Louise Lyngsø Kjærulff


Louise Lyngsø Kjærulff

Louise Lyngsø Kjærulff

Karma: 136 (?)

Er kunst fremtidens reklame?
Det sidste stykker tid har reklamebranchen vist tendenser til, at reklame kan være mere end bare reklame; reklame kan også være kunst! Men det kræver, at fokus flyttes væk fra produktet, og at reklamen samtidig  tømmes for ligegyldige floskler, tomme løfter og utroværdige budskaber.

Sony Bravia turde, Café Noir turde og nu turde Adobe Photoshop CS4 også. At skabe en reklame uden nogen direkte relation til selve produktet.
Reklamerne minder mest af alt om avantgardefilm i miniformat, og fjerner sig markant fra reklamen, som vi traditionelt kender den – men fanger umiddelbart forbrugernes opmærksomhed!

Når formen er vigtigere end indholdet
De tre reklamefilm er skabt af surrealistiske fantasiuniverser, fyldt med farverige hoppebolde, talende kaniner og pippende æg. De har ingen narrativ handling, og der ligger ikke noget dybere budskab gemt under overfladen. I disse reklamer er det nemlig ikke selve historien, der er i centrum, men derimod måden historien bliver fortalt på!

Reklamebranchen skal tænke nyt
Men er kreative og finurlige reklameuniverser som disse vejen frem, hvis forbrugernes interesse skal fastholdes i fremtiden?
I så fald er reklamebranchen i høj grad nødt til at ændre både deres nuværende kurs og måde at tænke på.
Helt konkret betyder det, at det gamle råd: ”don’t tell it – show it” skal tages i brug i sin mest bogstavelige forstand. Reklamens vigtigste funktion bliver nemlig ikke at være direkte produktpromoverende, men derimod at være æstetisk i sit udtryk og med mulighed for fri fortolkning.  

Fasthold forbrugernes interesse
Denne nye form for reklame er kun lige begyndt at blomstre frem, men meget tyder på, at vi i fremtiden vil se et stigende antal reklamer, som tager form som små visuelle kunstværker. Og måske er det netop dét, der skal sikre, at forbrugerne i fremtiden ikke zapper væk fra reklamerne, men
i stedet opsøger og fascineres af disse.


Se reklamen for Sony Bravia

Se reklamen for Café Noir

Se reklamefilmen for Adobe Photoshop CS4


Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

34 JOB

Presse- og kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 22. september

Presse- og kommunikationskonsulent

Frist: 2. oktober kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.