Uddannelse: Intern kommunikation

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Har du brug for at få styrket dine kompetencer i intern kommunikation, så du bedre kan rådgive ledere og andre interessenter i din organisation? Vil du gerne løfte både dine egne kompetencer og funktionen intern kommunikation fra at være primært producerende til i stedet at være mere rådgivende? På denne uddannelse i intern kommunikation får du teori, praksisnære værktøjer og inspiration fra relevante cases, så du kan bringe dig selv mere i spil som en værdifuld rådgiver.

Om K-dagen

Over fem kursusdage i foråret 2021 får du udbygget dine kompetencer inden for fire grundlæggende discipliner i intern kommunikation: intern kommunikationsstrategi, de interne kanaler, forandringskommunikation og linje- og lederkommunikation. Alle fire væsentlige discipliner i den interne kommunikationsrådgivers værktøjskasse.
 
Imellem eller på hver kursusgang vil du få en mindre opgave med at kortlægge ’gappet’ mellem den nuværende situation i din enhed eller organisation og det ønskede niveau i forhold til hvert emne. Denne analyse kommer til at danne grundlag for en egentlig intern kommunikationsstrategi, som du udarbejder på den sidste kursusdag. Du udarbejder også en personlig udviklingsplan, som hjælper dig med at holde fokus på, hvad du selv skal ændre for at blive en efterspurgt intern kommunikationsrådgiver.
 
 
Tirsdag 2. marts, kl. 9.15-13: Den interne kommunikationsrådgivers nye rolle
Hvis intern kommunikation skal vedblive at spille en rolle og have reel indflydelse på både medarbejdertilfredshed og bundlinje, så skal vi som interne kommunikationsrådgivere til at arbejde langt mere strategisk, datadrevet og forretningsnært.
 
Vi har i årevis sagt, at vi er til for at hjælpe forretningen, men er det reelt det, vi gør i dag? På denne introdag til kursusforløbet ser vi på trends inden for intern kommunikation, og hvad fremtiden kræver af den interne kommunikationsrådgiver.
Dagens underviser er Jonas Bladt Hansen, tidligere chef for intern kommunikation i Arla og nu rådgiver inden for employee experience.
 
Torsdag 11. marts, 9.15-16: De interne kanaler
I løbet af denne dag gennemgår vi, hvordan du kortlægger, hvilke kommunikationskanaler der er i din organisation, herunder også, hvordan nogle af de eksterne kanaler kan bruges til intern kommunikation. Vi kommer til at arbejde med, hvilke formål og mål der skal være for hver kanal, hvilket indhold der passer hvor, og hvordan du møder målgruppen, hvor de er, i stedet for at håbe, at alle medarbejdere rammes via intranettet. Målet for dagen er, at du får lavet din egen kanalmatrix.
Dagens underviser er Jonas Bladt Hansen, tidligere chef for intern kommunikation i Arla og nu rådgiver inden for employee experience.
 
Torsdag 18. marts, kl. 8.30-16: Forandringskommunikation
Som rådgiver i intern kommunikation kan du ikke komme uden om forandringer. Samtidig er det også et af de områder, hvor intern kommunikation kan skabe mest værdi. For forandringer er der hele tiden, og når de fejler – og det gør langt de fleste – er det skidt for både medarbejdertrivslen og bundlinjen. På denne kursusdag lærer du om forandringsledelse og forandringskommunikation, og du får nogle meget konkrete værktøjer, du kan bruge, når du skal støtte og rådgive i forhold til forandringsprojekter.
Dagens underviser er Louise Neel Høyer, partner & forandringsleder i Human Univerz
 
Tirsdag 13. april, kl. 8.30-16: Linje- og lederkommunikation
Vi har længe vidst, at linjelederne er en uhyre vigtig intern kanal, måske faktisk dén vigtigste. På denne kursusdag får du den viden, der skal til for at etablere eller vedligeholde et setup, der effektivt hjælper lederne med deres mange komplicerede kommunikationsopgaver. Samtidig ser vi også på, hvilke værktøjer der skal til for at supportere og rådgive topledelsen i forhold til at kommunikere internt. Efter denne kursusdag har du fået værktøjerne til at designe et lederkommunikationsformat, der passer til netop din organisation, og som kan være med til løfte forretningen.
Dagens underviser er Puk Scharbau, ejer af Wiser Communication og mangeårig kommunikationsrådgiver
 
Tirsdag 27. april, kl. 9.15-15: Strategi og udviklingsplan
På den sidste kursusdag samler vi trådene, og de gap-analyser, som du har lavet mellem hver kursusgang, bruges som grundlag for både en skitse af en intern kommunikationsstrategi og en personlig udviklingsplan. Du kommer til at arbejde med, hvordan du overhovedet kan lave en strategi for intern kommunikation i en verden, som hele tiden ændrer sig. Samtidig får du også mulighed for at reflektere over, hvad det vil kræve af dig at føre strategien ud i livet – hvad skal du gøre mere af eller anderledes for at støtte endnu bedre op om dine ledere og enheder.
Dagens undervisere: Jonas Bladt Hansen, Puk Scharbau og Louise Neel Høyer
 
Dagen afsluttes med en certificeringsproces, hvor alle præsenterer deres skitse til intern kommunikationsstrategi for hinanden og underviserne.

Kursusforløbet er for dig, der arbejder med intern kommunikation. Det har du måske gjort i en del år, men nu har du brug for at løfte dig fra at være primært producerende til i højere grad at være rådgiver. Det kan også være, at intern kommunikation er en ny disciplin for dig, fordi du enten ikke har været så længe på arbejdsmarkedet, eller du primært har arbejdet med andre sider af kommunikationsfaget.

Program

Tirsdag 2. marts:  Den interne kommunikationsrådgivers nye rolle
  • Introduktion til kursusforløbet, og hvordan du får mest ud af det
  • Fremtidens krav til den interne kommunikationsrådgiver
  • Trends inden for intern kommunikation
  • Hvordan bliver du mere strategisk, datadreven og kommer tættere på forretningen?
 
 Torsdag 11. marts: De interne kanaler
  • Overblik over kommunikationskanaler på arbejdspladsen
  • Overblik over sammenhængen mellem eksterne og interne kanaler
  • Kanalerne og deres formål og mål
  • Lav din egen kanalmatrix, as is – to be
  • Case: et eksempel på digital intern kommunikation fra frontlinjen
  • Egen case, arbejd med den – og implementér den derhjemme.
 
Torsdag 18. marts: Forandringskommunikation
  • Introduktion til og best practice inden for forandringsledelse
  • Roller i forandringer. Hvad består effektiv forandringskommunikation egentlig af?
  • Den gode forandringshistorie og -kommunikationsplan
  • Case: forandringskommunikation i virkeligheden
  • Egen case, byg din egen forandringskommunikationsplan, forandringshistorie og -aktiviteter.
 
Tirsdag 13. april: Linje- og lederkommunikation
  • Hvad er god lederkommunikation?
  • Hvordan arbejder du systematisk med at løfte linjekommunikationen i din virksomhed?
  • Case: lederkommunikation i virkeligheden
  • Konkrete metoder til at løfte lederes kommunikationskompetencer i situationer som strategiudrulning, forandringer og hverdagskommunikation.
 
Tirsdag 27. april: Strategi og udviklingsplan
  • Elementer i en intern kommunikationsstrategi
  • Opsamling på gap-analyser
  • Workshop: egen interne kommunikationsstrategi
  • Workshop: egen udviklingsplan
  • Feedback på opgave og certificering.

Udbytte

Efter dette kursusforløb har du fået:
  • En klar forståelse af, hvilken retning disciplinen intern kommunikation bevæger sig i
  • Viden om, hvad der skal til for at løfte både dig personligt og funktionen intern kommunikation fra producent til rådgiver
  • En lang række metoder og værktøjer til at styrke den interne kommunikation på fire afgørende parametre
  • Første udkast til en intern kommunikationsstrategi
  • En certificeret uddannelse som rådgiver i intern kommunikation.
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe.

Mød

Jonas Bladt Hansen
Rådgiver i intern kommunikation - speciale i digitale medier og employee experience
Inversus
Louise Neel Høyer
Partner & Management Consultant - speciale i forandringsledelse, -kommunikation og adfærdsdesign
HUMAN UNIVERZ
Puk Scharbau
Ejer af Wiser Communication og mangeårig kommunikationsrådgiver
Wiser Communication

Praktisk

Hvornår?
Uddannelsen løber over fire en halv dag. Den første dag er fra kl. 9.15-13.00. De andre fire dage er fra 8.30-16.00. Hver kursusdag indeholder god forplejning i løbet af dagen og plads til networking og faglig sparring.
 
Tirsdag 2. marts: Den interne kommunikationsrådgivers nye rolle
Torsdag 11. marts: De interne kanaler
Torsdag 18. marts:  Forandringskommunikation
Tirsdag 13. april: Linje- og lederkommunikation
Tirsdag 27. april: Strategi og udviklingsplan

Hvor?
Uddannelsen finder sted hos
Kforum
Gammel Kongevej 3E, 4. sal
1610 København V.
 
Hvordan melder jeg mig til?
Tilmeld dig ved at udfylde felterne her. Husk eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen for hele uddannelsen er 22.500 kr. (ekskl. moms).
 
Den dækker 4,5 kursusdage og god forplejning, inklusive let frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.
 
Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.

Har du spørgsmål? Du kan også skrive til kdag@kforum.dk eller ringe på 33 42 21 60
 
 
 
Sådan finder du
Kforum
Kforum, Gammel Kongevej 3E, 4. sal,
1610 København V

FAQ

Flere rabatter kan ikke kombineres.
12565 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Ledige pladser
Dato:
Tirsdag 2. marts 2021
Tidspunkt:
9.15-13.00
Sted:
Pris pr. deltager:
22500 (ekskl. moms)
Alle møderne:
2. marts 2021, kl. 9.15-13.00
11. marts 2021, kl. 9.15-16.00
18. marts 2021, kl. 8.30-16.00
13. april 2021, kl. 8.30-16.00
27. april 2021, kl. 9.15-16.00
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.

Kontakt

Mød

Jonas Bladt Hansen
Rådgiver i intern kommunikation - speciale i digitale medier og employee experience
Inversus
Louise Neel Høyer
Partner & Management Consultant - speciale i forandringsledelse, -kommunikation og adfærdsdesign
HUMAN UNIVERZ
Puk Scharbau
Ejer af Wiser Communication og mangeårig kommunikationsrådgiver
Wiser Communication

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.