Kursus i pressehåndtering

Skærp dit pitch, og styrk dine presserelationer

OBS! Covid-19-anbefalinger fra Sundhedsministeriet

Vi følger løbende sundhedsmyndighedernes anbefalinger og konverterer derfor løbende vores fysiske kurser til digitale kurser, hvis situationen kræver det.

Dette kursus 'Skærp dit pitch, og styrk dine presserelationer' gennemføres indtil videre fysisk, medmindre anbefalingerne ændres af sundhedsmyndighederne.

Som presseansvarlig er du bindeleddet mellem organisation og journalister, mellem jeres budskaber og mediernes kriterier. En rolle, hvor du ofte internt kæmper med at få tilstrækkelig indflydelse på, hvad der skal kommunikeres hvornår samtidig med, at du skal jonglere og time de helt rigtige historier til de helt rigtige medier.

Om K-dagen

På denne K-dag tager vi fat på de måske to vigtigste dele af pressearbejdet. Du lærer på første del af kurset, hvordan du bedst muligt positionerer dig internt i virksomheden, så du kan tune din ledelse ind på, hvordan det rent faktisk er at arbejde på mediernes præmisser; hvordan du sørger for at blive inviteret indenfor tidligt nok, så du kan være med til at præge jeres budskaber fra start, og hvordan du sikrer dig, at jeres historier har den rette aktualitet og dermed en ærlig chance for at trænge igennem til medierne.
 
På anden del af kurset dykker vi ned i din relation til journalisten. Travle journalister skal rammes rigtigt. Men hvordan? Vi gør dine vinkler konkrete og giver dig værktøjer til, hvordan du sikrer dig opmærksomhed ved hver eneste PR-lancering gennem relation og optimal vinkling.
 
Riv en dag ud af kalenderen og få metoder til at:
  • Hæve dig fra drifts- til strategisk fokus og få tilstrækkelig indflydelse på historier, temaer og budskaber, så I i sidste ende får flere og bedre historier i medierne.
  • Skabe vedholdende og gode relationer til dine pressekontakter – og sikre, at din vinkling er lige i øjet.
  • Optimere jeres synlighed i pressen og samtidig sørge for, at din chef er med på ideen.
  • Udvikle dig som rådgiver og blive en endnu stærkere sparringspartner for ledelse og eksperter i jeres organisation.
  • Få talspersoner og presseberedskab tunet bedst muligt ind på samarbejdet med pressen og mediernes betingelser.
Kurset er for dig, der er ansvarlig for pressearbejdet i din virksomhed eller organisation – enten som pressechef, -ansvarlig, -medarbejder eller -konsulent. Du er ambitiøs og vil gerne rykke dit arbejde, dine kompetencer og dit arbejdsflow til næste niveau.

Program

Velkomst og intro til dagen
Marie Louise Rolffes, kursus- og netværksleder, Kforum
 
Styrk din interne position
Gør dit arbejde og din position vigtigere end nogensinde, og få større indflydelse på, hvad der skal kommunikeres hvornår. Presseindsatsen er ikke bare søgte historier, som er til for presseafdelingen. Dine pressevinkler kan konverteres til at være brugbare kampagner på tværs af virksomhedens kanaler. Lær, hvordan du styrker dit eget brand internt i din virksomhed, så du står skarpere fagligt over for ledelsen, arbejder mere effektivt med dine kollegaer og placerer virksomheden i en ny digital virkelighed, hvor fx presse- og SoMe-strategi pludselig ikke ligger så langt fra hinanden. Claus Bendsen giver dig redskaberne til at flytte din position og skabe en stærkere og mere effektiv relation som bindeleddet mellem medierne og din virksomhed. Du får konkrete, brugbare input og arbejder i denne første del af dagen med en plan for at styrke din position internt.
Claus Bendsen, kommunikationsrådgiver og partner, Friday
 
Skærp dit pressepitch
Hvad gør en god historie? Hvad fænger lige nu? Og er pressemeddelelsen død?
Skærp din egen historie, og få konkrete input til, hvordan du ender på forsiden. Vi kommer ind på de vigtigste dos & don’ts, og du medbringer selv en historie, som vi tager med i presselaboratoriet og bearbejder konstruktivt. Vigtigst af alt sikrer vi os at komme helt ned i materien, så du ved lige præcis, hvor du skal starte, når du igen sidder foran skærmen.
Claus Bendsen, kommunikationsrådgiver og partner, Friday
 
Frokost
 
Tæt på redaktøren - helt konkrete værktøjer til din pressekontakt
Du føler egentlig, du har et godt forhold til dine presserelationer, men du er i tvivl, om du altid rammer helt rigtigt med dine historier, om du får skrevet til den rette journalist og rammer den rette redaktion. Og hvad er det lige helt konkret, der virker, når vi skal sælge stof ind til redaktionerne?
Vi har inviteret Politikens garvede opinionsredaktør, Mads Zacho, indenfor, så du har mulighed for at komme helt ned i maskinrummet og opleve, hvordan det egentlig ser ud fra den anden side af bordet. Med Mads bag roret denne eftermiddag får du redskaberne til at sikre dig, at de rette journalister gerne vil tage telefonen næste gang, du ringer. Mads medbringer helt aktuelle cases på historier, der er trængt igennem, hvordan og hvorfor. Du får brugbare input og arbejder på en plan for at styrke din egen og din virksomheds presseindsats og synlighed i offentligheden. Og så har du her muligheden for at stille journalisten alle de spørgsmål, som i dit daglige pressearbejde står i kø for at komme ud.
Mads Zacho, opinionsredaktør, Politiken
 
Case: Pressechef med power
Rasmus Windfeld er FLSmidths mand i pressen, men også pressens mand i virksomheden. Hans arbejde har gjort ham til en af landets mest respekterede pressechefer og banet vej for en stærk position både i offentligheden og internt i virksomheden. Men hvad kræver det helt konkret? Hvad er hans hemmelige tricks?
Rasmus vil indvie os i sine strategiske metoder til at blive et effektivt bindeled mellem pressen og organisationen,
og hvordan du styrker både din interne position hos ledelsen og skærper dit forhold til pressen.
Rasmus Windfeld, pressechef, FLSmidth
 
Afrunding og tak for i dag
Marie Louise Rolffes, kursus- og netværksleder, Kforum

Udbytte

Efter K-dagen kan du: 
  • Vinkle dine historier på den rette måde til de rette medier.
  • Skabe bedre forståelse for din position internt og dermed et bedre samspil mellem presse og organisation.
  • Skabe bedre og vedholdende relationer til dine pressekontakter.
  • Sætte dig foran comuteren dagen efter kurset og være sikker på, hvordan du skal sætte i gang.
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.

Mød

Claus Bendsen
Partner og rådgiver
Friday
Claus Bendsen er rådgiver og partner i det hurtigvoksende kommunikationsbureau Friday. Claus er en af Danmarks skarpeste PR-rådgivere og ekspert i at skabe synlighed. Han har tidligere været direktør og partner i to andre kommunikationsbureauer.

Praktisk

Hvornår?
Torsdag den 26. november 2020, kl. 9.15-16.00. Kom gerne fra kl. 8.45 til let morgenmad.
 
Hvor?
K-dagen afholdes hos Kforum i København. Gl. Kongevej 3E, 4. sal, 1610 København V.
 
Hvordan melder jeg mig til?
Tilmeld dig hurtigst muligt her. Husk eventuelt EAN-nr.
 
Hvad koster det?
Prisen er kr. 5490 (ekskl. moms). .
 
Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Bliver du forhindret, er du velkommen til at sende en kollega i stedet.
 
Tag din kollega med
Vi giver 20 % rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.
 
Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx sommerrabat og DJ-rabat).
 
Er du studerende, kan du komme gratis med på K-dag
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer et opslag på LinkedIn om dit udbytte og de vigtigste pointer fra K-dagen. Ansøg om studenterpladsen ved at sende en mail til kdag@kforum.dk med kort info om din kandidatuddannelse og kursets relevans for din uddannelse og/eller faglige interesse. Du får besked senest 4 uger inden kursusstart om, hvorvidt du har fået pladsen på kurset.
 
Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.
 
Vil du vide mere?
Du er velkommen til at kontakte kursusleder Marie Louise Rolffes på 30 96 30 40 eller marielouise@kforum.dk. Du kan også skrive til kdag@kforum.dk.

Vi glæder os til at se dig!
Sådan finder du
Hos Kforum
Gl. Kongevej 3E, 4. sal,
1610 København V

FAQ

Flere rabatter kan ikke kombineres.
12726 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste
Dato:
Torsdag 26. november 2020
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
5490 (ekskl. moms)
Tag en kollega med, og få 20 % rabat på den anden tilmelding.
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.

Kontakt

Mød

Claus Bendsen
Partner og rådgiver
Friday

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.