Når forretningstrategien er need-to-know
KMD har været igennem flere store forandringsprocesser og forretningsmæssige udfordringer i de seneste par år, og KMD er i dag en virksomhed med både offentlige og private kunder i et konkurrencepræget marked. Der har derfor været behov for at sætte fuld tryk på kommunikationen af forretningsstrategien, som skal løfte KMD godt videre. Intern kommunikationschef Louise Neel Høyer har sat en ambitiøs proces i gang, hvor mange forskellige kommunikationsværktøjer er blevet sat i spil for at sikre forankringen af strategien i alle led og hjørner af organisationen. Hun deler indsigter, planer og værktøjer, og ikke mindst de foreløbige erfaringer med hvad der egentlig virker i praksis.
Louise Neel Høyer, intern kommunikationschef, KMD A/S. Louise har arbejdet professionelt med kommunikation i over 15 år hos bl.a. SAP, IBM og senest KMD.
Fra værktøjer til strategiudrulning
Codan har i en årrække arbejdet målrettet med et lederkommunikationskoncept, der består af værktøjer, workshops og måling af lederens kommunikative kompetencer. Lisa Gubi Mørz viser dig, hvordan Codan i praksis har trukket på værktøjerne i forbindelsen med lanceringen af en opdateret strategi, og hvilke fordele det har givet kommunikationsafdelingen i forbindelse med strategikommunikationen.
Lisa Gubi Mørz, interim kommunikationschef, Codan & Corporate Communication Manager, Codan/Trygg-Hansa
Strategiformidling i praksis: Sådan får I mellemlederne med
Det har desværre længe været det oplagte valg for topledere at dele virksomhedens overordnede strategi med alle ansatte i form af en stort anlagt PowerPoint-præsentation. Resultatet er sjældent et kønt syn. Når mellemlederne bagefter snakker om, hvad direktøren sagde, er der tit uenighed om, hvad chefen mener. Og når større grupper af ansatte har været til chefens strategipræsentation, går væsentlige dele hen over hovedet på flertallet. For selvom de nok sætter pris på at blive inddraget, har mange ikke indblik i sammenhængen og grundlaget, som det hele bygger på. Der bliver heldigvis ofte arbejdet intensivt med lokal strategiforankring ude i organisationen, hvor den enkelte mellemleder oversætter budskaberne til den lokale virkelighed, og det er da også her, det egentlige slag skal stå, hvis man vil have en reel effekt af strategiarbejdet. Liam FitzPatrick giver dig, på baggrund af sin mangeårige erfaring, de vigtigste tips og en tjekliste til dette arbejde. Du bliver også trænet i at lave kommunikationsworkshops, der passer specifikt til strategiudrulning, så du får værktøjer du kan bruge direkte i jeres eget arbejde. Denne del af programmet er på engelsk.
Liam FitzPatrick, partner, Agenda Strategies (London). Liam har over 25 års erfaring med intern kommunikation fra en række virksomheder med særligt fokus på træning, kompetencer og metoder. Liam er desuden medforfatter til den helt nye bog 'Internal Communications – A Manual for Practitioners'.