Sådan bruger du din faglighed til at facilitere og drive forandringer

Forandringskommunikation: Lær at facilitere og drive forandringer

Som kommunikatør kan du ikke komme udenom at skulle arbejde med og kommunikere forandringer. Samtidig er det også et af de områder, der kan skabe mest værdi. For forandringer er der hele tiden, og når de fejler – og det gør langt de fleste – er det skidt for både medarbejdertrivslen og bundlinjen.

Om K-dagen

Vil I lykkes med forandringer, er det helt afgørende at sikre jer, at de, der bliver påvirket, både internt i organisationen og eksternt blandt kunder og det øvrige marked, forstår, hvor forandringen skal lede organisationen hen, og hvorfor forandring er nødvendig. Og lige så vigtigt er det, at I kan udruste hele organisationen med værktøjer, som gør samtlige funktioner i stand til at drive deres del af forandringen.
 
Her spiller du som kommunikatør en vigtig rolle – og ikke kun som producerende supportfunktion, men også som rådgiver og facilitator af de skridt, der skal tages, for at jeres organisation kommer godt gennem og i mål med forandringen.
 
Til at ruste kommunikatører til at indtræde i rollen som facilitator for forandring har vi sammensat dette 2-dages forløb, hvor du får teoretisk indsigt, praksisnære værktøjer og inspiration fra en relevant case. Alt sammen, så du kan bringe dig selv og dine kommunikative kompetencer i spil i jeres forandringer. Gennem forløbet vil du blive udfordret både fagligt og personligt, så du bliver rustet til at håndtere de udfordringer, der kan og vil opstå, når du arbejder med forandring.
 
Dette 2-dages forløb er for dig, der arbejder med forandringer enten internt eller eksternt i din organisation. Det har du måske gjort i en del år, men nu har du brug for at komme tættere på forretningen og løfte dig fra at være producerende til i højere grad at være rådgiver. Det kan også være, at forandringskommunikation er en ny disciplin for dig, fordi du har få års erfaring på arbejdsmarkedet, eller du primært har arbejdet med andre sider af kommunikationsfaget. 

Program

Dag 1: 
Velkomst og introduktion til K-dagen
Anne Skriver, kursusleder, Kforum
 
Forandringsledelse som disciplin 
Vi starter dagen med en introduktion til forandring og kommunikationens potentiale som retningsgivende redskab. Vi starter derfor med at dykke ned i forandringsledelse som disciplin. Her vil du blive præsenteret for trends og tendenser inden for forandringsledelse, og hvordan du bruger dine kommunikative kompetencer til at facilitere forandring i din organisation ved at løfte disciplinen op på et strategisk niveau.
Asbjørn Severin, partner og brand strategist, Plateau Agency
 

Caseoplæg: Når en employer branding-kampagne transformerer virksomheden
Specsavers er en international optikerkæde, der i Danmark er kendt under navnet Louis Nielsen.

Specsavers har i mange år kæmpet med at rekruttere specielt optikere til deres butikker i Nordeuropa, hvorfor virksomheden i 2017 valgte at gøre disciplinen employer branding til en strategisk prioritet i organisationen. Målet var ikke blot at øge kendskabet til Specsavers men også at sikre, at de var kendt for det rigtige og derved sikre en større pulje af ansøgere til de ret specialiserede områder, optik og audiologi, som kæden dækker i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Holland.
 
Det stod imidlertid hurtig klart, at der var tale om mere end at sikre et bedre kendskab. Der var behov for, at virksomhedens strategi, kultur og løftet til kommende og eksisterende medarbejdere gik op i en højere enhed og blev kendt hele vejen rundt i organisationen.
 
På første modul bliver du præsenteret for Specsavers employer branding-rejse, hvad de fandt ud af undervejs, og hvordan de valgte at bruge denne viden til at transformere Specsavers brand. På andet modul får du indsigt i, hvordan denne rejse er blevet aktiveret internt i organisationen, og hvordan dette har påvirket medarbejdertilfredsheden og kulturen i Specsavers.
v. Kristina Bølling, head of employer branding and industry communication, Specsavers
 
Frokost
 
Et framework for forandring
En af grundene til, at forandring ofte løber løbsk, er en konkret ramme om forandringsprojektet. Som facilitator for forandring er det helt afgørende, at man har redskaberne til at hjælpe sin organisation med at sætte rammen om dens forandringer. Efter frokost bliver du præsenteret for et konkret redskab, som bruges til at konkretisere et forandringsforløb. Redskabet kommer til at danne rammen for en opgave på kursets dag to.
Asbjørn Severin, partner og brand strategist, Plateau Agency
 
Tag personligt ejerskab
Her får du indsigt i, hvordan du kan lykkes med at tage ejerskab over forandringsforløbet, så du ikke som kommunikatør blot bliver den producerende part, men i højere grad indtager rollen som rådgiver og facilitator af forandringen. Fokus vil være på, hvad der skal til for at være en god rådgiver, hvilke udfordringer du kan opleve i rollen, og hvordan disse kan minimeres. Vi kommer også til at drøfte, hvad der skal til, for at du kan få adgang til ledelsen og få dem til at lytte. Slutteligt dykker vi ned i, hvad der sker i vores hjerner, når vi bliver udsat for og udfører forandringer. 
Louise Neel Høyer, partner & management consultant, HUMAN UNIVERZ
 
Afrunding af dagen
Vi slutter første modul af med at forholde os til dagens mange input – hvordan kan du bringe kommunikation i spil som mere og andet end en producerende enhed i jeres forandringer, og hvordan bringer du dig selv i spil som rådgiver? Dagen rundes af med at gennemgå hjemmeopgaven, du skal arbejde med inden næste modul. 
 
DAG 2:
Velkommen og opsamling fra dag 1
Fremlæggelse af hjemmeopgaver i grupper og plenum.
 
Caseoplæg: Når en employer branding-kampagne transformerer virksomheden, del 2
Denne gang får du indsigt i, hvordan denne rejse er blevet aktiveret internt i organisationen, og hvordan dette har påvirket medarbejdertilfredsheden og kulturen i Specsavers.
Pia Thomsen, head of leadership & people communication, Northern Europe, Specsavers
 
Frokost
 
Din case for change
Med inspiration fra Specsavers' case i baghovedet genoptager vi det framework, som blev præsenteret på kursets første dag. Sammen tager vi fat på nogle af de grundlæggende elementer, der skal danne grobund for succesfuld forandring. Gennem konkrete øvelser udfylder vi – selv og i samarbejde – frameworket, som i dets endelige form opsummerer din konkrete case for change – altså en helt konkret forandring, som du kan drive i din organisation.
Asbjørn Severin, partner og brand strategist, Plateau Agency
 
Introduktion til best practice-værktøjer
Den sidste del af dagen bruger vi på at arbejde med forskellige best practice-værktøjer. Håndgribelige og brugbare værktøjer, der kan hjælpe dig og din organisation med at blive klogere på, hvad I skal med forandringen, hvilken forandring der er tale om, hvilken adfærd I vil opnå med forandringen, og hvilke typer aktiviteter I kan bruge for at lykkes.
Louise Neel Høyer, partner & management consultant, HUMAN UNIVERZ
 
Afrunding på forløbet
Vi slutter forløbet af med en fælles drøftelse af, hvad der skal til, for at I lykkes med at skabe de ændringer, I ønsker, for at få mere indflydelse på forandringerne i jeres organisation – hvad er jeres default, og hvad vil I gerne gøre anderledes fremover?
Asbjørn Severin, Partner og Brand Strategist i Plateau Agency & Louise Neel Høyer, Partner & Management Consultant i HUMAN UNIVERZ 
 
Tak for i dag
Evaluering af forløbet
Anne Skriver, Kursusleder, Kforum 
 

Udbytte

Herudover får du:
  • Forståelse for forandringsledelse som disciplin, og hvordan du kan bruge den viden til at løfte din egen forandringskommunikationsindsats – måske endda helt ind på direktionsgangen
     
  • Inspiration udefra, så du kan se, hvordan andre har arbejdet med forandringskommunikation i praksis. Dette kan give dig nogle ideer til, hvordan du skal planlægge og gennemføre din egen forandringskommunikation – og måske også, hvad du ikke skal gøre
     
  • Værktøjer, modeller og metoder til at levere værdiskabende og engagerende forandringskommunikation. 

Mød

Louise Neel Høyer
Partner & Management Consultant - speciale i forandringsledelse, -kommunikation og adfærdsdesign
HUMAN UNIVERZ
Asbjørn Severin
Brand Strategist & Partner
Plateau Agency

Praktisk

Corona
Corona er desværre ikke ovre endnu. Vi sørger derfor for masser af sprit, udluftning af lokaler og sikker forplejning på alle vores kurser og arrangementer.
 
Hvornår?
Forløbet fordeler sig over to dage, tirsdag den 17. maj og tirsdag den 31. maj 2022, kl. 9.15-16.00. Hver kursusdag indeholder god forplejning i løbet af dagen og plads til networking og faglig sparring.

Hvor?
K-dagen holdes hos Kforum, Gammel Kongevej 3E, 4. sal, 1610 København V.

Hvordan melder jeg mig til?
Tilmeld dig ved at udfylde felterne her. Husk CVR-nr. eller eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen er kr. 11.990 (ekskl. moms).
 
Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.
 
Hvis du er kandidat til at søge om efteruddannelse hos De grafiske kompetenceudviklingsfonde, så kan du søge om at få dækket hele kursusafgiften. Se her, hvordan du søger gennem fonden.
 
Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil eller gemme som pdf. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.

Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte Kforum på 33 42 21 60 eller skrive til kdag@kforum.dk
Sådan finder du

Kforum, Gl. Kongevej 3E 4. sal,
1610 København V

FAQ

Flere rabatter kan ikke kombineres.
15823 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Ledige pladser
Dato:
Tirsdag 17. maj 2022
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
11990 (ekskl. moms)
Alle møderne:
17. maj 2022, kl. 9.15-16.00
31. maj 2022, kl. 9.15-16.00
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.

Kontakt

Mød

Louise Neel Høyer
Partner & Management Consultant - speciale i forandringsledelse, -kommunikation og adfærdsdesign
HUMAN UNIVERZ
Asbjørn Severin
Brand Strategist & Partner
Plateau Agency

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.