Martin Meyer


Martin Meyer

Martin Meyer

Karma: 56 (?)

Forfatter:

1


artikler

6


indlæg

Mukhtars Fødselsdag - Fantastisk Flash Mob, fra fantastiske mennesker
Mukhtars fødselsdag har fået rigtig meget opmærksomhed - i øjeblikket fra næsten 1.000.000 mennesker. Dette er en absolut fantastisk bedrift. Det er Arriva der høster frugterne, men det er et lille bureau (Kadaver - www.kadaver.dk), der er hjernerne bag. Kadaver er et ambitiøst bureau med hjertet på rette sted. De arbejder med en stålfast entusiasme og mantraet er, som de selv skriver på deres hjemmeside:

"Vi arbejder med kunder vi ser værdi i og som vi kan tilføre værdi, hvis opgaven besvarer et samfundsmæssigt problem og skaber positiv forandring.

Vi laver kampagner for “den gode sag” og alt hvad vi laver knytter sig tæt til overstående dogme."

Dette er i sig selv en fantastisk tilgang, og det er en tilgang der skinner igen i fejringen af Mukhtars fødselsdag. Mukhtars fødselsdag er produceret som en Flash Mob, i en tid, hvor vi smømmer i Flash Mobs - rigtig mange dumme, ligegyldige Flash Mobs. Folk der danser, fryser, hopper, spiller, synger og alverdens andet. Det er opmærksomheds hungrende Flash Mobs uden noget på hjerte. Uden en god historie. Og netop den gode historie, er det, der bærer Mukhtars fødselsdag mod skyerne.

 

Filmisk præcision


Jeg ser i ny og næ drengene fra Kadaver, eksempelvis når de passer deres andet job i baren på HarboBar. Kadaver er ikke en millionforretning, langt fra, men det burde den måske være. Vi kan jo dvæle lidt ved, hvor meget 1.000.000 visninger af en promoverende youtube video er værd... Det gode ved at kende Kadaver drengene er, at jeg hører lidt om processen bag. Noget af det spændende i forhold til Mukhtars fødselsdag er, at Kadaver brugte filmfolk - under hele processen. Når man har denne viden, bliver man, hvis man ikke var det i forvejen, opmærksom på den filmiske opbygning og den flotte kameraføring. Prøv at følg, hvordan spændingen bygges op, og hvordan klimaks falder helt rigtigt. Imponerende arbejde, der uden tvivl er med til at pirre modtageren. Dette er et godt eksempel på, hvordan man meget seriøst kan arbejde med Flash Mobs, fremfor den opmærksomhedstørstige tendens der hersker i branchen, hvor man tror, at det er nok at lave noget "vildt" og "synkroniseret" - come on, folk vil have historier.

 

Gode historier

Folk vil ikke bare have historier, de vil have gode historier, og de vil have ægte historier. Netop på det ægte, vinder Mukhtars Fødselsdag. Vik har levet med nettets umådelige muligheder i årevis, og vi har prøvet second world, alverdens apps og meget mere. Nu vil vi have rigtige mennesker. Vi vil have nærvær. Det er Mukhtars fødselsdag et godt eksempel på. Trompetisten spiller falsk, folk undrer sig og der er tårer i øjnene på Mukhtar. Han er oprigtigt rørt. Og det er noget, vi kan li'. Vi kan relatere til at glæde og overraske andre, og det gør en forskel. Det gør en forskel, når vi røres, og vi kommer til at tænke på livets små underfundige stunde. Vi får lyst til at glæde andre, og der skal ikke så meget til. Det kan lade sig gøre. 

 

Nærvær er fremtiden

Vi hungrer efter nærvær. Efter flere års virtuel fumlen, er vi ved at finde os selv på nettet. De mange muligheder skal være aktuelle for vores virkelige liv. Der skal fortælles historier, som vi kan relatere til, og der skal dannes grupper og sites, der faciliterer vores real life. No more Second Life. En opfordring, eller bare opsumering må være:

Gør en forskel. Fortæl en god historie. Giv folk noget, de kan bruge i deres rigtige liv. Punktum.

 

Se videoen her: http://www.youtube.com/watch?v=xgOyTNtsWyY










Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.