Velkommen
Jacob Gowland Jørgensen, chefkonsulent, Kforum. Jacob har tidligere bl.a. været kommunikationsansvarlig for en division i Novo Nordisk og i en nu hedengangen kommune samt været ansvarlig for kommunikationsrådgivning i Rambøll Management
Sådan ændrer du faste vaner i organisationen
Det klassiske dilemma i intern kommunikation er, hvordan vi balancerer mellem ønsket om at bruge engagerende involvering og ønsket om samtidig at lave styret kommunikation, der skaber specifikke adfærdsændringer. For tør vi involvere medarbejderne, hvis de nu fx ikke mener det samme som ledelsen? Og på den anden side: kan vi overhovedet få medarbejderne til flytte sig hurtigt i en bestemt retning med intern kommunikation? Skal vi bruge mest gulerod eller pisk? Er det hjælp eller tvang, der får budskabet i mål?
Line Groes sætter dig ind i, hvordan du konkret engagerer medarbejderne ud fra den nye og anerkendte metode "nudging". Det er en yderst konkret måde at ændre sin kommunikation på, og metoden går i øjeblikket sin sejrsgang i adfærdsændrende kampagner. Vi bruger metoden til at lære, hvordan man ændrer gamle vaner i organisationen og sætter helt nye initiativer på lystavlen på en konstruktiv, effektiv måde. En af måderne er, at kommunikere målrettet til menneskets flok-mentalitet og legelyst som drivkræfter for at skabe hurtig forandring og fælles fodslag. Det er en metode, der har givet de sociale medier deres gennembrud, og som kan gøre en stor forskel i den interne kommunikation. Hvis den bliver brugt rigtigt. Uanset om det drejer sig om at få medarbejderne til at forstå strategien, løbe hurtigere eller nå målet om at blive en sund arbejdsplads.
Line Groes, rådgiver, Is it a Bird. Line arbejder med at skabe forandringer i organisationer med bl.a. nye kommunikationsinitiativer, og har tidligere arbejdet hos MindLab, der er et offentligt innovationscenter.
Frokost
Sådan ændrer du faste vaner i organisationen, fortsat
Line giver dig en tjekliste over oplagte måder du kan "nudge" på. Med udgangspunkt i tjeklisten, samt dine og de andre deltageres udfordringer, bliver du klogere på, hvilke helt konkrete invitiativer og kommunikationsformer som du kan bruge i jeres interne forandringsprojekter.
Line Groes, rådgiver, Is it a Bird
Styrk engagementet
David fra Spark viser dig i praksis, hvordan du bruger en række konkrete involveringsværktøjer. De kan skabe engagement og energi på personalemøder, i projektworkshops og i andre sammenhænge, hvor du har brug for at kommunikere internt om væsentlige emner eller store forandringer.
David Karstensen, konsulent, Spark. Spark er en af de få specialister i landet inden for involveringsmetoder i organisationssammenhænge, og David kender metoderne i praksis.
Tak for i dag
Jacob Gowland Jørgensen