Kommunikationsmåling: Kend effekten af din kommunikation

Virker min kommunikation egentlig? Uanset om man arbejder med presse, kampagner eller sociale medier, er det ofte et spørgsmål, man stiller sig selv efter selve kommunikations-indsatsen. Og ikke mindst er det et spørgsmål, ledelsen stiller. Med de rigtige kommunikationsmålinger kan du dokumentere resultaterne af din indsats og blive endnu bedre til at kommunikere.

Om K-dagen

Om K-dagen
At måle sin kommunikation er en uomgængelig disciplin, hvis man vil vide, om man gør en forskel med sit arbejde. Og det er et nødvendigt redskab, når man skal dokumentere værdien af sit arbejde overfor ledelsen. Men hvad kan måles, og hvilke metoder er de mest hensigtsmæssige til netop dit område?
 
På denne kursusdag lærer du tilgange og metoder til at måle og dokumentere effekten af dit kommunikationsarbejde. Når dagen er slut, vil du kunne evaluere dit arbejde alene, sammen med kolleger eller med eksterne partnere. Og du vil vide, hvordan du bedst rapporterer videre til ledelse og lærer af målingerne, så du når bedre i mål med din kommunikation.
 
Kurset er en blanding af oplæg, diskussion, øvelser og sparring på egne cases. Du får konkrete, anvendelige modeller og tilgange præsenteret, ligesom vi gennemgår specifikke forhold ved måling af forskellige kommunikationsdiscipliner såsom presse og sociale medier.
Vi gennemgår også, hvordan du knytter målinger af din kommunikation - som f.eks. antal medieomtaler eller Facebook-interaktioner - sammen med dokumentationen af reelle forandringer og forretningsresultater. Med andre ord: Hvordan beviser du, at det er netop din og kollegerne indsats, der har ført til resultater i din virksomhed eller organisation?
 
Efter denne K-dag har du:
  • Viden om relevante tilgange og metoder til måling og evaluering af kommunikation
  • Viden om, hvor tidligt i dit kommunikationsarbejde, du skal starte med dine målinger
  • Viden om, hvornår du skal kombinere kvalitative og kvantitative metoder
  • Opdaterede og direkte anvendelige modeller og skabeloner, som du kan lægge til grund for din målingsindsats
  • Tjeklister og anbefalede fremgangsmåder, så du kan gå i gang med målinger eller forbedre de eksisterende
  • Inspiration fra aktuelle cases om måling af kommunikation og input fra underviser og kursusdeltagere på dine egne erfaringer og problemstillinger.
     
K-dagen er for dig, som:
Arbejder med ekstern kommunikation og gerne vil kunne dokumentere og videreformidle resultaterne af dit arbejde. Du er måske pressemedarbejder, kommunikationskonsulent, kampagnemedarbejder eller SoMe-medarbejder. Du behøver ikke have stor erfaring med målinger, men du skal have erfaring med at eksekvere kommunikationsindsatser.

Program

Velkommen
v/ Anna Beck Laulund, Kursus- og netværksleder, Kforum
 
Grundlæggende modeller og tilgange til kommunikation og måling
Hvorfor måler vi overhovedet kommunikation? Der er mange - både gode og mindre gode - grunde til at måle og evaluere vores kommunikationsindsatser, og det er vigtigt at være bevidst om dem, før man går i gang. Vi gennemgår og diskuterer nogle af de mest relevante tilgange og modeller for kommunikation og kommunikationsmåling.
v/ Søren Langelykke, Medieanalytiker
 
Konkrete anbefalinger
Vi præsenterer en række generelle, men samtidig konkrete, anbefalinger til målinger, som kan anvendes på tværs af forskellige discipliner. Vi kommer f.eks. omkring, hvordan du arbejder med målinger både før, under og efter kommunikationsindsatsen - og løbende målinger. Og måske allervigtigst: Hvordan kommer man fra forretningsmål til konkrete kommunikationsmål og tilbage igen? Med andre ord: Hvordan beviser du den reelle værdi af dit arbejde?
v/ Søren Langelykke, Medieanalytiker
 
Frokost
 
Fra presse til SoMe - og fra den almindelige dansker til den svære målgruppe
Forskellige kommunikationsdiscipliner kræver forskellige tilgange. Vi ser nærmere på måling af pressearbejde og mediebillede, af sociale medier og web, og på målinger i den brede befolkning, blandt stakeholdere og i svære målgrupper. Du får anbefalede metoder, datakilder, metrics og KPI'er, så du let kan komme i gang - og vi diskuterer cases og erfaringer.
v/ Søren Langelykke, Medieanalytiker
 
Rapportering og hvordan du kommer i gang
Målinger skal formidles - helst til din chef - og de skal gøre dig bedre. Du får redskaber til at rapportere dine målinger, så de får et liv i din organisation og ikke bare ender i skuffen og på fællesdrevet. Vi ser også på, hvordan du bedst kan lave samlede rapporteringer og kan skabe sammenhæng mellem forskellige målinger og metoder. Også her får du konkrete tjeklister til at komme i gang eller blive endnu bedre, når du rammer dit eget skrivebord igen.
v/ Søren Langelykke, Medieanalytiker
 
Afslutning
Hvad er de vigtigste learnings, du tager med hjem - og hvad kan du gøre anderledes i morgen?
 
 

Udbytte

Efter denne K-dag kan du:
  • Anbefale valg af målemetode til forskellige indsatser i din virksomhed og i samarbejdet med eksterne parter
  • Tilrettelægge dine egne kommunikationsmålinger med opdaterede modeller og skabeloner
  • Vurdere, om jeres eksisterende målinger skal forbedres og opdateres
  • Bruge data og indsigter til at blive en endnu bedre kommunikatør
  • Kombinere forskellige typer af målinger for at få et helhedsbillede af effekten af jeres kommunikation

Mød

Søren Langelykke
Medieanalytiker
Kantar
Søren Langelykke er medieanalytiker og Senior Client Director hos Kantar med ansvar for bl.a. presse-, social media- og omdømmemålinger. Han har arbejdet professionelt med kommunikationsmåling siden 2008 for både virksomheder, organisationer og myndigheder – og med alt fra mindre enkeltstående målinger til store internationale evalueringsløsninger. Søren har stor erfaring i at arbejde både strategisk og praktisk med kommunikationsmålinger, databaserede indsigter og rådgivning. Han er cand.comm. fra Roskilde Universitet med fokus på offentlig kommunikation.

Praktisk

Hvornår?
Tirsdag 1. marts 2022, kl. 9.15-16.

Hvor?
Kommunikationsforum A/S
GL. Kongevej 3E, 4. sal, Baghuset
1610 København V


Hvordan melder jeg mig til?
Tilmeld dig ved at udfylde felterne her. Husk eventuelt EAN-nr.
 
Hvad koster det?
Prisen er kr. 5490 (ekskl. moms). Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.
 
Hvis du er kandidat til at søge om efteruddannelse i en af de Grafiske Kompetenceudviklingsfonde, så kan du søge om at få dækket hele kursusafgiften. Se her, hvordan du søger gennem fonden. 
 
NGO-rabat
Hvis du arbejder for en NGO, så tilbyder vi 20 procent rabat på alle endagskurser. Skriv NGO-rabat i fakturafeltet. 

Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.
Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud. 

Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat).
 
Er du studerende, kan du komme gratis med på K-dag
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer et opslag på LinkedIn om dit udbytte og de vigtigste pointer fra K-dagen. Ansøg om studenterpladsen ved at sende en mail til kdag@kforum.dk med kort info om din kandidatuddannelse og kursets relevans for din uddannelse og/eller faglige interesse. Du får besked senest 4 uger inden kursusstart om, hvorvidt du har fået pladsen på kurset.
 
Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje til din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.
 
Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte Anna Beck Laulund på 26 72 30 07. Du kan også skrive til kdag@kforum.dk

Vi glæder os til at se dig!
Sådan finder du

Gl. Kongevej 3E, baghuset,
1610 København V.

FAQ

Flere rabatter kan ikke kombineres.
15823 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Ledige pladser
Dato:
Tirsdag 1. marts 2022
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
5490 (ekskl. moms)
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.

Kontakt

Mød

Søren Langelykke
Medieanalytiker
Kantar

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.