Som pressemedarbejder er du bindeleddet mellem organisation og journalister. En rolle, hvor du både internt og eksternt kæmper med at kommunikere og time de rigtige historier til de rigtige medier. Og hvad gør I, når medierne pludselig blæser en historie op, og du skal være klar med et kriseberedskab?
På to dage ruster vi dig til at blive endnu skarpere på dit pressepitch og din pressehåndtering, og vi tager dig gennem krisekommunikationens DNA, så du aldrig er i tvivl om, hvordan du skal håndtere en krise med kommunikation, næste gang den opstår. For den kommer, når du mindst venter det – og du skal være forberedt på situationen før, under og efter.
Den første dag arbejder vi os gennem krisekommunikationens DNA. Hvordan afbøder du en krise bedst muligt? Hvornår og hvordan skal du reagere proaktivt eller reaktivt? Hvad kan du lære af en krise? Og hvordan benyttes denne viden til at stå stærkere efter stormen? Du får helt konkrete værktøjer til kriseforebyggelse og kommunikation under en krise samt indsigter i andres tidligere krisesager og cases.
På andendagen tager vi fat på dit pressepitch og din relation til redaktionerne. Du lærer, hvordan det er at arbejde på mediernes præmisser, og hvordan du sikrer dig, at jeres historier har den rette aktualitet og dermed en ærlig chance for at trænge igennem til medierne. Travle journalister skal rammes rigtigt. Men hvordan? Vi dykker ned i dit pressepitch og arbejder med din egen historie, gør dine vinkler konkrete og giver dig værktøjer til, hvordan du fremover kan sikre dig opmærksomhed ved hver eneste PR-lancering gennem relation og optimal vinkling.
På dette todagesforløb kommer du altså helt tæt på virkeligheden, som den udspiller sig på den anden side af bordet, og du får konkrete redskaber til, hvordan du bedst og mest effektivt arbejder med dit opsøgende pressearbejde og din håndtering af pressekontakterne. Du bliver desuden klædt på krisekommunikationsstrategisk, så du er klar til at styre både dine talspersoner og din organisation gennem den næste mediestorm. Begge dage er fra kl. 09.15-16.00.
Kursusforløbet er for dig, der er presse- eller kommunikationsansvarlig, -medarbejder eller -konsulent, såvel i den private som den offentlige sektor. Du er ambitiøs, og vil gerne forny dine kompetencer og rykke dit arbejde og dit arbejdsflow til næste niveau.
NB: I markedsføringen af dette kursus har der været brugt et billede af journalist Johannes Langkilde. Vi gør opmærksom på, at Johannes Langkilde ikke underviser eller på anden måde er en del af kurset, og at brugen af billedet var en fejl.
Dag 1: Få styr på jeres krisekommunikation – før, under og efter
Mandag 8. november 2021, kl. 09.15-16.00
Krisekommunikation er en helt særlig disciplin, som ikke blot skal tages frem, når krisen rammer, men bør være en integreret del af alt strategisk kommunikations- og pressearbejde. Det handler om systematisk og strategisk kriseforebyggelse, som integrerer hele organisationen og klarlægger virksomhedens, organisationens eller politikerens styrker, svagheder, muligheder og trusler.
Her får du helt konkrete værktøjer til krisehåndtering i praksis. Hvordan udvikler en krise sig? Hvilke redskaber skal man benytte hvor og hvornår? Hvornår skal man sige undskyld, hvornår skal man lægge sig fladt ned, og hvornår skal man stå fast på budskabet?
I krisekommunikation er det afgørende, at du som pressemedarbejder hele tiden får styrket og bekræftet dit mandat og din strategiske retning hos din ledelse. Du får konkrete råd til, hvordan man ”oversætter” sproget fra kommunikationsafdelingen til et sprog, ledelsen kan forstå og accepterer, og vi diskuterer, hvordan man som pressemedarbejder sikrer sig handlefrihed, råderum og mandat til at drive (krise)kommunikationen effektivt.
Vi arbejder desuden med din egen medbragte case for en aktuel eller potentiel krise.
Dagens underviser: Rasmus Windfeld. pressechef, FLSmidth
Dag 2: Skærp dit pitch, og styrk dine presserelationer
Tirsdag 9. november 2021, kl. 09.15-16.00
Vi sætter fokus på relationen til redaktionerne og lærer, hvordan det er at arbejde på mediernes præmisser, samt hvordan jeres historier får den rette aktualitet. Hvad virker, når vi skal sælge stof til redaktionerne? Berlingskes redaktionschef Kasper Krogh inviterer os helt ind i maskinrummet og giver os redskaberne til at sikre dig, at de rette journalister gerne vil tage telefonen næste gang, du ringer. Vi hører om helt aktuelle cases på historier, der er trængt igennem: hvordan og hvorfor.
Om eftermiddagen dykker vi ned i dit pressepitch og arbejder med din egen historie. Hvad gør en god historie? Hvad fænger lige nu? Vi gør dine vinkler konkrete, arbejder hands-on og gør det tydeligt, hvad der virker og ikke virker. Du får værktøjer til at sikre dig opmærksomhed ved hver eneste PR-lancering gennem relation og optimal vinkling.
Dagens underviser: Claus Bendsen, kommunikationsrådgiver og partner, The Central
Dagens case: Kasper Krogh, redaktionschef, Berlingske
Efter dette K-forløb kan du:
- Hæve dig fra driftsfokus til strategisk fokus og øge jeres synlighed og sammenhæng i pressearbejdet
- Skabe vedholdende og gode relationer til dine pressekontakter
- Sikre, at din vinkling er lige i øjet og sendt til den rette modtager
- Håndtere en krise, før, under og efter via konkrete redskaber og opdateret viden om krisekommunikation. Du kan kommunikere dig bedst muligt ud af krisen og mindske skaderne, når en krise har rystet din virksomhed eller organisation
- Få talspersoner tunet bedst muligt ind på samarbejdet med pressen og mediernes betingelser
- Skabe det rette interne mandat til både krisehåndtering og dag til dag-pressearbejdet, så du får indflydelse på historier og budskaber, og jeres organisation får flere og bedre historier i medierne
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom.
Medbring
- En case på en historie, du gerne vil have (eller forgæves har forsøgt) at få i medierne
- En case fra din virksomhed eller organisation på en aktuel eller potentiel krisesag.
- Et eksempel på et pitch, du selv har lavet.
Hvornår?
Presseforløbet løber over to dage, mandag den 8. og tirsdag den 9. september 2021 fra kl. 9.15-16.00. Hver kursusdag indeholder god forplejning i løbet af dagen og plads til networking og faglig sparring.
Mandag 8. november: Få styr på jeres krisekommunikation – før, under og efter
Tirsdag 9. november: Skærp dit pressepitch, og styrk dine presserelationer
Hvor?
K-dagen holdes hos Kforum, Gammel Kongevej 3E, 4. sal., 1610 København V.
Hvordan melder jeg mig til?
Tilmeld dig ved at
udfylde felterne her. Husk CVR nr. eller eventuelt EAN-nr.
Hvad koster det?
Prisen er kr. 9.990 (ekskl. moms).
Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.
Bemærk: Det er ikke muligt at få kollegarabat eller rabat som medlem af Kommunikation og Sprog på dette presseforløb. Er du medlem af Kforums netværk, får du 20 % på forløbet.
Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil eller gemme som pdf. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.
Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte Kforum på 33 42 21 60 eller skrive til
kdag@kforum.dk.
Vi kalder vores kommunikationskurser for K-dage. Vi holder både hel- og halvdagskurser om en række forskellige emner inden for kommunikation, sociale medier og markedsføring. K-dagene har altid en praktisk tilgang til kursets emne. På den måde sikrer vi, at du får brugbare metoder, værktøjer og input med hjem.
Når du har tilmeldt dig en K-dag, er din tilmelding bindende. Men du er altid velkommen til at sende en kollega i dit sted, hvis du er forhindret. Giv os blot besked ved at skrive til
kdag@kforum.dk.
Du kan tilmelde dig en K-dag lige op til kursusdatoen.
Vi aflyser stort set aldrig vores K-dage. Vores aflysninger de seneste ni år kan tælles på én hånd.
Prisen på et heldagskursus er: 5490 kr. (eksklusiv moms) – og der er kollegarabat på 20% på alle efterfølgende tilmeldinger, hvis I er flere fra samme virksomhed, der gerne vil deltage.
Prisen på vores længere forløb varierer. Læs om den under ’praktisk info’ på de enkelte kursusbeskrivelser. Du er også velkommen til at skrive til
kdag@kforum.dk.
På alle vores K-dage får du morgenmad, frokost og lækker forplejning dagen igennem.
Du møder andre med samme faglighed, arbejdsområder og udfordringer som dig, så du er sikret kompetent sparring dagen igennem. Vores oplægsholdere er branchens dygtigste – og eksperter på det område, de underviser i. K-dagene er tilrettelagt og faciliteret af vores faglige kursusledere, så intet er overladt til tilfældighederne, og så du får det størst mulige udbytte af K-dagen.