Arbejder du med strategisk kommunikation, og vil du gerne blive (endnu) bedre til at overbevise og sætte dagsordener? Måden, du rammesætter dit budskab på – din framing – er afgørende for, hvordan din modtager opfatter din kommunikation – og vælger du de rigtige ord og vinkler til din historie, kan du flytte holdninger og påvirke beslutninger. Tag med til K-dag den 17. april og bliv klogere på, hvordan du overbeviser med troværdig og værdibaseret framing.
Framing handler om at rammesætte et budskab, så din modtager opfatter sagen på den måde, du ønsker – og god, værdibaseret framing styrker din gennemslagskraft, din sag og chance for at overbevise din modtager.
Framing er både et spørgsmål om konkrete ordvalg, men handler også om den fortælling og de værdier, der kommer til udtryk i jeres kommunikation, og hvordan de rammesættes. Arbejder du bevidst med framing, bliver du derfor både bedre til at være strategisk i dit ordvalg og til generelt at vinkle din kommunikation, så den bliver troværdig, overbevisende og i tråd med jeres værdier.
Til K-dagen bliver du trænet i at arbejde bevidst med framing, sådan at du bliver helt skarp på at kommunikere i overensstemmelse med jeres værdier. Vi dykker ned i, hvad framing er, du får forståelse for, hvordan din modtager opfatter det, du siger – og du lærer, hvordan du kan bruge framing i praksis til at blive en dygtigere og mere effektiv kommunikatør.
På kurset vil du:
- Blive klogere på, hvordan du ved at træffe de rigtige sproglige valg kan engagere og overbevise din modtager
- Få viden om, hvordan sprog, hjerne og beslutninger hænger tæt sammen
- Blive trænet i, hvordan du kommunikerer i tråd med jeres værdier
- Få inspiration fra en ekspert, der arbejder med framing i praksis
- Arbejde med din egen framing gennem øvelser.
Dagen er en kombination af inddragende oplæg om den mest toneangivende framingforskning og praktiske øvelser, hvor du selv kommer på banen og lærer, hvordan du selv helt konkret kan arbejde med framing i dit arbejde.
Hør framing-ekspert og underviser på kurset Gry Inger Reiter fortælle, hvad framing er:
K-dagen er for dig, der ofte skal engagere og overbevise gennem mundtlig eller skriftlig kommunikation, og som gerne vil blive (endnu) mere reflekteret omkring de retoriske, framingmæssige valg, du tager undervejs. Du arbejder formentlig med strategisk kommunikation og er med til at sætte en dagsorden med dine budskaber.
Introduktion til framing
Hvad er framing, og hvordan påvirker det måden, vi mennesker tænker og tager beslutninger på? Gry Inger Reiter introducerer dig til begrebet gennem eksempler, øvelser og tankegymnastik og giver dig et indblik i, hvordan du kan bruge framing som er strategisk del af din kommunikation.
Gry Inger Reiter, debatredaktør, Politiken
Sådan afkoder du framing
Når først du kender til framing, vil du få øje på det overalt. Det er framing, når regeringen omdøber SU til "cafépenge", når fagforeninger kalder omprioriteringsbidraget for "velfærdstyveri", og når topskattelettelsereformen bliver kaldt for "rødvinsreformen". Lær at identificere, genkende og forstå framingens betydning. Vi øver os i at spotte framing i konkrete tekster, vi diskuterer, hvordan vi bliver påvirket og hvorfor – og bliver klogere på, hvordan vi kan bruge framing i vores egen kommunikationspraksis.
Gry Inger Reiter, debatredaktør, Politiken
Case: Framing af ledige i det offentlige
Simon Bauer fra Danske A-kasser, fortæller i et inspirationsoplæg om sit konkrete arbejde med framing af ledige i det offentlige, og han giver eksempler på, hvordan han har formået at sætte en dagsorden ved hjælp af sine sproglige valg - blandt andet gennem kampagnen "Projekt Respekt", hvor han døbte ledige "jobjægerne".
Simon Bauer, kommunikationschef i brancheorganisationen Danske A-kasser
Sådan framer du selv
Lær at bruge framing som et strategisk værktøj til at sætte en dagsorden, til at få egne værdier i spil, og bliv bedre til at overbevise dine interessenter, kunder, medlemmer osv. Eftermiddagen går med diskussioner og øvelser, og du arbejder med en medbragt case fra dit eget arbejdsliv.
Gry Inger Reiter, debatredaktør, Politiken
Efter denne K-dag vil du:
- Være mere bevidst om dine sproglige valg, og hvilken betydning de har for din kommunikation
- Have fået en værktøjskasse, der sætter dig i stand til at afkode framing og bruge framing som en del af din strategiske kommunikation.
- Være dygtigere til at kommunikere i overensstemmelse med din organisations værdier og mål
Vi kalder vores kommunikationskurser for K-dage. Vi holder både hel- og halvdagskurser om en række forskellige emner inden for kommunikation, sociale medier og markedsføring. K-dagene har altid en praktisk tilgang til kursets emne. På den måde sikrer vi, at du får brugbare metoder, værktøjer og input med hjem.
Når du har tilmeldt dig en K-dag, er din tilmelding bindende. Men du er altid velkommen til at sende en kollega i dit sted, hvis du er forhindret. Giv os blot besked ved at skrive til
kdag@kforum.dk.
Du kan tilmelde dig en K-dag lige op til kursusdatoen.
Vi aflyser stort set aldrig vores K-dage. Vores aflysninger de seneste ni år kan tælles på én hånd.
Prisen på et heldagskursus er: 5490 kr. (eksklusiv moms) – og der er kollegarabat på 20% på alle efterfølgende tilmeldinger, hvis I er flere fra samme virksomhed, der gerne vil deltage.
Prisen på vores længere forløb varierer. Læs om den under ’praktisk info’ på de enkelte kursusbeskrivelser. Du er også velkommen til at skrive til
kdag@kforum.dk.
På alle vores K-dage får du morgenmad, frokost og lækker forplejning dagen igennem.
Du møder andre med samme faglighed, arbejdsområder og udfordringer som dig, så du er sikret kompetent sparring dagen igennem. Vores oplægsholdere er branchens dygtigste – og eksperter på det område, de underviser i. K-dagene er tilrettelagt og faciliteret af vores faglige kursusledere, så intet er overladt til tilfældighederne, og så du får det størst mulige udbytte af K-dagen.