Webuddannelse: Intern kommunikation

Webuddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

OBS! Denne uddannelse afholdes som live digitalt kursusforløb.

Har du brug for at få styrket dine kompetencer i intern kommunikation, så du bedre kan rådgive ledere og andre interessenter i din organisation? Vil du gerne løfte både dine egne kompetencer og funktionen intern kommunikation fra at være primært producerende til i stedet at være mere rådgivende? På denne uddannelse i intern kommunikation får du teori, praksisnære værktøjer og inspiration fra relevante cases, så du kan bringe dig selv mere i spil som en værdifuld rådgiver.

Om K-dagen

Over fem kursusdage i foråret 2021 får du udbygget dine kompetencer inden for fire grundlæggende discipliner i intern kommunikation: intern kommunikationsstrategi, de interne kanaler, forandringskommunikation og linje- og lederkommunikation. Alle fire væsentlige discipliner i den interne kommunikationsrådgivers værktøjskasse.
 
Imellem eller på hver kursusgang vil du få en mindre opgave med at kortlægge ’gappet’ mellem den nuværende situation i din enhed eller organisation og det ønskede niveau i forhold til hvert emne. Denne analyse kommer til at danne grundlag for en egentlig intern kommunikationsstrategi, som du udarbejder på den sidste kursusdag. Du udarbejder også en personlig udviklingsplan, som hjælper dig med at holde fokus på, hvad du selv skal ændre for at blive en efterspurgt intern kommunikationsrådgiver.
 
 
Tirsdag 2. marts, kl. 9.15-13: Den interne kommunikationsrådgivers nye rolle
Dagens underviser er Jonas Bladt Hansen, tidligere chef for intern kommunikation i Arla og nu rådgiver inden for employee experience.
 
Hvis intern kommunikation skal vedblive at spille en rolle og have reel indflydelse på både medarbejdertilfredshed og bundlinje, så skal vi som interne kommunikationsrådgivere til at arbejde langt mere strategisk, datadrevet og forretningsnært.
 
Vi har i årevis sagt, at vi er til for at hjælpe forretningen, men er det reelt det, vi gør i dag? På denne introdag til kursusforløbet ser vi på trends inden for intern kommunikation, og hvad fremtiden kræver af den interne kommunikationsrådgiver.
 
Dagens case: 
Jesper Løv, Head of Internal Communication hos A.P. Moller-Maersk, vil give et indblik i hvordan virksomheden arbejder med intern kommunikation. Jesper er chef for Maersks globale interne kommunikationsafdeling på 16 medarbejdere, som er placeret på forskellige lokationer rundt omkring i verden .
 
Jesper vil blandt andet fortælle om arbejdet med at udvikle en fælles tilgang til intern kommunikation i en stor global organisation, hvordan rådgivningsrollen udvikler sig inden for intern kommunikation i Maersk og hvor han ser den interne kommunikatørs rolle bevæge sig hen i de kommende år.
 
 
Torsdag 11. marts, 9.15-15: De interne kanaler
Dagens underviser er Jonas Bladt Hansen, tidligere chef for intern kommunikation i Arla og nu rådgiver inden for employee experience.
 
I løbet af denne dag gennemgår vi, hvordan du kortlægger, hvilke kommunikationskanaler der er i din organisation, herunder også, hvordan nogle af de eksterne kanaler kan bruges til intern kommunikation. Vi kommer til at arbejde med, hvilke formål og mål der skal være for hver kanal, hvilket indhold der passer hvor, og hvordan du møder målgruppen, hvor de er, i stedet for at håbe, at alle medarbejdere rammes via intranettet. Målet for dagen er, at du får lavet din egen kanalmatrix.
 
Dagens case:  Daniel Kirchhoff, kommunikationschef hos ISS A/S vil fortælle om, hvordan han igennem sin karriere har arbejdet med at udvikle engagerende intern kommunikation. I sin præsentation vil han bl.a. fortælle om, hvordan ISS arbejder med at bruge digitale kanaler til at styrke sammenhængskraften i en organisation hvor størstedelen af medarbejderne slet ikke er til stede på ens arbejdsplads. 
 
Torsdag 18. marts, kl. 8.30-15: Forandringskommunikation
Dagens underviser er Louise Neel Høyer, partner & forandringsleder i Human Univerz
 
Som rådgiver i intern kommunikation kan du ikke komme uden om forandringer. Samtidig er det også et af de områder, hvor intern kommunikation kan skabe mest værdi. For forandringer er der hele tiden, og når de fejler – og det gør langt de fleste – er det skidt for både medarbejdertrivslen og bundlinjen. På denne kursusdag lærer du om forandringsledelse og forandringskommunikation, og du får nogle meget konkrete værktøjer, du kan bruge, når du skal støtte og rådgive i forhold til forandringsprojekter.
 
Dagens case: Hør hvordan Børn og Unge, Aarhus kommune, implementerede Aula på skole- og klubområdet – et nyt it-system, der får 2 mio. brugere nationalt, når implementeringen til dagtilbud er realiseret i 2021. Du får historien om, hvordan Børn og Unge arbejder med forandringsledelse på digitaliseringsprojekter med fokus på involvering af målgrupperne. Mød Birgitte Mouritzen, konsulent for forandringsprocesser og strategisk kommunikation, der deler sine erfaringer fra Aula og andre digitale forandringer. Hun insisterer på vigtigheden af at komme tæt på brugerne og klæde lederne på med klare opgaver og kommunikationsunderstøttelse.
 
 
Tirsdag 13. april, kl. 8.30-15: Linje- og lederkommunikation
Dagens underviser er Puk Scharbau, ejer af Wiser Communication og mangeårig kommunikationsrådgiver
 
Vi har længe vidst, at linjelederne er en uhyre vigtig intern kanal, måske faktisk dén vigtigste. På denne kursusdag får du den viden, der skal til for at etablere eller vedligeholde et setup, der effektivt hjælper lederne med deres mange komplicerede kommunikationsopgaver. Samtidig ser vi også på, hvilke værktøjer der skal til for at supportere og rådgive topledelsen i forhold til at kommunikere internt.
Efter denne kursusdag har du fået værktøjerne til at designe et lederkommunikationsformat, der passer til netop din organisation, og som kan være med til løfte forretningen.
 
Dagens case: I løbet af dagen får vi besøg af Gitte Rosholm, Head of Strategic Projects, Nordea. Hun vil fortælle om hvordan Nordea, efter års lav tilfredshed, har fået succes med deres lederkommunikation.
 
 
Tirsdag 27. april, kl. 9.15-15: Strategi og udviklingsplan
Dagens undervisere: Jonas Bladt Hansen, Puk Scharbau og Louise Neel Høyer
 
På den sidste kursusdag samler vi trådene, og de gap-analyser, som du har lavet mellem hver kursusgang, bruges som grundlag for både en skitse af en intern kommunikationsstrategi og en personlig udviklingsplan. Du kommer til at arbejde med, hvordan du overhovedet kan lave en strategi for intern kommunikation i en verden, som hele tiden ændrer sig. Samtidig får du også mulighed for at reflektere over, hvad det vil kræve af dig at føre strategien ud i livet – hvad skal du gøre mere af eller anderledes for at støtte endnu bedre op om dine ledere og enheder.
 
Dagen afsluttes med en certificeringsproces, hvor alle præsenterer deres skitse til intern kommunikationsstrategi for hinanden og underviserne.
 

Kursusforløbet er for dig, der arbejder med intern kommunikation. Det har du måske gjort i en del år, men nu har du brug for at løfte dig fra at være primært producerende til i højere grad at være rådgiver. Det kan også være, at intern kommunikation er en ny disciplin for dig, fordi du enten ikke har været så længe på arbejdsmarkedet, eller du primært har arbejdet med andre sider af kommunikationsfaget.

Program

Tirsdag 2. marts:  Den interne kommunikationsrådgivers nye rolle
  • Introduktion til kursusforløbet, og hvordan du får mest ud af det
  • Fremtidens krav til den interne kommunikationsrådgiver
  • Trends inden for intern kommunikation
  • Hvordan bliver du mere strategisk, datadreven og kommer tættere på forretningen?
Case: Jesper Løv, Head of Internal Communication hos A.P. Moller-Maersk
 
 Torsdag 11. marts: De interne kanaler
  • Overblik over kommunikationskanaler på arbejdspladsen
  • Overblik over sammenhængen mellem eksterne og interne kanaler
  • Kanalerne og deres formål og mål
  • Lav din egen kanalmatrix, as is – to be
  • Egen case, arbejd med den – og implementér den derhjemme.
Dagens case: Daniel Kirchhoff, Kommunikationschef hos ISS A/S
 
Torsdag 18. marts: Forandringskommunikation
  • Introduktion til og best practice inden for forandringsledelse
  • Roller i forandringer. Hvad består effektiv forandringskommunikation egentlig af?
  • Den gode forandringshistorie og -kommunikationsplan
  • Egen case, byg din egen forandringskommunikationsplan, forandringshistorie og -aktiviteter.
 
Tirsdag 13. april: Linje- og lederkommunikation
  • Hvad er god lederkommunikation?
  • Hvordan arbejder du systematisk med at løfte linjekommunikationen i din virksomhed?
  • Konkrete metoder til at løfte lederes kommunikationskompetencer i situationer som strategiudrulning, forandringer og hverdagskommunikation.
Dagens case: Gitte Rosholm, Head of Strategic Projects, Nordea
 
Tirsdag 27. april: Strategi og udviklingsplan
  • Elementer i en intern kommunikationsstrategi
  • Opsamling på gap-analyser
  • Workshop: egen interne kommunikationsstrategi
  • Workshop: egen udviklingsplan
  • Feedback på opgave og certificering.

Udbytte

Efter dette kursusforløb har du fået:
  • En klar forståelse af, hvilken retning disciplinen intern kommunikation bevæger sig i
  • Viden om, hvad der skal til for at løfte både dig personligt og funktionen intern kommunikation fra producent til rådgiver
  • En lang række metoder og værktøjer til at styrke den interne kommunikation på fire afgørende parametre
  • Første udkast til en intern kommunikationsstrategi
  • En certificeret uddannelse som rådgiver i intern kommunikation.
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe.

Mød

Jonas Bladt Hansen
Rådgiver i intern kommunikation - speciale i digitale medier og employee experience
Inversus
Louise Neel Høyer
Partner & Management Consultant - speciale i forandringsledelse, -kommunikation og adfærdsdesign
HUMAN UNIVERZ
Puk Scharbau
Ejer af Wiser Communication og mangeårig kommunikationsrådgiver
Wiser Communication

Praktisk

Hvornår?
Uddannelsen løber over fire en halv dag. 
 
Tirsdag 2. marts: Den interne kommunikationsrådgivers nye rolle
Torsdag 11. marts: De interne kanaler
Torsdag 18. marts:  Forandringskommunikation
Tirsdag 13. april: Linje- og lederkommunikation
Tirsdag 27. april: Strategi og udviklingsplan

Hvor?
K-dagen afholdes som live digitalt kursus på Zoom.us, der er en meget brugervenlig videokommunikationsplatform. Mere info og personligt link og log-in følger, når vi nærmer os kurset.
 
Hvordan melder jeg mig til?
Tilmeld dig ved at udfylde felterne her. Husk eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen for hele uddannelsen er 22.500 kr. (ekskl. moms).
 
Den dækker 4,5 kursusdage. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.
 
Tag din kollega med
Vi giver 50 procent rabat til din kollega, som du kan dele dagens viden med på alle vores kurser og uddannelser helt frem til sommerferien. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.
Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud.
 
Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.

Har du spørgsmål? Du kan også skrive til kdag@kforum.dk eller ringe på 33 42 21 60
 
Vi glæder os til at se dig!
 
 
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.
13457 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Ledige pladser
Dato:
Tirsdag 27. april 2021
Tidspunkt:
9.15-15.00
Sted:
Live online kursusforløb
Pris pr. deltager:
22500 (ekskl. moms)
Alle møderne:
2. marts 2021, kl. 9.15-13.00
11. marts 2021, kl. 9.15-15.00
18. marts 2021, kl. 8.30-15.00
13. april 2021, kl. 8.30-15.00
27. april 2021, kl. 9.15-15.00
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.

Kontakt

Mød

Jonas Bladt Hansen
Rådgiver i intern kommunikation - speciale i digitale medier og employee experience
Inversus
Louise Neel Høyer
Partner & Management Consultant - speciale i forandringsledelse, -kommunikation og adfærdsdesign
HUMAN UNIVERZ
Puk Scharbau
Ejer af Wiser Communication og mangeårig kommunikationsrådgiver
Wiser Communication

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.