Velkomst og introduktion til K-dagen
Trends og tendenser i den interne kommunikation
Vi starter med at se på, hvordan den interne kommunikation har udviklet sig. Her kommer vi ikke uden om den digitale udvikling, som har rykket gevaldigt ved både måden, vi kommunikerer på, og forventningen til, hvad god kommunikation er.
De interne kanaler
Vi ser på udviklingen i interne kommunikationskanaler og går i dybden med nogle af de nyere kanaler, der kan være med til at løfte den interne kommunikation. Vi vil også se på de mere traditionelle og på, hvordan de kan sættes i spil i den nye kontekst.
Øvelse: Lav din egen kanalmatrix
”Vil du hjælpe mig med at lave en artikel til intranettet?” er et ofte stillet spørgsmål, når man arbejder med intern kommunikation. Men en artikel på intranettet har sjældent den effekt, mange tror. Derfor får du tid og mulighed til at udvikle din egen kanalmatrix – både med kanaler, som du har i dag, og kanaler, du gerne kunne tænke dig i morgen. Du vil kunne bruge matrixen til at hjælpe organisationen med at få et overblik over, hvilke kanaler I egentlig har til rådighed, eller som udgangspunkt for en drøftelse i den interne kommunikationsafdeling om, hvordan I bør bruge kanalerne i forhold til hinanden.
Hvordan skaber vi indhold, der er relevant?
Vi lever i en tid, hvor kampen om opmærksomhed aldrig har været større. Hvad betyder det for den interne kommunikation, og hvordan skal vi forholde os til dette, når vi laver indhold til vores kanaler? I hvilke afgørende øjeblikke i medarbejderens hverdag kan vi spille en afgørende rolle? Du vil få masser af inspiration med eksempler på, hvad andre virksomheder har gjort.
Her vil du få tilbudt en ny tilgang til at tænke indholdsproduktion, hvilken i høj grad har fokus på, at intern kommunikation skal skabe helt konkret forretningsværdi.
Øvelse
Du vil blive introduceret for en indholdsmatrix, som du skal bruge til at udfordre dig og din måde at arbejde med intern kommunikation på. Kan du eksempelvis løfte informationstunge nyhedsbrev til et mere underholdende format, der rent faktisk får opmærksomhed?
Opsamling og tak for i dag