Kommunikationsstrategi: Lær at udvikle en stærk og brugbar strategi

En god kommunikationsstrategi giver mål, retning og fremdrift i jeres arbejde. Men hvilke elementer består en kommunikationsstrategi af? Hvordan udvikler du din strategi? Og ikke mindst – hvordan implementerer du den, så den ikke blot ender i skuffen, men rent faktisk styrer og styrker jeres indsats?

Om K-dagen

At arbejde uden en strategi er som at navigere en båd uden kompas. En stærk strategi er nemlig et afgørende værktøj til at angive retning og formål for jeres arbejde. Hvis I skal nå målet med jeres kommunikation – at blive set, hørt og forstået – skal jeres indsatser pege i samme retning. Her er strategien det redskab, der sætter kursen og hjælper med fokusere og prioritere.
 
Kommunikationsstrategien skal få overvejelser om målgrupper, platforme, timing og budskaber til at gå op i en højere enhed, og vigtigst af alt skal den gøre det nemt at omsætte jeres idéer til konkret kommunikation. Når du står med en gennemarbejdet strategi i hånden, vil du desuden have et samlet overblik over indsatsen og samtidig være bedre rustet til at træffe og forklare dine valg og prioriteringer overfor ledelse, kolleger og samarbejdspartnere.
 
På Kforums kursus i kommunikationsstrategi lærer du at lægge en strategi, som er anvendelig og gør dit arbejde bedre. Vi gennemgår forskellige typer af kommunikationsstrategier, samt hvad det egentlig er, en kommunikationsstrategi skal kunne. Dernæst arbejder vi os igennem strategiens elementer – og så ser vi på, hvordan man samarbejder med sin organisation før, under og efter strategi-udviklingen. Implementeringsarbejdet begynder nemlig allerede inden, strategien er skabt.
 
Udbytte: Efter dette kursus har du en begrebsmæssig og praktisk forståelse for strategiudvikling, og du lærer helt konkret at lægge en god kommunikationsstrategi. Kurset giver dig redskaberne til at:
  • Identificere behovet for en kommunikationsstrategi og sætte den overordnede retning
  • Udvikle din egen kommunikationsstrategi
  • Foretage strategiske til- og fravalg i arbejdet med de enkelte elementer i strategien
  • Identificere og inddrage stakeholders i din organisation i udvikling og implementering
  • Rådgive din ledelse om kommunikationsstrategiske muligheder og valg
  • Arbejde professionelt med kommunikationsstrategier  
Målgruppe: Du er en erfaren og driftende kommunikatør, som nu skal sidde med hele eller dele af det strategiske arbejde. Det kan også være, du ikke er strategiansvarlig, men blot gerne vil lære mere og udvikle din faglighed, så du kan tage din kommunikationsindsats til et mere strategisk niveau. Kurset er både for dig, der arbejder med ekstern og/eller intern kommunikation, corporate positionering, digitale medier eller presse.

Program

Velkommen og dagens program
Anna Beck Laulund, Kommunikationsforum
 
Kommunikationsstrategien sætter retning
Vi indleder dagen med at sætte fokus på de helt centrale spørgsmål, som en god kommunikationsstrategi skal kunne svare på: Hvorfor kommunikerer vi? Hvad ønsker vi at opnå med kommunikationen? Vi taler om behovet for forskellige typer kommunikationsstrategier og den overordnede retning, strategien sætter.
Anne-Mette Bro Jöhncke
 
De strategiske elementer
Vi gennemgår step for step de elementer, som en kommunikationsstrategi indeholder. Vi dykker ned i de overvejelser om eksempelvis målgrupper og platforme, der indgår i arbejdet – og de strategiske til- og fravalg, som de giver anledning til. Undervejs vil der være små summe-øvelser, hvor du kan identificere de elementer, som er relevante for netop dit arbejde.
Anne-Mette Bro Jöhncke
 
Frokost
 
Samarbejde og implementering
En god kommunikationsstrategi forudsætter et tæt samarbejde med en lang række stakeholders, og vi sætter fokus på, hvornår og hvordan de bedst inddrages i dit arbejde. Vi ser også på, hvordan rådgivning og dokumentation øger det kommunikationsstrategiske niveau.
Anne-Mette Bro Jöhncke
 
Lav din egen kommunikationsstrategi
Dagen rundes af med god tid til, at du kan udvikle din egen kommunikationsstrategi. Du skal derfor på forhånd tænke over et aktuelt behov eller en konkret anledning i din organisation, som kræver en kommunikationsindsats, og du får nu mulighed for at sætte din viden om strategiens elementer i spil og sætte ord på dine professionelle overvejelser. Vi slutter af med en fælles opsamling, så vi kan inspirere hinanden, og ambitionen er, at din kommunikationsstrategi er klar til implementering, når du vender tilbage til kontoret.
Anne-Mette Bro Jöhncke
 

Udbytte

Udbytte: Efter dette kursus har du en begrebsmæssig og praktisk forståelse for strategiudvikling, og du lærer helt konkret at lægge en god kommunikationsstrategi. Kurset giver dig redskaberne til at:
  • Identificere behovet for en kommunikationsstrategi og sætte den overordnede retning
  • Udvikle din egen kommunikationsstrategi
  • Foretage strategiske til- og fravalg i arbejdet med de enkelte elementer i strategien
  • Identificere og inddrage stakeholders i din organisation i udvikling og implementering
  • Rådgive din ledelse om kommunikationsstrategiske muligheder og valg
  • Arbejde professionelt med kommunikationsstrategier  

Mød

Anne-Mette Bro Jöhncke
Kommunikationsrådgiver
CommAgain
Anne-Mette Bro Jöhncke har 20 års erfaring inden for kommunikationsfaget. Hun er stifter af kommunikationsbureauet CommAgain, hvor hun løser opgaver inden for primært corporate kommunikation. Hun tilbyder både strategisk rådgivning og bistand til operationelle opgaver ud fra en overbevisning om, at de to ting hænger uløseligt sammen. Kunderne tæller både store virksomheder og små startups. Anne-Mettes baggrund er en uddannelse som journalist og senest en årrække som først PR-chef og siden kommunikationschef på TV 2.

Praktisk

Hvornår?
Torsdag 20. april 2023. Kom fra 8.45 til morgenmad. Vi begynder 9.00 præcis.

Hvor?
K-dagen holdes hos MBK Kursuscenter på Pilestræde 61, 1112 København K.

Hvordan melder jeg mig til?
Tilmeld dig ved at udfylde felterne her. Husk eventuelt EAN-nr.
 
Hvad koster det?
Prisen er kr. 5490 (ekskl. moms). Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.
 
NGO-rabat
Hvis du arbejder for en NGO, så tilbyder vi 20 procent rabat på alle endagskurser. Skriv NGO-rabat i fakturafeltet. 

Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.
Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat).
 
Er du studerende, kan du komme gratis med på K-dag
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer et opslag på LinkedIn om dit udbytte og de vigtigste pointer fra K-dagen. Ansøg om studenterpladsen ved at sende en mail til kdag@kforum.dk med kort info om din kandidatuddannelse og kursets relevans for din uddannelse og/eller faglige interesse. Du får besked senest fire uger inden kursusstart om, hvorvidt du har fået pladsen på kurset.

Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.
 
Kommer du i bil?
Ring til MBK på tlf. 3543 4474 om at parkere i huset (først til mølle – 200 kr. pr. dag). Der er 700 meter til parkeringskælderen på Israels plads, hvor det koster 240 kr. pr. dag.
 
Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at ringe til Anna Laulund på 26 72 30 07. Du kan også skrive til kdag@kforum.dk.

Vi glæder os til at se dig!
Sådan finder du
MBK
Pilestræde 61,
1112 København K.

FAQ

Flere rabatter kan ikke kombineres.
16791 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Ledige pladser
Dato:
Torsdag 20. april 2023
Tidspunkt:
9.00-15.30
Sted:
Pris pr. deltager:
5490 (ekskl. moms)
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.

Kontakt

Mød

Anne-Mette Bro Jöhncke
Kommunikationsrådgiver
CommAgain

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.