Google Analytics: Brug data til at forstå dine brugere

Vil du lære, hvordan du kan bruge Google Analytics til at finde ud af, hvem din hjemmesides brugere er, hvorfor de besøger din side, og hvilket indhold de er mest interesserede i? Og kunne du også tænke dig at vide, hvordan du nemt analyserer data og omsætter det til konkrete forbedringer på hjemmesiden? Så er dette kursus for dig.

Om K-dagen


NB: Kurset er afholdt. Se kommende kurser her

Uanset om du arbejder med indholdet, markedsføringen eller den tekniske del af hjemmesiden, er Google Analytics et værdifuldt og relevant værktøj at mestre. Google Analytics indsamler nemlig data fra brugeradfærd på hjemmesiden, hvilket blandt andet kan give dig svar på:
  • Hvordan fandt brugerne frem til hjemmesiden? Og hvor kom de fra, SoMe-annoncer, andre websites, Google, osv?
  • Hvilket indhold på hjemmesiden brugte de mest tid på?
  • Hvilke lande og byer kommer de besøgende fra?
  • Hvem opfyldte i deres besøg de mål, du har sat for hjemmesiden?
 
Udover svarene på alle de spørgsmål kommer du også til at lære:
  • Hvordan Google Analytics fungerer, og hvordan du nemt kan navigere rundt uden at fare vild.
  • Hvordan du finder ud af, hvilket indhold der bedst skaber besøg på hjemmesiden.
  • Hvilket indhold brugerne viser størst interesse for.
  • Hvordan du analyserer brugernes adfærd på hjemmesiden, så du efterfølgende kan lave de helt rigtige justeringer.
  • Hvad der skal til for at finde frem til de rigtige målepunkter.
K-dagen er for dig, der er nybegynder eller kun let øvet bruger af Google Analytics. Du er sandsynligvis ansvarlig for at planlægge eller producere indholdet til en hjemmeside, og du vil gerne lære, hvordan du kan bruge data til at analysere resultaterne af din indsats og omsætte indsigten til konkret handling.
 
Det er en god idé, at du har login til den Google Analytics-konto, du gerne vil arbejde med. Alternativt kan du arbejde på Googles demo-konto.

Program

Godmorgen og velkommen
Daniel Aziz, Kforum
 
Introduktion: Bliv fortrolig med Google Analytics
De fleste hjemmesider har i dag Google Analytics installeret og indsamler dermed data, der er guld værd. Men alt for mange bruger ikke denne data til noget. Det skyldes meget ofte, at ingen i organisationen er blevet introduceret til, hvordan man gør. Vi lægger derfor ud med en grundig gennemgang af værktøjet Google Analytics samt begreberne, navigationen, rapporterne og værktøjerne.
Andreas Solgaard, Beruf ApS
 
Brugerne og deres adfærd
Uden brugere har hjemmesiden intet formål. Såvel indhold som design og funktionalitet skal være skræddersyet til at opfylde brugernes behov. Derfor skal du lære, hvordan du bruger Google Analytics til at finde frem til, hvem brugerne er, og hvordan de opfører sig på hjemmesiden. Er der eksempelvis forskel på deres engagement alt efter, hvilken trafikkilde de er kommet fra? Eller hvilken enhed de bruger? Eller hvor de bor? Det lærer du at finde frem til.
Andreas Solgaard, Beruf ApS
 
Frokost
 
Præsentation af case-virksomhed
Vi får besøg af en relevant virksomhed, der kan fortælle om deres arbejde med Google Analytics. Hvordan var processen med at få defineret de rigtige målepunkter, og hvilke resultater har deres arbejde skabt.
 
Analysér og optimér hjemmesidens indhold
Hjemmesidens indhold er dens sjæl og derfor naturligvis vigtigt at have fokus på. Godt indhold er ikke per definition hverken kortfattet, uddybende eller noget tredje. Det kommer an på målgruppen. Og via deres adfærd på hjemmesiden kan man analysere og optimere sit indhold.
Du skal derfor lære, hvordan du kan måle, om hjemmesidens indhold skaber de ønskede resultater, så du bl.a. kan besvare disse spørgsmål:
  • Hvilket indhold er med til at skabe relevant trafik og engagement?
  • Hvilket indhold er brugerne mest interesserede i?
  • Hvilket indhold faciliterer værdiskabende adfærd på hjemmesiden?
Andreas Solgaard, Beruf ApS

Udbytte

Efter denne K-dag:
  • Kan du navigere rundt i Google Analytics og finde netop den rapport, du skal bruge.
  • Kan du opstille de målepunkter, der er mest relevante for lige netop din organisation.
  • Kan du bruge analyseværktøjerne i Google Analytics til at dykke ned i rapporterne og finde de indsigter, du søger.
  • Kan du analysere dig frem til, hvilket indhold på hjemmesiden der skaber størst værdi og for hvilke brugere.
 

Mød

Andreas Solgaard
Partner
Beruf
Andreas Solgaard er partner i marketingbureauet Beruf, hvor han primært håndterer Google Analytics og digital strategi for en lang række virksomheder. Han har desuden undervist tusindvis af begyndere og øvede brugere i Google Analytics. Andreas har en god forståelse for behovet i forskellige brancher og kan formidle tekniske og komplekse emner så enhver kan forstå det. Til dagligt arbejder Andreas med alt fra mindre virksomheder til C20-virksomheder.

Praktisk

Hvornår?
Tirsdag den 4. juni 2019. Kom fra 8.45 til let morgenmad. Vi begynder 9.15 præcis.

Hvor?
Kforum, Gammel Kongevej 3E, 4. sal. 1610 København V.

Hvordan melder jeg mig til?
Tilmeld dig ved at udfylde felterne her. Husk eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen er kr. 5490 (ekskl. moms). Medlemmer af Dansk Journalistforbund får 50 procent rabat på kurset. Medlemmer af Kommunikation og Sprog får 20 procent rabat på kurset. Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.
 
Tag din kollega med
Vi giver 20 % rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.
Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat og DJ-rabat).
 
Er der en studenterplads?
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere mod, at du efterfølgende publicerer de ti vigtigste pointer fra dagen på din K-profil. Ansøg om studenterpladsen ved at sende en mail til kdag@kforum.dk.
Studenterpladsen på denne K-dag er: Optaget
 
Det er vigtigt at du, har
  • En bærbar computer med, gerne fuldt opladt
  • Login til den Google Analytics-konto, du gerne vil arbejde med. Alternativt kan du arbejde på Googles demo-konto.
 
Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje til din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.
 
Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte Marianne Weng på 30 93 33 45. Du kan også skrive til kdag@kforum.dk.
Sådan finder du

Gammel Kongevej 3E, 4. sal,
1610 København V

FAQ

12108 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Dato:
Tirsdag 4. juni 2019
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
5490 (ekskl. moms)
Medlemmer af Dansk Journalistforbund får 50 procent rabat på kurset.

Medlemmer af Kommunikation og Sprog får 20 procent rabat på kurset.
 

Kontakt

Mød

Andreas Solgaard
Partner
Beruf

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.