Mikkel Freltoft Krogsholm


Mikkel Freltoft Krogsholm

Mikkel Freltoft Krogsholm

Karma: 31 (?)

Forfatter:

5


artikler

1


indlæg

Skarpe grænser mellem Facebook og Linkedin
Jeg har set lidt på, hvilke Kforum artikler, der spreder sig. Jeg skrabet de seneste 350 artikler, der sjovt nok også går præcist et år tilbage. Herefter har jeg spurgt Facebook, Twitter og Linkedin hvor mange gange de enkelte artikler er blevet delt på de sociale medier. Metoden kan bruges, hvis man sidder med en række links (fx nyhedsartikler) og man ønsker at se, hvad der spreder sig hvor.

Stor forskel mellem sociale medier
Der er stor forskel på, hvad der spreder sig hvor. Det er ikke de samme artikler, der ligger i toppen på tværs af de tre forskellige sociale medier. Der er en meget klar forskel på, hvad folk deler og på hvilket socialt medie. Den skarpeste optrukne grænse går mellem Facebook og Linkedin, hvor de artikler, der deles meget på det ene medie ikke deles på det andet.

Der er altså stor forskel på, hvilket indhold man ønsker at dele på sin professionelle profil (Linkedin) og sin personlige profil (Facebook). På Facebook deler man det indhold, der er sjovt og provokerende, hvorimod man på Linkedin deler artikler af langt mere faglig karakter.

Twitter ligger et sted i mellem og danner bro mellem Facebook og Linkedin. Her deles indhold, der går igen på de andre to sociale medier. Twitter er som regel også en blanding af ens personlige og professionelle identitet, hvorimod de to andre oftest er ret adskilt.
 
Figur 1: Facebook og Linkedin
 
 
I figur 1 ses det tydeligt at de artikler, der deles meget på Facebook ikke deles meget på Linkedin. Hvis de gjorde ville vi se en tendens gå fra nedre venstre hjørne mod øvre højre hjørne. I stedet ser vi at øverste højre hjørne er helt tom. Vi ser også at delinger "kryber" langs akserne, hvilket klart viser at man ikke krydsdeler mellem Facebook og Linkedin.
 
 
Figur 2: Facebook og Twitter
I figur 2 ser vi en lidt klarerer sammenhæng mellem delinger. Vi kan se en artikel i øverster højre hjørne, der viser at i hvertfald en artikel er gået rent hjem på begge medier. Der er stadig en rimelig klar adskillelse af, hvad der deles på Twitter og Facebook, men der er en lidt større sammenhæng end mellem Facebook og Linkedin.
 
 
Figur 3: Linkedin og Twitter
Figur 3 viser en noget klarerer sammenhæng. Vi ser altså at det indhold, der deles på Linkedin har en sammenhæng med det indhold, der deles på Twitter. Artiklerne "kryber" ikke langs akserne, men spreder sig ud i diagrammet. Det tyder måske på, at det "professionelle/faglige" indhold resonerer godt på både Twitter og Linkedin.
 


Se de forskellige top5 oversigter

Facebook: Top5 mest delte Kforum artikler
Spot Støjbergs støj: 1.261
Dette udspekulerede vrøvl vil du høre de næste tre uger: 512
Wellness-syndromet: 315
Hvil i din bamseform: 277
Neoliberalismen er værre end islamismen: 236


Twitter: Top5 mest delte Kforum artikler
DJØFokratiets tjener: 71
Spot Støjbergs støj: 65
Manual til digital strategi: 62
Snip snap snude - dobbelthagerne er ude: 41
Stem LEGO-logisk i dag: 38


Linkedin: Top5 mest delte Kforum artikler
Puf er plat: 757
Like din egen fyring: 671
Manual til digital strategi: 645
Sig hej til din nye medarbejder (født efter 1993): 557
Vi hader humblebragging: 524
 
Data
Hvis du selv ønsker at rode rundt i data har jeg lagt det i csv her: DATA

Giv din stemme

4 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

59 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Outreach Officer

Frist: 19. december

Kampagnemedarbejder

Frist: 5. december

Kommunikationskonsulent

Frist: Snarest muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.