Kforum nyhedsbreve

Kforum nyhedsbrev
Dato:
tirsdag 4. juni 2019
Titel:
Velkommen til K-PLUS
Se som website
 
 
 
KFORUM
 
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
 
 
 
 
Med stort PLUS kommer stor faglighed
 
 
 
 
 
 
Timme Bisgaard Munk
 
 
 


Kære K-PLUS’er

Velkommen til det første PLUS-nyhedsbrev. Det var med bæven, at vi lancerede PLUS-abonnementsordningen for nogle måneder siden, og det er derfor med stor glæde, at vi kan konstatere, at en god flok allerede har tilmeldt sig. Det amerikanske magasin Wired introducerede også en betalingsmur på udvalgte artikler for et år siden. De evaluerer her og konkluderer bl.a., at det altafgørende, der driver tilmeldinger, er kvalitet og værdi. Hvis I synes, indholdet giver jer noget, så vil I betale for det. Vi er her langt ude over clickbait. Selvom du klikker på en sjov overskrift, er det ikke sikkert, du vil betale for at læse artiklen. Det vil du kun, hvis der er kvalitet i indholdet. Og på den måde driver betalingsmuren også langt bedre indhold frem. Og det indhold er så muligt at lave, fordi der er økonomi til det. Det er altså en en win-win-situation, opsummerer Wireds redaktør. Vi kunne ikke være mere enige. Det håber vi også, du er. Her er i hvert fald din månedlige helt eksklusive viden.
 

 
Purpose er blevet normen. Flere og flere brands indtager talerstole, investerer i at flytte dagsordner eller støtter andre, der gør. Men hvad siger tallene? Virker det? Og har det indflydelse på vores tilbøjelighed til at købe ind i et brand?
 
Et helt ordinært hotel i Los Angeles ved, at en rød telefon ved swimmingpoolen er grunden til deres enorme succes. Southwest Airlines ved, at deres fjollede men underholdende sikkerhedsinstruktioner på flyet giver 1 milliard kroner i ekstra indtægter. Joe & The Juice ved, at deres omsætningsknap sidder på deres musikanlæg. Det ved de, og de høster fordelen af den viden gennem systematisk brug af ROX – Return on Experience. Vi kigger nærmere på begrebet.
 
Det offentlige har i over 30 år levet på sproglige myter, der ikke har højnet læsbarheden i offentlig kommunikation. Det er ikke kun de analoge rudekuverter, der skal afløses af nye digitale platforme. Det er også forståelsen af, at offentlig kommunikation er en genre i sig selv.
 
Så er den her igen for 13. gang: undersøgelsen, som tager temperaturen på de europæiske kommunikatører og deres professionelle hverdag. Hovedpointerne i European Communication Monitor 2019 handler blandt andet om de vigtigste udfordringer i branchen, tillid, tillidsskabende kommunikation og om brugen af kunstig intelligens i kommunikationsarbejdet.
 
Kommunikation til og med dine medarbejdere er en pænt gammel disciplin. Den har eksisteret, længe før fagfeltet fandtes. Det har altid, for at gøre det meget simpelt, handlet om at skabe engagement og få medarbejdere til at gå i takt eller i hvert fald se det samme store mål. Men hvordan gør man det i dag? Vi kigger lidt nærmere på, hvad de nyeste forskningsresultater siger om intern kommunikation.
 
Som leder eller HR-medarbejder har du måske læst et kapitel om kultur i virksomheder. Det handlede sikkert om fælles værdier og virkede abstrakt at arbejde med i praksis. Så i stedet for at åbne endnu en teoribog bør du overveje at kigge ud i kontorlandskabet. Her kan du få øje på de måder, I gør tingene på. Det er kulturen i din virksomhed – på godt og ondt. Her følger gode råd til nogle overvejelser, der kan være med til at konkretisere jeres virksomhedskultur.
 
FN’s 17 verdensmål er en kommunikativ succes uden lige. Overalt på kloden er de blevet symbolet på, at noget må og skal gøres nu. Mennesker, virksomheder og regeringer samles om de nye mål for fremtiden som en ny folkebevægelse. Succesen skyldes ikke mindst et enkelt og stærkt kommunikerende design. Designeren bag er svenske Jakob Trollbäck. Få hele historien bag det ikoniske design, der formulerer et nyt fælles sprog for bæredygtige forandringer. Et design, Jakob selv kalder den periodiske tabel for forandring. Nu er det bare verden og virkeligheden, som skal tale sig frem til en bedre verden med designets hjælp.
 
Du kender science fiction-figurerne, der kan kontrollere ting alene med deres tanker. En rimelig cool feature. Doctor Who, Master Yoda, X-Men og så videre kan med hjernen flytte en dims. Det kan du også snart, så længe dimsen bare er digital og bevægelig, som fx en drone. Det nyeste inden for Zero UI er ikke længere, at du skal tale med din dims – nu skal du bare telepatere med den. Velkommen til Brain-Computer Interface (BCI).
 
Medieverdenen er de seneste år blevet tvunget til at finde nye indtægtskilder for at overleve den digitale omstilling. Men hvad er status på betalingsmodeller, og hvad virker? Et eksempel til efterlevelse er den forvandling, The Guardian har undergået, da den gamle avis nu for første gang i to årtier giver overskud. Hvordan lykkedes det – og kan andre lære noget?
 
Hvordan skriver man den gode tekst, der imødekommer læseren og fastholder opmærksomheden? Vi guider med 3 råd til, hvordan du skriver den gode tekst – og til, hvordan du sikrer dig, at du faktisk følger dem.
 
”Spread it and forget it” er blevet en branchestandard hos alt for mange virksomheder, når det kommer til indholdsproduktion. Men med en række simple analysegreb kan du blive dataguldgraver og få indsigt i alt, fra hvilket indhold der tænder din målgruppe, og hvilken rolle det spiller i kunderejsen, til hvad du skal skrive om næste gang for at forføre og fastholde dem.
 
Kforums podcastserie tager livtag med alt, hvad der rører sig i kommunikationsbranchen. I hvert afsnit taler vores vært, Morten Gade, med en spændende k-personlighed, der gør os klogere på vores fag. I denne uge taler han med Tanja Hall om, hvordan man snakker ungt med de unge – og hvordan man bestemt ikke skal gøre det.
 
Skal man lave en podcast, kan det gøres på mange måder. Der er nemlig mange forskellige typer podcasts med hver deres styrker. Her kan du læse podcast-eksperterne Dorte Palle og Tor Arnbjørns overvejelser om dette.
 
Lean startup, trial-and-error, fail fast, agile, real-time og så videre. Du har sikkert hørt de nye begreber. De, der er ved at slå strategi og de strategiprocesser, vi kender, ihjel. For de nye handler det bare om at handle, fejle og prøve noget nyt. Og det er ikke forkert. Men det er jo heller ikke rigtigt for mange etablerede organisationer. Vi ser på seks forskellige strategier i antistrategiens tidsalder.
 
Netflix startede, Google fulgte hurtigt efter, og Airbnb omstrukturerede en hel HR-afdeling på
grund af det. Vi taler om employer branding – den nye kampplads for fremtidens talentpulje. Her er historien om de bedste employer brands og de fem spørgsmål, du bør stille dig selv, hvis din virksomheds rekrutteringsproces og medarbejderoplevelse levner plads til forbedring.
 

Hvad skete der i maj?

Årets kommunikationskonference løb af stablen. På KOM19 stillede vi skarpt på tillid i alle aspekter af k-branchen og kårede bl.a. årets speciale, årets kampagne og gav årets særlige K-pris til kriseeksperterne Winni og Finn. Se highlights her.
 
Maj 2019 var også måneden, hvor vi kom et reelt skridt nærmere etiske standarder for K-branchen. Vi afholdt et symposium som et rent græsrodsinitiativ, hvor alle kunne komme og være med i diskussionen. Vi arbejdede bl.a. videre med vores forslag om et etisk råd og en certificeringsordning, som vi foreslog i april.
 
I maj afholdt vi også to Facebook Masterclass-morgenmøder med fokus på data og kreative løsninger til at understøtte ens digitale kampagner. Vi gentager konceptet til efteråret, hvor vi også har mange andre gode kursustilbud på hylderne.
 

Hvad sker der ellers i den faglige verden lige nu?

Vi gav årets specialepris til et speciale, der beskrev opkomsten og potentialet i mikro-influencere. Det er et stort potentiale, som Quartz også har fundet ud af. Læs deres grundige temanummer her. Men er det bedst at være en influencer eller en creator? Det har The Atlantic har dybsindig analyse af her.
 
Hvad er ellers trendsene i kommunikationsfeltet de næste måneder? IABC giver et bud her. Den nye Global Communications Report er ude med overvældende fokus på, hvordan teknologi kommer til at ændre meget for k-branchen. Vi ved alle, at big data og kunstig intelligens får større og større betydning. Institute for PR har også nogle betragtninger om,  hvordan det vil påvirke kommunikationsbranchen.
 
Mange kommunikatører arbejder også med at rådgive ledelsen, og i disse år er det presserende at skabe en organisation, der er gearet til den digitale omstilling. Det stiller Strategy+Business også skarpt på i denne artikel. Communication Director gør også opmærksom på, hvordan den digitale omstilling langt fra kun er et spørgsmål om teknologisk viden, men om hvordan forandringerne kommunikeres. Kommunikation får større og større magt i organisationen og i markedet.
 
Og hvis du også går og overvejer, hvem Amazon mon disrupter næste gang, så læs med her hos CB Insight. Mangler du lidt hurtig hjælp til den næste kommunikationsplan, så se her, hvad Ragan foreslår. Hvis du også er træt af, at for mange siger undskyld hele tiden, så find de gode argumenter her.
 
Vi kan alle effektivisere vores arbejdsdag. Måske ved at reducere antallet af åbne vinduer og faner i browseren. Måske ved at prøve et nyt, smartere værktøj. Wired har nogle forslag, du kan tage med herfra.
 
Consumer activism spås at blive større og større i takt med fx FN's verdensmål og krav om øget transparens. Pas på, du ikke bare ”vasker” jeres forretning. Her er gode råd til at tackle aktivismen.
 
En særlig god strategi er, at din CEO selv blive den aktive aktivist, der vil gøre en forskel i verden. Få input til det her. Mange kommunikatører er tæt på journalistikken og medieverdenen. Hvad sker der med journalistikken? Har den en fremtid spørger og svarer The New Yorker her.
 
Læs også diskussion i HBR om, hvad god feedback egentlig er. Undrer du dig også over, hvad der er så særligt ved de omsiggribende Manga-tegneserier? Læs denne spændende historie fra the Economist.
 
Og så er Michelle Serres, den franske filosof, død. Du kender måske Bruno Latour. ”Latours berømmelse skyldes meget Serres forarbejde omkring 'oversættelsesprocesser',” kan du sige hen over den næste frokost på arbejdet. 
 

Hvad byder juni på?

Kom til paneldebat om etik i kommunikationsbranchen på Folkemødet. Panelet diskuterer blandt andet, hvad vi kommunikatører kan lære af Falck-sagen, hvad vores ansvar er, og om vi mangler en certificering af professionelt kommunikationsarbejde. I panelet er Espen Højlund, CEO i Advice, Elisabeth Geday, direktør i Dansk Journalistforbund, og Kresten Schultz Jørgensen, medlem af bestyrelsen for brancheforeningen KreaKom.
 
I øvrigt har vi skrevet en fræk artikel og kritik af folkemødet, som kommer i Altingets magasin. Vi sender et link, når vi får den.
 
De bedste hilsner fra Kforums redaktører Timme Bisgaard Munk & Brian Due 
 
 
 
 
 
BLIV KLOGERE
 
 
 
 
22. august 2019
København
 
 
 
 
 
 
JOB TIL DIG
 
 
 
 
Frist: 14. juni kl. 12.00
 
 
 
 
 
 
 
 
 
NYESTE ARTIKLER
 
 
 
 
 
Jonas Bladt Hansen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bliv klogere med kforum
 
 
 
 
 
22. august 2019
København
 
 
 
 
 
 
27. august 2019
København
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
29. august 2019
København
 
 
 
 
 
 
30. august 2019
København
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. september 2019
København
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Job du kan søge
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tip en ven

Tip din ven om nyhedsbrevet.

Din ven
Dig

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.