men hvordan præcis? Og hvad betyder det for danske organisationer og kommunikatører? Edelmans globale tillidsbarometer giver nogle indsigter. Mest interessant er oversigten over, hvad der har fyldt i tillidsdebatten de sidste 20 år. Ellers er hovedpointen, at forskellen vokser mellem de velstillede og massen, der taber tilliden til den kapitalistiske samfundsmodel – særligt eksemplificeret ved tab af tillid til teknologien og det offentlige, der brillerer med moralsk forfald.
 
En af de store fordele ved 2020 er, at vi kan blive klogere på 2019. Her i årets første måneder er det svært at opstøve en bedre samlet status på det forgangne år set gennem mediebriller end DR Medieforsknings årlige “Medieudviklingen”.
 
Hvordan får du mest muligt ud af din MUS-samtale, og hvordan sikrer du dig, at dine ønsker bliver opfyldt? Det hemmelige trick er, at du siger alle de ting, chefen vil høre. Du foreslår ham nye, geniale kommunikationsløsninger og viser initiativ ved at tage ansvar for fremtidige projekter.
 
Shitposting er det nye shit                          
Shitposting er, når man poster indhold, der ligner et meme, men er fuldkomment meningsløst. Det i sig selv kan skabe nye memes. Shitposting bruges som udråb, udtryk og til at trolle – dvs. digitalt at chikanere personer eller organisationer, man ikke kan lide. Men det øjeblik, man bruger shitposting til at trolle med, så er det strengt taget ikke shitposting mere, da det nu har fået mening og indhold. Forvirret? Lad os tage shitpostingens historie fra begyndelsen.
 
Vil EU’s klimapolitik skabe grønne handelskrige?                       
EU arbejder på at indføre en klimatold kaldet carbon border adjustment mechanism. Formålet er at reducere risikoen for klimadumpning eller carbon leakage, som det også kaldes, hvilket vil sige udflytning af CO2-intensiv produktion fra EU-lande til tredjelande med en mindre ambitiøs klimalovgivning end EU. Men kommer loven til at bide sig selv i halen, og kan den starte en grøn handelskrig?
 
Ville Barbie sige: ”Jeg elsker dig så maje, faktisk hundaar procent!”?                                      
De fleste af os er enige om, at dialekter og egnssprog er ih så, åh så charmerende – men er vi villige til at betale prisen for at bevare dem, og er betingelserne overhovedet til stede? Ny bog giver bud på, hvor vores talesprog er på vej hen og hvorfor.
 
Januar er juleaften for trends. De vælter frem overalt som gratis gaver fra alle til alle. Det er på denne tid af året, alverdens konsulentfirmaer udgiver netop deres bud på tidens trends. Vi har samlet de bedste, klogeste og mest overraskende i vores egen megatrendy liste over megatrendlister anno 2020.
 

 
Hvad sker der ellers i den faglige internationale verden lige nu?
Ny undersøgelse viser, at mange chefer ikke forstår værdien af kommunikationsarbejde. Hvad laver k-folk overhovedet? De fleste kan svare, at de arbejder med pressen og PR, men resten står lidt hen i det tågede. Se undersøgelsen i Communication Director, hvor de også giver nogle råd til, hvad du kan gøre ved det.
 
Når du alligevel er i gang med at finpudse dit arbejde – og PR omkring dit arbejde – så læs også med hos Ragan, der giver en række gode råd til, hvordan du kan stå stærkere i 2020. Et af de væsentlige råd er at droppe de mange kanaler og i stedet fokusere på kvalitet.
 
Vi bevæger os ind i et nyt tech-kritisk årti, hvor særligt de store amerikanske firmaer lægges for had – samtidig bliver vi dog gladeligt ved med at bruge deres services. Slate har forsøgt at opgøre, hvilke af de 30 store firmaer der “reelt” er de ondeste. Ikke overraskende er top-3 Google, Facebook og Amazon.
 
Arbejdspladsen er ikke bare et sted, man opholder sig. Fast Company beskriver, hvordan medarbejdere i stigende grad vil kræve, at der er optimale arbejdsbetingelser, health-programmer, muligheder for remote arbejde og afstressende betingelser. Det bliver vigtigt for den interne kommunikation.
 
Vil mennesker blive arbejdsløse, når robotterne for alvor sættes ind? Ny bog af en af feltets grand old men, Daniel Susskind, slår fast, at meget arbejde vil blive overtaget, og at det gælder om at gentænke meget arbejde nu.
 
Så er der kommet nye emojis. Læs med hos PR Week, der beskriver, hvordan brands brugte de nye emojis til at fremme deres egen sag. Læs med her, og stjæl eventuelt en god idé.
 
Alt handler snart om klima. Ingen kommunikation uden klimahensyn. Men hvordan kommunikerer vi på den bedste måde? Det diskuteres i Harvard Business Review her.
 
Så du Super Bowl? Ikke så vigtigt. Men vigtigt er måske, hvilke kommunikationsmæssige fif man kan tage med derfra. PR News redegør for, hvordan man som kommunikatør arbejder med den type events.
 
Typisk bliver vores snak om klimaet ret dystopisk, og det er svært at se håb. Ny bog af MIT-professor giver her perspektiver til, hvordan vi kan komme videre ud fra det, vi er gode til, nemlig at skabe innovation til de problemer, der opstår.
 
Er du i øvrigt tvivl om, hvad der er bedst at spise for at mindske presset på klimaet, så se med her i en fin figur fra Our World in Data.

Og mangler du en grundig analyse og diskussion af Trump og populismen, så læs den tidligere skakverdensmester Gary Kasparovs essay i New York Review of Books.
 
 
 
 
 
BLIV KLOGERE
 
 
 
 
14. maj 2020
København
 
 
 
 
 
 
JOB TIL DIG
 
 
 
 
Frist:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
NYESTE ARTIKLER
 
 
 
 
 
Kasper Foged Rasmussen
 
 
 
 
 
 
 
Brian Due
 
 
 
 
Uffe Alici Pedersen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Redaktionen Kforum
 
 
 
 
Katrine Thielke
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Michael Bremerskov Jensen
 
 
 
 
Mette Kirstine Goddiksen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Redaktionen Kforum
 
 
 
 
Troels Johannesen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Annoncer
 
 
 
 
 
 
 
Bliv klogere med kforum
 
 
 
 
 
25. februar 2020
København
 
 
 
 
 
 
27. februar 2020
København
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Job du kan søge
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Annoncer
 
 
 
 
 
 
 

Tip en ven

Tip din ven om nyhedsbrevet.

Din ven
Dig

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.