Kursus i krisekommunikation

Få styr på jeres krisekommunikation – før, under og efter

Sig sandheden. Vær ærlig, troværdig og empatisk. Sådan lyder krisekommunikationens grundlov. Men hvad sker der, når disse enkle regler møder den helt store krise? Kan klassisk krisekommunikation bruges, når omverdenen skriger på handling? En krise kan på et splitsekund gennemhulle en virksomheds omdømme, image og brand. Derfor er det afgørende med en strategisk og systematisk krisekommunikationsindsats, så du bedst kommer gennem en krise – før, under og efter.

Om K-dagen

OBS! Dette kursus kan også tages som del af et todages forløb om pressearbejde, hvor du bl.a. også lærer at styrke din konkrete pressekontakt og skærpe dit pressepitch. Se programmet for forløbet her
 
Krisekommunikation som disciplin er ikke blot et værktøj, der skal tages frem fra værktøjskassen, når krisen rammer virksomheden eller politikeren. Krisekommunikation bør være en integreret del af alt strategisk kommunikations- og pressearbejde. Krisekommunikation handler i høj grad om systematisk og strategisk kriseforebyggelse, som integrerer hele organisationen og proaktivt klarlægger virksomhedens, organisationens eller politikerens styrker, svagheder, muligheder og trusler.
 
På K-dagen får du konkrete værktøjer til kriseforebyggelse og kommunikation under en krise. Kurset vil give dig indsigt i konkrete krisesager, og du bliver undervist af en førende ekspert, som giver dig indsigt i:
  • Hvordan du afbøder en krise bedst muligt.
  • Hvornår du skal reagere proaktivt eller reaktivt.
  • Hvad du kan lære af en krise. Og hvordan denne viden benyttes til at stå stærkere efter stormen.
K-dagen henvender sig til kommunikations- og pressemedarbejdere og kommunikations- og pressechefer i den private og offentlige sektor. Medbring gerne din egen case fra din virksomhed eller organisation.

Program

Velkomst og intro til dagen
Marie Louise Rolffes, kursusleder, Kforum
 
Krisekommunikationens anatomi
Hvordan udvikler en krise sig? Hvilke redskaber skal man benytte hvor og hvornår? Hvornår skal man sige undskyld, hvornår skal man lægge sig fladt ned, og hvornår skal man stå fast på budskabet? 
Hvad gør man, når man står til tæv i medierne? Har kriser en fælles anatomi, som kan læres udenad? Få et indblik i krisehåndtering i praksis.
Få nye konkrete værktøjer til at håndtere kriser i praksis, og lær, hvordan god krisekommunikation skabes.
Rasmus Windfeld, pressechef hos FLSmidth
 
Dit interne mandat
Når en krise opstår, er den konkrete udfordring de eksterne interessenter – ikke mindst medierne. Men for virksomhedens pressefunktioner er det mindst lige så vigtigt at have styr på det interne mandat. Det gælder sådan set i alle dele af pressearbejdet, ikke kun under kriser. For at skabe det rette fundament er det helt afgørende, at du som pressemedarbejder hele tiden får styrket og bekræftet dit mandat og din strategiske retning hos din ledelse. I denne del giver Rasmus Windfeld dig konkrete råd til, hvordan man ”oversætter” sproget fra kommunikationsafdelingen til et sprog, ledelsen kan forstå og accepterer, og som giver gode og konstruktive diskussioner med direktionsgangen om pressearbejdet. Med udgangspunkt i konkrete eksempler diskuterer vi, hvordan man som pressemedarbejder sikrer sig handlefrihed, råderum og mandat til at drive (krise)kommunikationen effektivt.
Rasmus Windfeld, pressechef hos FLSmidth
 
Frokostpause
 
Kursisternes cases 
Hvilke potentielle kriser står din virksomhed eller organisation overfor? Hvordan håndterede I en given krisesag? Hvad lærte I? Hvordan ramte krisen jeres organisation, og hvordan kom I videre?
Rasmus Windfeld, pressechef hos FLSmidth
 
Virksomhedens afgørende omdømme
En dårlig historie kan i dag sprede sig hurtigere end nogensinde. Det skyldes ikke mindst fremvæksten af sociale medier og den kværnende 24-timers nyhedsmølle. Men hvordan skal virksomheder og offentlige organisationer håndtere det? Lær af "dos and don’ts", når krisen kradser.
Rasmus Windfeld, pressechef hos FLSmidth

Afrunding og tak for i dag
Marie Louise Rolffes, kursusleder, Kforum

Udbytte

Efter K-dagen har du og din virksomhed fået:
  • Den nyeste viden og konkrete redskaber til at håndtere en krise, før, under og efter
  • Indsigt i din organisations egne udfordringer og potentielle kriser
     
  • Talspersoner og presseberedskab tunet bedst muligt ind på samarbejdet med pressen og mediernes betingelser
  • Redskaber til bedst muligt at skabe det rette interne mandat til at kunne håndtere kriser, men ligeledes dag til dag-pressearbejdet
  • Nye værktøjer til at kommunikere dig bedst ud af krisen og mindske skaderne, når en krise har skabt rystelser i din virksomhed eller organisation
  • Nye ideer, inspiration og konkrete eksempler på, hvordan krisekommunikation kan gribes an i praksis.

Mød

Rasmus Windfeld
Pressechef
FLSmidth
Rasmus Windfeld er pressechef hos FLSmidth og tidligere PR Direktør hos LEAD Agency, hvortil han kom fra en stilling som pressechef gennem 8 år i Siemens Danmark. Endnu før det var Rasmus kommunikationschef i TDC Erhverv og en del af koncernens presse-team. Rasmus har også gennem en årrække været ledende chefredaktør i forlaget Audio Media. Sideløbende med sine faste stillinger har han i de seneste ti år været ekstern lektor i strategisk kommunikation på CBS. Rasmus har stor erfaring med at håndtere kritiske historier og føre højtprofilerede virksomheder gennem stormfuld mediedækning.

Praktisk

Hvornår?
K-dagen løber af stablen torsdag den 23. september 2021. Kom fra kl. 8.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.15 præcis og slutter senest kl. 16.00.

Hvor?
K-dagen holdes hos Kforum, Gammel Kongevej 3E, 4. sal., 1610 København V.
Ved øgede coronarestriktioner i efteråret, forbeholder vi os retten til at afvikle kurset digitalt.

Hvordan melder jeg mig til?
Tilmed dig ved at udfylde felterne her. Pladserne på K-dagen besættes, efterhånden som tilmeldingerne kommer ind. Husk eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen er kr. 5490 (ekskl. moms). Genåbningsrabat: 20 % Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.
 
Hvis du er kandidat til at søge om efteruddannelse i en af de Grafiske Kompetenceudviklingsfonde, så kan du søge om at få dækket hele kursusafgiften. Se her, hvordan du søger gennem fonden. 

Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.

Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat).
 
Er du studerende, kan du komme gratis med på K-dag
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer et opslag på LinkedIn om dit udbytte og de vigtigste pointer fra K-dagen. Ansøg om studenterpladsen ved at sende en mail til kdag@kforum.dk med kort info om din kandidatuddannelse og kursets relevans for din uddannelse og/eller faglige interesse. Du får besked senest 4 uger inden kursusstart om, hvorvidt du har fået pladsen på kurset.

Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte os på kdag@kforum.dk eller 33 42 21 60.

Vi glæder os til at se dig!
Sådan finder du

Gl. Kongevej 3E, Baghuset,
1610 København V.

FAQ

Flere rabatter kan ikke kombineres.
14980 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Ledige pladser
Dato:
Torsdag 23. september 2021
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
5490 (ekskl. moms)
Genåbningsrabat: 20 %
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.

Kontakt

Mød

Rasmus Windfeld
Pressechef
FLSmidth

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.