Maria Teglkamp


Maria Teglkamp

Maria Teglkamp

Karma: 0 (?)

AK Nygart kaster sig ud i podcasting med ”Skønhedsguiden”

Skønhedsguiden er en podcastserie fra AK Nygart om kosmetisk kirurgi og behandlinger, som jeg er producent på. Podcastserien er den første af sin slags i Danmark, der giver et unikt indblik i skønhedsbranchen samt information om diverse kosmetiske operationer og behandlinger direkte fra kirurgerne, lægerne og behandlerne, der sidder med tingene til daglig.

Formålet bag AK Nygarts podcastserie ”Skønhedsguiden”

Der er mange måder at gribe en podcast om skønhed og plastikkirurgi an på. Hos AK Nygart havde vi to hovedformål med podcastserien ”Skønhedsguiden”: vi ønskede selvfølgelig, at podcasten skulle brande os i forhold til andre klinikker. Men det vigtigste for os var, at podcasten kunne fungere som et supplement til alle de informationer, vi har på vores hjemmeside nygart.dk. En kosmetisk operation er en stor beslutning, og der er mange informationer, man som patient skal forholde sig til. Vi ved samtidig også, at det ikke er alle, der har lige let ved at indtage informationer via tekst. Så derfor var beslutningen om at lave en podcastserie en god løsning på det problem.  

Med ”Skønhedguiden” styrkes AK Nygarts brand

Resultatet af ”Skønhedsguiden” er, at AK Nygart oplever, at vores patienter bruger podcasten til at lære mere om vores forskellige indgreb – enten før de tager til forundersøgelsen eller inden operationen. Skønhedsguiden” giver også AK Nygart en styrket brand-værdi i forhold til andre klinikker, da vi med podcasten melder os på banen som eksperter inden for de operationer, vi taler om. I podcastserien deler vores kirurger deres viden med alle, der ønsker at lytte. Både når det gælder operationer, men også i bredere forstand med emner såsom plastikkirurgiens historie.

Det auditive format gør information nemmere tilgængeligt for lytterne

Som podcastproducer på ”Skønhedsguiden” så jeg en klar fordel i podcastens auditive format til at videregive de mange informationer, som AK Nygarts patienter skal have vedrørende operationer og behandlinger. Det kan for nogle mennesker være svært at læse en hel patientinformation med en masse oplysninger og huske det hele.
 
Men med en podcast har vi lytternes opmærksomhed i omkring de 30 minutter, vores podcasts varer. Og for nogen er det nemmere at tage ny information ind, når de får det fortalt. Det fik vi mulighed for at gøre med podcasten – og så endda fortalt af de kirurger og behandlere, som lytterne kan møde på AK Nygarts klinikker.
 
Podcastens format gør det derudover også muligt for lytterne selv at bestemme, hvornår de har tid til at høre lydfilen – og de kan endda høre det mens de f.eks. er på vej til arbejde, gør rent eller går en tur, fordi de kan have øjnene og hænderne frie. På den måde er vi hos AK Nygart ikke afhængige af, at vores lyttere sidder ved en computer eller skal bruge øjnene fokuseret til at læse med.

Podcast giver mulighed for at gå i dybden med AK Nygarts passion for faget

Med podcastepisoden om valg af brystimplantater, kan de kvinder, der fx overvejer en brystforstørrende operation hos AK Nygart, sidde i ro og mag derhjemme og gøre sig overvejelser om, hvilke implantater, de skal vælge, og hvad de kan forvente af resultatet. Det samme gælder vores episoder om nogle af de andre operationer, vi tilbyder. Kirurgen får lov til at fortælle, og vi inddrager lytterspørgsmål, så vi kan svare på aktuelle spørgsmål, som mænd og kvinder, der overvejer plastikkirurgi, sidder med:
 
”Der er mange der kommer og siger: ”Min veninde har fået 500 ml. og det synes jeg er flot. Det vil jeg også have,” men veninden kan være høj og bred og have nogle helt andre mål end den kvinde, som sidder over for en. Det kan være, at vedkommende måske skal have helt andre milliliter for at få et resultat der ligner det, veninden har. Det er så individuelt, hvilke mål man har. Så det, der er vigtigst, når de kommer ind til mig, er, at jeg skal prøve på at vejlede kvinden i at vælge det rigtige ud fra, hvad hun ønsker sig.” – Platikkirurg Jesper Trillingsgaard, ”Skønhedguiden” episode 3.
 
Podcasten går også et spadestik dybere til dem, der gerne vil lære mere om plastikkirurgiens historie. I én episode går vi helt tilbage til plastikkirurgiens spæde start med pandelap-operationer i Indien og frem til i dag. Det er ikke alle, der er interesserede i det historiske aspekt af plastikkirurgi, men hos AK Nygart ønskede vi at vise vores passion og ekspertise inden for faget generelt – og dele det med lyttere, der også ønsker at lære mere om fagets spændende historie.

Podcastmediet skaber intimitet mellem AK Nygarts patienter og kirurger

Vores episode om narkose er meget brugbar for de patienter, der er bange for at skulle i fuld bedøvelse. Fuld bedøvelse er et vilkår for rigtig mange af vores operationer, men der er mange mennesker, der er bange for den del af forløbet. Podcastmediet er rigtig godt til at skabe intimitet mellem afsender og modtager, da man kan sidde og tale lige ind i lytteren ører. Det kan skabe en tryghed, som andre medier ikke helt formår på samme måde. Derfor følte vi, at det var oplagt at lave en podcastepisode med vores ene narkoselæge om bedøvelse i forbindelse med en kosmetisk operation hos AK Nygart.
 
”De fleste af mine patienter er bekymret for, at de ikke vågner op, og så er de nervøse for at få lagt drop. Det kan folk godt ligge vågne om natten over og komme herind og sige, at det er de allermest bange for. Og det er overstået på et splitsekund. Men ellers er det primært nok det, folk tænker på: at man mister sin selvkontrol (…) ” – narkoselæge Henrik Preisler, ”Skønhedguiden” episode 9.
 
Vi hører fra rigtig mange mennesker, der har lyttet til episoden, at det hjalp på deres nervøsitet at høre en narkoselæge, med sin rolige stemme, forklare og svare på de spørgsmål, som mange finder rigtig ubehagelige.

Med ”Skønhedsguiden” er AK Nygart med til at udfordre fordomme

Plastikkirurgi og nogle former for kosmetisk forskønnelse er desværre stadig omgivet af fordomme om de personer, der får indgrebene lavet. Vi hører fra patienter, at de oplever misforståelser vedrørende deres grundlag for at ønske en kosmetisk operation. Og så er der også mange der tror, at det kun er bestemte typer, der f.eks. får lavet brystforstørrelser. Men hos AK Nygart har vi jo insider-viden om hvem, der rent faktisk kommer ind i vores klinik, og derfor ønskede vi også med podcasten at løfte opgaven med at nedbryde fordommene om plastikkirurgi. Resultatet blev en episode med Jesper Nygart, der startede klinikken i 1996, hvor vi talte om et studie der viser, at kosmetiske indgreb og selvværd har en sammenhæng:
 
”I virkeligheden ser det ud til, at man kan operere sig til et bedre selvværd – plus nogle andre benefits som f.eks. mindre angst og mindre social fobi og sådan nogle ting. Men det ligger helt fast, at selvværdet og denne her ”well being” i livet er en langvarig effekt (efter en kosmetisk operation, red.) – mere end f.eks. hvis du skiftede partner.” – speciallæge Jesper Nygart, ”Skønhedguiden” episode 2.

AK Nygart gik efter en særlig lydidentitet i "Skønhedsguiden"

Man har tidligere kunne se, hvor meget en lydidentitet kan betyde for en virksomheds brand - og hvordan en simpel melodi kan give lytterne associationer til en virksomhed med det samme. Tag f.eks. melodien fra McDonald’s TV-reklamer, der med få simple toner efterfulgt af ”I’m loving it” har brændt sig ind i vores bevidsthed. 
 
Derfor var lydidentiteten en vigtig del af udviklingen af podcastserien til AK Nygart. Der findes gratis lydbiblioteker online, hvor man kan finde melodier, som man kan benytte frit i sin podcast. Men det var vigtigt for AK Nygart at få produceret en jingle, som var helt unik og catchy. Derfor kontaktede jeg en musiker ved navn Evren Köylü, som ejer bureauet SoundPerk. Han bruger nemlig sin store viden om musik og beats til at hjælpe virksomheder med at lave kendingsmelodier og podcast-jingler. 
 
SoundPerk leverede nogle udkast til en jingle efter en indledende snak om podcasten og AK Nygart som virksomhed. Iblandt de tre udkast, vi blev præsenteret for, fandt vi en melodi, som vi arbejdede videre med. Og det blev til sidst til en intromelodi, en outromelodi og en breaker, som vi bruger til at bryde podcastepisoderne op med og gøre det mere spiseligt for lytterne. Alle tre lydbidder er forskellige, men har en rød tråd imellem sig.

Første sæson af "Skønhedsguiden" brugte AK Nygart til at teste

Første sæson af Skønhedsguiden brugte vi til at finde ud af, hvilke emner og formater, der interesserer vores lyttere mest. Vi har testet de meget tema-opdelte episoder af, hvor en læge fortæller om en bestemt operation eller f.eks. narkose. Vi har også testet, om et interview med en kendt person om skønhed var noget, vores lyttere kunne lide. Her var det Gustav Salinas, der i episode 7 ”Om skønhed og at elske sig selv” fortalte om udviklingen af sin æstetik og de skønhedsbehandlinger, han har fået lavet:
 
”Jeg begyndte at få lidt tindinger, og der var jeg sådan lidt … det vil jeg ikke have. Og så er jeg da bare så glad for, at vi lever i en verden nu, hvor teknologien er kommet så langt frem, at du bare kan gå ind i en klinik, så kan der gå en time, så kan du gå ud, og så har du kraftedeme dit hår tilbage! Hvorfor skal jeg rende rundt og være ked af det? Jeg kan jo se på alle mine andre venner, der har fået høje tindinger, at de prøver at skjule det. (…) Hvis der er noget man er utilfreds med, som man kan lave om på … Gør det!” – Gustav Salinas ”Skønhedguiden” episode 7.
 
Til sidst testede vi også et format i episode 6, ”Plastikkirurgiens utrolige historie”, hvor vi tager et skridt tilbage og ser på plastikkirurgien med et historisk perspektiv:
 
”Den kosmetiske kirurgi, den er faktisk mest veludviklet siden omkring 1910-1920 og frem til nu, fordi der kommer et stort behov fra filmstjernerne i Hollywood, der skal se godt ud. Så allerede der begynder man at interessere sig for det, og man begynder at udvikle facelift-teknikker og flere forskellige peelinger – alle mulige operationer for at gøre de her kvinder smukkere.” – plastikkirurg Marie Louise von Sperling, ”Skønhedguiden”  episode 6.
 
Vi fandt ud af, at de fleste af ”Skønhedsguidens” lyttere er mest interesserede i at høre om specifikke operationer, fx om brystforstørrelser eller fedtsugning. Vi kan derfor gå ud fra, at de fleste af vores lyttere bruger podcasten til at samle information om et indgreb og evt. forberede sig på en kommende operation. Med det sagt, så betyder det ikke, at vi ikke kommer til at lave flere af de andre mere niche-prægede episoder i fremtiden. Selvfølgelig ønsker vi at ramme ned i det, vores lyttere bruger podcasten til, men vi vil også gerne favne dem, der ønsker at gå et spadestik dybere.

Kommer AK Nygart med en sæson 2 af "Skønhedsguiden"?

Første sæson af Skønhedsguiden lavede vi for at teste mediet af i forhold til vores nuværende og kommende patienter. Vi tog nogle af de emner, der var mest efterspurgte op, og testede samtidig også nogle formater af. Det er ikke utænkeligt, at der på et tidspunkt kommer en sæson 2 af ”Skønhedsguiden”, hvor vi tager fat i nogle flere kosmetiske emner, som vi kan gå i dybden med.
 

Giv din stemme

13 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

62 JOB

KOMMUNIKATIONSRÅDGIVER

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.