Brug lobbyisten som en ressource. Kursus i effektiv politisk interessevaretagelse

Skab en målrettet Public Affairs-indsats

Public Affairs er en af de vigtigste discipliner inden for politisk kommunikation. På dette kursus i effektiv og praktisk Public Affairs får du helt nye og konkrete værktøjer fra nogle af landets dygtigste kommunikationsfolk inden for politisk interessevaretagelse.

Om K-dagen


NB: Kurset er afholdt. Se kommende kurser her


Professionel interessevaretagelse er en af de hurtigst voksende kommunikationsdiscipliner herhjemme, både i forhold til politikere, til embedsværket og organisationer imellem. Men er lobbyister en trussel for beslutningsprocesserne, eller kan de i virkeligheden være en kærkommen ressource?
 
Mange organisationer ser udelukkende virkeligheden fra eget udgangspunkt. Grundstenen i enhver succesrig Public Affairs-indsats er evnen til at se sagerne fra forskellige sider og identificere mulige fællesinteresser.  
 
Som professionel interessevaretager lærer du at balancere mellem kravene til værdiskabelse for både din arbejdsgiver og dine interessenter. Som politiker eller embedsmand lærer du, hvordan du kan skelne en reel ressource fra en enøjet særinteresse.

På dette kursus lærer du, hvilke forholdsregler du bør tage, når du har med lobbyister at gøre, hvilke krav du bør stille, og hvordan du kan anvende lobbyisternes adgang til specialviden til at fremme din sag eller din dagsorden. Kurset vil gøre dig i stand til at udnytte eksterne kilder bedre, undgå overflødige møder og forstå lobbyisternes metode til at opnå deres mål.
 
Du får samtidig en lang række værktøjer til at skabe en effektiv Public Affairs-indsats med konkrete eksempler på, hvordan man påvirker og skaber politiske dagsordener, hvordan lovforslag er blevet pillet af tegnebrættet, og hvornår lovforslag bliver til en politisk virkelighed. Bliv klogere på de nyeste værktøjer inden for politisk interessevaretagelse, og få konkret viden fra nogle af landets mest erfarne rådgivere i lobbyisme.
 
Kom med helt ind i det politiske maskinrum. Hvordan agerer man som organisation eller som virksomhed mellem embedsmænd, politikere og journalister? Hvad er rollefordelingen? Hvornår skal man fremlægge en sag og for hvem?
 
Bliv klogere på det politiske spil og de handlemuligheder, du har, når du skal påvirke en politisk og mediemæssig dagsorden. Kurset giver konkrete råd og redskaber til en målrettet politisk interessevaretagelse i krydsfeltet mellem Public Affairs, PR og stratetisk kommunikation.
 
Hvem er K-dagen for?
 
Du arbejder sandsynligvis med politisk kommunikation, Public Affairs eller anden form for politisk interessevaretagelse og agendasetting i en organisation, virksomhed eller forening. Måske står dig og din organisation med en konkret politisk sag, som du gerne vil have indspark og værktøjer til.
 
Hvad kræver det af dig?
Dagen kombinerer oplæg om cases og værktøjer med diskussioner og øvelser. Du vil blive involveret og kommer til at dele både gode og dårlige erfaringer med de andre deltagere. Det er dog ikke et krav, at du har konkrete erfaringer med professionel interessevaretagelse.
 
Brug de professionelle interessevaretagere som en ressource. Få dem til at arbejde for dig, uden at kompromittere din faglighed eller dine standpunkter.
 

Program

Velkommen
Jon Kiellberg byder velkommen som kursusleder og kridter banen op for dagens program.

Hvordan tilrettelægger du den gode PA-indsats?
De vigtigste redskaber i Public Affairs-værktøjskassen kan du ikke læse i fagbøger. Hvordan hjælper du bedst virksomheder og organisationer med den rette PA-indsats? Det kræver erfaring, erfaring og erfaring. Og erfaring har Lars L. Nielsen gennem i årevis at have udøvet politisk interessevaretagelse i blandt andet den finansielle sektor, som tidligere PA-direktør i Finansrådet. Lars L. Nielsen vil dele rundhåndet ud af sine konkrete erfaringer i, hvordan man bedst tilrettelægger en målrettet og strategisk PA-indsats. Han giver sine egne bud på 'do´s and dont´s' inden for politisk interessevaretagelse. Hvad er mulighederne, og hvad er faldgruberne?
Lars L. Nielsen er Public Affairs-direktør i Primetime Kommunikation
 
Hvordan fremmer du bedst politiske interesser og dagsordener?
Hvordan agerer du i et politisk miljø, og hvad kræver det af dig at balancere mellem organisationernes interesse og de flygtige politiske dagsordener? Rikke Hvilshøj har siddet på alle sider af det politiske bord – dels som medlem af Folketinget og næstformand i Venstre og dels som integrationsminister i Fogh-regeringen. I dag er Rikke Hvilshøj direktør i Dansk It. I dette oplæg får du en 360 graders indsigt i det politiske landskab, og hvordan du som organisation kan og skal agere i forhold til forskellige politiske interesser. 
Rikke Hvilshøj, direktør i Dansk It, tidligere medlem af Folketinget og næstformand i Venstre
 
Frokost
 
Bekend dit ærinde - stå ved din målsætning
Sådan framer du dit budskab overfor kritiske interessenter.
En Public Affairs-succes går sjældent igennem ”vennerne”. Ofte handler de store spørgsmål om tvivlerne og midten – præcis som kampen om vælgerne gør for de folkevalgte.
Kontroversielle interesser kan sagtens gå forrest i ordentlighed og politisk velvilje. Det handler om selverkendelse og perspektiveringsevne.

Vi gennemgår grundforståelse af centrale begreber som legitimitet og 'license to operate'. 
Med praktiske eksempler illustreres forskellige metoder til at kridte banen op og præsentere sit budskab. Rasmus har mange års erfaring med Public Affairs og vil komme med en række konkrete eksempler på, hvordan en god PA-indsats tilrettelægges.

Rasmus G. Kristensen er selvstændig rådgiver, ejer af S E N S UM
 
Pause
 
Strategisk PA og alliancer i det politiske landskab
I dag går mange organisationer og virksomheder sammen i strategiske samarbejder og alliancer for at sætte store politiske dagsordener blandt partierne og i medierne. Årsagen er, at du som lille medlemsorganisation eller virksomhed har langt større gennemslagskraft hos magthaverne og medierne ved at danne strategiske partnerskaber.
 
Jon Kiellberg giver konkrete bud på, hvordan organisationer og virksomheder kan foretage en målrettet, strategisk og effektiv politisk interessevaretagelse gennem alliancer, gennem digital interessevaretagelse og med en taktisk Public Affairs- og presseindsats. Jon vil give et sjældent indblik i, hvordan en dagsorden løftes i fællesskab af mange parter – organisationer, fonde og foreninger – der bringer ny viden og flere ressourcer i spil for at skabe forandring i samfundet.
 
Du bliver præsenteret for konkrete cases inden for sundheds- og integrationsområdet.
Jon Kiellberg, kommunikationsrådgiver og analytiker i Republic
 
Afslutning – hvad kan vi tage med? Sparring på konkrete udfordringer
Dagen slutter af med mulighed for at få sparring på konkrete udfordringer og potentielle sager, som I står overfor. Samtidig samler vi op på dagen. Hvad har vi lært? Hvad kan vi tage med, og hvad er dagens bedste råd og fif inden for Public Affairs?
Jon Kiellberg, kommunikationsrådgiver og analytiker i Republic
 
Kl. 16.00
TAK FOR I DAG

Udbytte

Hvad får du og din organisation med hjem fra denne dag: 
  • Nye konkrete PA-værktøjer og redskaber til at påvirke politiske beslutninger
  • Konkrete råd og viden og praktisk erfaring med at tackle lobbyister og deres arbejde
  • Viden og indsigt i hvordan du opbygger politiske alliancer og netværk
  • Et unikt indblik i cases, som har spillet en afgørende rolle for en politisk sags udfald.
  • Workshop med udgangspunkt i din organisations udfordringer og dagsordner.
  • Du får redskaber til, hvordan jeres organisation bedst bruger de professionelle interessevaretagere som en ressource og som en reel medspiller.

Mød

Rikke Hvilshøj Tidligere integrationsminister, næstformand og medlem af Folketinget for Venstre. Medstifter af den liberale tænketank Espresso, politisk chef for CEPOS og i dag direktør i Dansk It. Har tidligere også været ansat i Dansk Erhverv med ansvar for interessevaretagelse af en række medlemsvirksomheders interesser samt ansvarlig for offentlig/privat samarbejde.
Har et enestående kendskab til det politiske system og sagsgange og har mere end 10 års erfaring med politisk interessevaretagelse. 
 
Jon Kiellberg Kursusleder. Jon Kiellberg er kommunikationsrådgiver og politisk analytiker og ejer af kommunikationsbureauet Republic. Han har i en årevis beskæftiget sig med politisk interessevaretagelse og Public Affairs inden for områder som sundhedspolitik, integration, arbejdsmarkedet og socialområdet og ikke bange for at fortælle åbent om sin PA-tilgang og indsats for en lang række forbund, foreninger og fonde. Jon Kiellberg er tidligere debatredaktør, presse- og kommunikationsansvarlig i Arbejdsmarkedsstyrelsen og taleskriver for flere ministre.  
 
Lars L. Nielsen Public Affairs-direktør i Primetime Kommunikation. Det danske svar på Frank Underwood. Lars L. Nielsen har i årevis været med til at ændre og påvirke en række politiske dagsordener gennem netværk i den finansielle, kulturelle, politiske og mediemæssige verden. Lars L. Nielsen er tidligere PA-direktør i Finansrådet, og før det pressechef for Det Radikale Venstre og Marianne Jelved. Lars L. Nielsen har et indgående kendskab til lobbyisme og har mange års erfaring med udfordringer og muligheder inden for den finansielle sektor.
 
Rasmus G. Kristensen er selvstændig rådgiver, ejer af S E N S U M – Reputation matters  og mere end 15 år inden for strategisk kommunikation, politisk interessevaretagelse og PR. Rasmus er uddannet i tværmediel kommunikation og har håndteret kriser inden for bl.a. IT, kemi og tobak. Rasmus arbejder med omdømmehåndtering og politisk issue management for en række erhvervskunder og har en fortid som bl.a. informationschef for Philip Morris i Danmark
 
Jon Kiellberg
Direktør, kommunikationsrådgiver og analytiker i Re-Mind
Re-Mind
Lars L. Nielsen
Public Affairs-direktør
Primetime Kommunikation
Rikke Hvilshøj
Direktør
Dansk IT
Rasmus G. Kristensen
Partner
Harbinger

Praktisk

Hvornår?
K-dagen løber af stablen fredag den 20. maj 2016. Kom fra kl. 9.00 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.15 præcis og slutter senest kl. 16.00.

Hvor?
K-dagen finder sted hos Kforum, Gammel Kongevej 3E, 4. sal. 1610 København V

Hvordan melder jeg mig til?
Pladserne på K-dagen fyldes, efterhånden som tilmeldingerne kommer ind. Så tilmeld dig hurtigst muligt nederst på siden. Husk eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen er kr. 4990 (ekskl. moms). Den dækker kurset og god forplejning, inklusiv frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.

Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.

Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat).

Er der en studenterplads?
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer de ti vigtigste pointer fra dagen på din K-profil.
Studenterpladsen på denne K-dag er: Ledig.
Skriv til kdag@kforum.dk for at komme i betragtning.

Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte Louise Grau på 3342 2160. Du kan også skrive til kdag@kforum.dk

Sådan finder du
Hos Kforum
Gammel Kongevej 3E, 4. sal,
1610 København V

FAQ

Andre kursister giver dette kursus
4,1/5
Dato:
Fredag 20. maj 2016
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
4990 (ekskl. moms)
 

Kontakt

Mød

Jon Kiellberg
Direktør, kommunikationsrådgiver og analytiker i Re-Mind
Re-Mind
Lars L. Nielsen
Public Affairs-direktør
Primetime Kommunikation
Rikke Hvilshøj
Direktør
Dansk IT
Rasmus G. Kristensen
Partner
Harbinger

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.