Michael Aagaard


Michael Aagaard

Michael Aagaard

Karma: 29 (?)

Få styr på dine Unique Selling Propositions og giv din konvertering et ordentligt boost

Post image for Få styr på dine Unique Selling Propositions og giv din konvertering et ordentligt boost

Du har ca. 8 sekunder til at fange dine besøgendes opmærksomhed, og en stærk Unique Selling Proposition kan afgøre, om du får et bounce eller en konvertering. I dette blogindlæg skal vi kigge lidt nærmere på USP’er og hvorfor, de er vigtige i din online marketing.

De fleste, der interesserer sig for marketing, har på et eller andet tidspunkt stødt på begrebet Unique Selling Proposition, alligevel er det meget få, der helt forstår, hvad USP’er er, og hvordan man bruger dem strategisk i sin online marketing.

Hvordan var det nu lige…

Begrebet Unique Selling Point kom frem i 40’erne, da den amerikanske marketing-pioner Rosser Reeves opdagede, at de mest succesrige reklamer altid fremhævede produktets unikke fordele og gav målgruppen en logisk argumentation for at vælge produktet.

For at sikre at han altid havde fokus på disse aspekter, kom Reeves op med konceptet Unique Selling Proposition, og hans klassiske USP-skabelon består af tre simple punkter:

1: Du skal altid tilbyde dine prospects en fordel

2: Denne fordel skal være unik for dit produkt

3: Fordelen skal være stærk nok til at tiltrække dine potentielle kunder, selv om de ikke kender dit brand.

Hvad er det nu lige…

Derfor er et slogan som fx ”Hvem ka’? Bilka!” ikke en USP. Sådan et statement – selvom om det er godt fundet på – udtrykker ikke nogen reel værdi eller fordel og giver ikke potentielle kunder nogen ny viden, der kan hjælpe dem med at træffe deres købsbeslutning.

Pointen med USP’er er, at du med et par enkelte sætninger kan opsummere og formidle dit produkts unikke fordele – klart og tydeligt – så budskabet går direkte ind hos din modtager.

En USP for OnlineTekstforfatter kunne fx være: ”Den eneste blog i Danmark der lærer dig at tjene flere penge online alene ved hjælp af din webtekst”.

Perfekt til nettet

Online er konkurrencen så stor og koncentrationsevnen så lille, at du bliver nødt til at få dine prospects til at forstå, at dit produkt er det eneste rigtige – lige med det samme!

USP’er helt perfekte til dette formål – og i øvrigt ideelt stof til bullet points.

Guruerne er ikke i tvivl

Konverteringsguruerne fra Futurenow og Marketing Experiments tror så meget på gennemslags- og tiltrækningskræften af stærke USP’er, at det allerførste de gør, når de får en ny kunde, er at hjælpe vedkommende med at få styr på sine USP’er.

Futurenow har rent faktisk case-eksempler, hvor de har forøget konverteringsraten med helt op til 33.8% bare ved at finde de rigtige USP’er! Sådanne resultater er naturligvis ikke en selvfølge, men de vidner om det potentiale, der ligger i at arbejde med USP’er.

I princippet burde du opstille klare USP’er – ikke bare for dit brand – men for hvert eneste produkt og hver eneste kampagne, du lancerer online, så der aldrig er tvivl om, at dit produkt er det eneste rigtige og logiske valg!


Var det her et godt indlæg? Du er velkommen til at skrive en kommentar. Du kan også melde dig til mit RSS-feed og få de nye artikler direkte ind på din browser.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

33 JOB

Graduate i intern kommunikation

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Projektleder

Frist: 16. februar

Pressekonsulent

Frist: 19. februar

SoMe- og web-ansvarlig

Frist: 15. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.