Styrk din rolle som presserådgiver

Gør din presserådgivning helt skarp!

På dette kursus bygger vi oven på din grundlæggende pressefaglighed og styrker din gennemslagskraft som rådgiver, så du i højere grad bliver hørt, set og taget med på råd i tide. Kurset er til dig, der har godt styr på den eksterne del af pressearbejdet og samspillet med medierne, men som mangler det afgørende mandat i din egen organisation.

Om K-dagen

Arbejder du med presse, kan du sikkert nikke genkendende til, at din ledelse og organisation har urealistiske forventninger til, hvilke pressehistorier I kan gå ud med, og hvordan de skal vinkles. Måske har du også svært ved at få organisationen til at spille med og stille op til den reaktive pressehåndtering og inddrage dig rettidigt i håndteringen af kritiske sager, der kan havne i medierne.
 
Har du ikke dit interne mandat på plads, er det både utilfredsstillende for dig som rådgiver, og det kan betyde, at din organisation generelt ikke lykkes særligt godt med sin pressehåndtering og positionering i medierne. Hvis I selv skal sætte dagsordenen, skal I være foran både på de gode og de dårlige historier – og du skal være det pressefaglige fyrtårn, som bliver anset for at være helt central for jeres pressestrategiske valg.
 
På dette kursus bygger vi oven på din grundlæggende pressefaglighed og styrker din gennemslagskraft som rådgiver, så du i højere grad bliver hørt, set og taget med på råd i tide. Kurset er til dig, der har godt styr på den eksterne del af pressearbejdet og samspillet med medierne, men som mangler det afgørende mandat i din egen organisation.
 
Du vil møde praktikere og folk fra felten, der kan inspirere til, hvordan du kan opbygge den tillid, tryghed og respekt, der er nødvendig for din gennemslagskraft som presserådgiver. Vi skal arbejde med, hvordan du aktivt kan bruge struktur, relationer, forventningsafstemning og synliggørelse til at etablere dit fundament og skabe reel værdi som presserådgiver.
 
Via praktiske øvelser arbejder vi på at nedbryde de barrierer, du kæmper med i hverdagen, og styrker din rolle både ift. proaktiv og reaktiv pressehåndtering samt issue management. Du skal som rådgiver være stærk på alle disciplinerne, for at du kan blive anerkendt og reelt indtage positionen som organisationens absolutte nøgleperson, når det handler om presse.

Lad os se på det i fællesskab på dette spritnye kursus med fokus på din presserådgiverrolle.

Målgruppe
Kurset er for dig, der sidder med ansvaret for pressearbejdet og jeres relation til medierne i din organisation eller virksomhed. Du kan være presse- og/eller kommunikationsansvarlig, -rådgiver, -konsulent eller -medarbejder. Du har grundlæggende styr på dine vinklinger, din timing og din relation til pressen, men er træt af ikke at kunne trænge igennem med din pressefaglighed over for din ledelse – f.eks. ift. hvornår vinkling og timing er bedst til proaktive historier; hvad der kræves, for at I lykkes, og ift. at blive lyttet til og taget med på råd ved de svære sager. Vigtigst er, at du sidder i en stilling, hvor et af dine primære fokusområder er pressearbejde. Du kan sidde alene, eller du kan have kolleger og/eller medarbejdere.

Program

På kursusdagen kommer vi omkring disse fire moduler
 
Modul 1: Grib dit mandat
At kunne lykkes med at skabe optimale relationer til ledelse og kolleger, og dermed i sidste ende at kunne udføre et professionelt stykke arbejde udadtil over for de medier, du skal håndtere, bunder i flere ting. Som presseperson vil du gerne lyttes til, inddrages i tide og tages med på råd. Derfor skal du indgyde faglig tillid og respekt – via din rådgivning og din produktion. Med tydelig struktur, sikker styring og klare køreplaner bliver du anset for en professionel sparringspartner og tovholder med prioriteterne i orden. Det er med til at skabe tillid til dig som person og til din faglighed. Du får ledelsen til at føle sig i trygge hænder. 
 
På dette første modul af kursusdagen får du værktøjer og inspiration til, hvordan du i din hverdag kan arbejde struktureret og være på forkant, så du kan gøre dig gældende og netop indgyde tillid og faglig respekt hos din ledelse.
Mia Jørgensen, presseansvarlig, Lægemiddelstyrelsen
 
Modul 2: Dokumentér dit arbejde
Når dine chefer og kolleger kan se resultaterne af, at I er til stede i medierne på dine præmisser, sætter det dig et skridt foran næste gang, du gerne vil rokke ved den interne prioritering og organisering af jeres pressehåndtering og medietilstedeværelse. På dette modul ser vi på, hvordan du kan sørge for at synliggøre, dokumentere og evaluere din struktur, dine presseplaner og ledelsens forståelse for, at dine pressefaglige kompetencer og rådgivning rent faktisk skaber værdi.
Mia Jørgensen, presseansvarlig, Lægemiddelstyrelsen

Frokost

Modul 3: Caseoplæg
Italesæt din faglighed, og bliv synlig internt
Ofte sidder du som pressemedarbejder eller -ansvarlig på en lidt ensom post. Din organisation er typisk styret af folk med en helt anden faglighed end din og med specifikke ærekære mærkesager for øje. Når dine kollegaer og din ledelse hverken kender den pressestrategiske og -taktiske dagsorden eller din egentlige faglighed, bliver det dit job at italesætte det.
Vilkårene og det interne pres fra ledelsen om at få bestemte, proaktive historier ud kender Jane om nogen. Hør Janes bud på, hvordan hun gennem egne erfaringer bl.a. har udarbejdet specifikke metoder og værktøjer til at skabe en mere tydelig presserådgiverrolle internt i egen organisation.
Jane Kofod, Vicedirektør, Cyklistforbundet
 
Modul 4: Kend din organisation og dine nøglepersoner
For at blive en bedre presserådgiver skal du forstå og tale ind i din forretnings eller organisations udfordringer. Du skal kunne afkode jeres mærkesager, prioritere strategisk og have indblik i, hvad det er for en maskine, du arbejder i. Og lige så vigtigt: Du skal vide, hvem der er dine nøglepersoner og interne allierede/modstandere.
Vi diskuterer udfordringerne ved at træde i karakter som presserådgiver, og du bliver gennem øvelser præsenteret for metoder til at afkode og arbejde med dette i din egen organisation.
Mia Jørgensen, presseansvarlig, Lægemiddelstyrelsen

Fælles opsamling og afslutning

Udbytte

På dette kursus får du:
  • En tydeligere, mere veldefineret og styrket presserådgiverrolle, som hjælper dig (og din chef) med, hvordan og hvornår du kan tage dit pressemandat
  • Inspiration til at skabe en operationel struktur på dine pressetiltag og -indsatser
  • En bedre forståelse for din organisation, jeres mærkesager, dine allierede og dine modstandere
  • Indsigter fra garvede praktikere, som inspirerer dig med deres egne fortrolige erfaringer
  • Værktøjer til at rådgive mere effektivt, både proaktivt og reaktivt.

Mød

På kursusdagen bliver du undervist af presseansvarlig hos Lægemiddelstyrelsen, Mia Jørgensen. Mia er tidligere presseansvarlig i Københavns Kommune og pressechef hos Banedanmark og har foruden selv at være i felten prøvet presserådgiverrollen i alle dens facetter.
 
Mia er på dagen flankeret af Kforums kursusleder Marie Louise Rolffes, som vil sørge for at guide dig trygt og operationelt gennem dagen, der kommer til at variere mellem oplæg, praktiske øvelser og cases udefra. Marie Louise er selv tidligere kommunikationschef i kulturbranchen og er til daglig netværksansvarlig hos Kforum, hvor hun bl.a. leder Kforums to mest populære netværk for presseansvarlige.
Mia Jørgensen
Presseansvarlig
Lægemiddelstyrelsen
Mia er presseansvarlig hos Lægemiddelstyrelsen. Hun har foruden selv at være i felten prøvet presserådgiver-rollen i alle dens facetter. Mia er tidligere presseansvarlig i Københavns Kommune og pressechef hos Banedanmark.
Jane Kofod
Vicedirektør
Cyklistforbundet
Jane er vicedirektør i Cyklistforbundet, tidligere kommunikations- og kampagnechef samme sted. Oprindeligt uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole med sideløbende uddannelser i bl.a. moderne kultur og strategisk og politisk kommunikation. Jane har tidligere arbejdet som journalist på Information og Politiken og lavet radio i DR som journalist, nyhedsvært og producer. Desuden har hun været redaktør, kommunikationskonsulent og presseansvarlig i Københavns Kommune og Sex & Samfund.

Praktisk

Hvornår?
Torsdag d. 9. marts 2023 kl. 9.00-15.30. Kom fra kl. 8.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.00 præcis.
 
Hvor?
MBK
Pilestræde 61,
1112 København K

Hvordan melder jeg mig til?
Tilmeld dig ved at udfylde felterne her. Husk eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen er kr. 5490 (ekskl. moms). Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet.

Kursuspakke
Køb dette kursus + Styrk dit pressepitch. Pris: 8990 kr. (Du sparrer 1990 kr.) Skriv i fakturafeltet, hvis du ønsker at købe kursuspakken. 
 
Forberedelse
Du skal forud for kurset sende underviseren dine svar på, hvor dine største udfordringer er lige nu i forhold til din presserådgiverrelation til din ledelse.
 
NGO-rabat
Hvis du arbejder for en NGO, tilbyder vi 20 procent rabat på alle endagskurser. Skriv "NGO-rabat" i fakturafeltet. 

Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.
Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud. 

Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (f.eks. early bird-rabat).
 
Er du studerende, kan du komme gratis med på K-dag
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer et opslag på LinkedIn om dit udbytte og de vigtigste pointer fra K-dagen. Ansøg om studenterpladsen ved at sende en mail til kdag@kforum.dk med kort info om din kandidatuddannelse og kursets relevans for din uddannelse og/eller faglige interesse. Du får besked senest fire uger inden kursusstart om, hvorvidt du har fået pladsen på kurset.
 
Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.

Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte os på kdag@kforum.dk.

Vi glæder os til at se dig!
Sådan finder du

MBK, Pilestræde 61,
1112 København

FAQ

Flere rabatter kan ikke kombineres.
16791 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Ledige pladser
Dato:
Torsdag 9. marts 2023
Tidspunkt:
9.00-15.30
Sted:
Pris pr. deltager:
5490 (ekskl. moms)
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.

Kontakt

Mød

Mia Jørgensen
Presseansvarlig
Lægemiddelstyrelsen
Jane Kofod
Vicedirektør
Cyklistforbundet

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.