Kursus om sociale medier - et af Kforums mange kommunikationskurser

Lær at håndtere kriser på sociale medier

En krise på sociale medier kan udvikle sig eksplosivt stort set ud af det blå. Og hvad gør I så? Hvis en kritisk kommentar tricker en bølge af utilfredshed? Og hvis krisen spreder sig til andre medier og går fra enkeltsag til generel kritik af jeres virksomhed eller organisation? Det gælder om at have styr på sin sociale medie-politik, sit beredskab og sin moderation af debatten.

Om K-dagen


NB: Kurset er afholdt. Se kommende kurser her

Når I er tilstede på sociale medier, er I konstant sårbare for kritik. Derfor er det vigtigt at vide, hvordan kriser på sociale medier forebygges, håndteres og dæmpes bedst muligt. Og det arbejde starter allerede i den daglige moderation. 
 
Så hvordan moderer I bedst debatten på de sociale medier, hvor I er vært? Hvilken rolle, stil og tone skal I anvende, hvad skal I tillade og hvad skal I slette? Og hvad gør I, hvis krisen for alvor bryder ud, og I havner i et stormvejr af utilfredse brugere, der ikke undlader at give udtryk for deres utilfredshed – og som bliver delt og ”liket” af tusindvis af brugerne.
 
 
Kom til K-dag om krisehåndtering på sociale medier og:
 
  • Få input til, hvilke krisestrategier I kan benytte for bedst at håndtere en krise på Facebook, Twitter og andre sociale medier
  • Få viden om, hvordan du bedst modererer debatten på de sociale medier, hvor I er vært - for bedst at forbygge, at en krise bryder ud
  • Arbejd praktisk med at løse en tænkt krise og få den nye viden helt ind under huden.
  • Få et unikt indblik i, hvordan det opleves at stå med ansvaret, når helvede bryder løs og hør om hvilke muligheder, der findes for at arbejde sig ud af en krise.
  • Mød andre, der arbejder med sociale medier - og få nye sparringspartnere
K-dag er for:
Dig, der arbejder med sociale medier og gerne vil arbejde aktivt med at forebygge kriser - og være i stand til bedst muligt at håndtere en potentiel krise. Dagen byder både på viden i form af oplæg, sparring deltagerne imellem og helt konkrete øvelser i at håndtere en krise.
 
 

Program

Danske Bank i vælten på Facebook
Barbara Horowitz Johansen er også bare kendt som Barbara fra Danske Bank på Facebook. Hun fik krisehåndtering i praksis helt ind under huden, da banken blev ramt af en "shitstorm" i kølvandet på New Normal-kampagnen. Og igen med lanceringen af bankens kundeprogram. Hør om indsatsen for at forklare bankens strategi og komme i dialog med kritikerne. Barbara giver et unikt indblik i kampen for også at kunne komme til orde med andre budskaber på de sociale medier uden at blive lagt ned af vrede kritikere. Hvordan har de håndteret det, hvordan modererer de debatten på sociale medier, hvilke initiativer virkede godt, og hvad havde mindre effekt?
Barbara Horowitz Johansen, chef-kommunikationskonsulent, Danske Bank
 
Læg den rette krisestrategi
Hvordan ser danske virksomheder på krisekommunikation på sociale medier, og hvem gør det godt? Søren Ravn og Jens Nielsen har undersøgt de 200 største danske virksomheders brug af sociale medier i krisekommunikation. De giver os et indblik, hvordan forskellige aktører har overkommet kriser på sociale medier og giver input til, hvilke strategier I kan tage i brug, hvis I bliver mødt af kritik på fx Facebook.
Søren Ravn, dialogarkitekt hos Magnetix og Jens Nielsen, projektkoordinator hos Grundfos. Søren og Jens har skrevet ”Den man elsker, tugter man - Krisekommunikation på sociale medier”
 
Frokost
 
Moderation og krisestyring på sociale medier
I styrer bedst jeres tilstedeværelse på de sociale medier, hvor I er vært – fx Facebook  - med en klart defineret politik for jeres kommunikation på sociale medier. Den giver også et fast ståsted at kommunikere fra, hvis I skulle blive ramt af en social medie-krise. Men hvordan lægger I rammerne for kommunikationen? Hvordan modererer I bedst debatten, så den ikke strider direkte mod jeres værdier og normale stil og tone? Hvilken rolle skal I spille, hvad skal I tillade, og hvor kan I med fordel trække grænsen? Og hvad gør I, hvis krisen for alvor bryder ud, og I havner i et stormvejr af utilfredse brugere, der ikke undlader at give udtryk for deres utilfredshed – og som bliver delt og ”liket” af tusindvis af brugerne? Den rette løsning er altid individuel, og Anja Tønning fra Seismonaut giver os brugbare redskaber til at lave vores egen politik og beredskab for vores arbejde på sociale medier. Du prøver også selv at håndtere en krise i praksis, og vi diskuterer konkret håndtering af henvendelser, opslag, blogindlæg m.m.
Anja Tønning, rådgiver hos det digitale konsulentbureau Seismonaut. Anja er specialist i community building og digital kompetenceudvikling.
 

Udbytte

Efter kurset er du, dine kolleger og din organisation klædt på til at:
  • Arbejde med at knytte jeres kunder, medlemmer eller brugere tættere til jer på de sociale medier, på en måde hvor I minimerer risikoen for at en krise bryder ud.
  • Minimere eventuelle omkostninger, som en krise kan påføre jer
 

Mød

Barbara Horowitz Johansen er chef-kommunikationskonsulent i Danske Bank og bestyrer blandt andet bankens Facebook-side. Hun har været dybt involveret i håndteringen af den kritiske storm, der ramte i forlængelse af "New normal" kampagnen og er ekspert i krisehåndtering på sociale medier. 
 
Søren Ravn og Jens Nielsen brugte deres specialetid på Medievidenskab på at dykke ned i de største danske virksomheders brug af sociale medier til krisehåndtering. Det kom der en tilbundsgående analyse og helt ny viden om krisestrategier ud af. Specialet vandt desuden årets "Specialepris" hos Kforum.
 
Anja Tønning er rådgiver hos det digitale konsulentbureau Seismonaut. Anja er specialist i community building og digital kompetenceudvikling.
Barbara Horowitz Johansen
Chef-kommunikationskonsulent
Danske Bank
Jens Nielsen
Project Coordinator
Grundfos
Søren Ravn
Creative Strategist
Magnetix
Anja Tønning
Seniorådgiver
Seismonaut

Praktisk

Hvornår?
Tirsdag den 22. oktober 2013. Kom fra 8.45 til en croissant og en kop kaffe. Vi begynder kl. 9.15 præcis og slutter kl. 16.00.
 
Hvor?
Vi mødes i Villa Wilder, Wildersgade 55, 1408 København K.
 
Hvordan melder jeg mig til?
Pladserne på K-dag besættes, efterhånden som tilmeldingerne kommer ind. Så tilmeld dig hurtigst muligt nederst på siden. Husk eventuelt EAN-nr.
 
Hvad koster det?
Se prisen i højrespalten. Den dækker kurset og god forplejning inklusiv frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.
 
Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.
 
Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat).
 
Studenterplads
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer de vigtigste pointer fra dagen på din K-profil på kforum.dk. Skriv til kdag@kforum.dk for at komme i betragtning til pladsen. NB: Brug ikke tilmeldingsmodulet.
 
Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte Louise Grau på 33 42 21 60. Du kan også skrive til kdag@kforum.dk.
Vi glæder os til at se dig!
 
Sådan finder du
Villa Wilder
Wildersgade 55,
1408 København K

FAQ

11912 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Dato:
Tirsdag 22. oktober 2013
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
4990 (ekskl. moms)
 

Kontakt

Mød

Barbara Horowitz Johansen
Chef-kommunikationskonsulent
Danske Bank
Jens Nielsen
Project Coordinator
Grundfos
Søren Ravn
Creative Strategist
Magnetix
Anja Tønning
Seniorådgiver
Seismonaut

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.