Kursus for kommunikationsfolk og andre med interesse i måling af kommunikation

Mål jer til succes

Kom til K-dag om måling af kommunikation, hvor vi sætter fokus på kvalitative og kvantitative metoder til at måle effekter af intern og ekstern kommunikation. Kom på kursus og prøv kræfter med at beregne værdien (ROI) af din organisations investering i kommunikation og bliv inspireret af spændende cases fra virksomheder og den offentlige sektor.

Om K-dagen


NB: Kurset er afholdt. Se kommende kurser her

Vi måler og vejer på livet løs. Både på den interne og den eksterne kommunikation. Men hvordan måler du effekten af din kommunikationsindsats? Hvordan bruger du kommunikationsmålinger som dokumentation i dit daglige arbejde? Og hvordan præsenterer du kommunikationseffekterne.
Kom på kursus og få viden om, hvordan du får succes med målinger.
 
På denne K-dag får du:
  • Præsenteret en række måder at måle på, som giver værdi
  • Input til, hvordan du kan vælge målinger ud i overensstemmelse med jeres strategi
  • Inspiration til at vurdere målingers relevans
  • Mulighed for at høre om to virksomheders måder at måle på
  • Mulighed for at arbejde med dine egne udfordringer med målinger
 
Efter K-dag har du:
  • Fået værktøjer til at beregne værdien (ROI) af virksomhedens investering i kommunikation
  • Fået flere redskaber til at vurdere, hvilke målinger der passer til din virksomhed
  • Fået inspiration og konkrete råd til, hvor målinger kan inkorporeres i jeres strategi
  • Fået argumenter for, hvilke målinger der passer bedst til kommunikationsarbejdet
  • Fået brugbare bud på, hvordan du skal arbejde videre med målingerne i din virksomhed
 
K-dag er for:
Alle, der arbejder med målinger af kommunikation i offentlige og private virksomheder og organisationer.
 
 
Kommunikation Kforum målgrupper måling af kommunikation Koebenhavn marketing

Program

Introduktion og præsentation af dagen
Henriette Lungholt, senior- og udviklingskonsulent, Kforum
 
Måling og præsentation af kommunikationseffekter
Hvordan laver du måinger, der giver succes? Hvordan får du rent faktisk målt effekten? Og hvordan kan du arbejde og udføre målinger, der giver værdi i sidste ende? Målstyring, KPI'er og scorecards har i en årrække skyllet ind over virksomheder og den offentlige sektor. Her fungerer de som succeskriterier og nøgletal, der følger op på organisationernes evne til at indfri strategien. Traditionelt har kommunikationsafdelingerne haft svært ved at være med og værdisætte og demonstrere de skabte værdier ved intern og ekstern kommunikation.
 
Opgaven er dog på ingen måde umulig – og ofte findes mange af de nødvendige data og målinger allerede eller kan relativt enkelt samles ind. Selve processen med at udvælge KPI'er i overensstemmelse med strategien og opgøre de opnåede effekter kan også have stor værdi i kommunikationsafdelingen.
Mikkel Havelund, analysechef i Advice, har udarbejdet scorecards for bl.a. Telia, Coloplast og SparNord.
 
Han fortæller om, hvordan man kan tydeliggøre resultaterne af kommunikationsarbejdet, så de danner grundlag for prioriteringer mellem forskellige kommunikationsindsatser og kanaler i virksomhedens ledelse.  Desuden fortæller Mikkel om, hvordan man har målt effekten af en lang række offentlige kampagner hos Sundhedsstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet og Borger.dk. 
Mikkel Havelund, analysechef, Advice A/S
 
Målinger og strategier
Målinger skal bruges både internt og eksternt i virksomheden - og skal kommunikeres til kunder, interessenter og samarbejdspartnere. Jens Juul fortæller om, hvordan Coloplast ikke blot bruger måling til at vise effekten af kommunikationsindsatsen, men bruger den som en integreret del af kommunikationen med ledere og medarbejdere i hele verden, når virksomhedens strategi, retning og prioriteter skal rulles ud. Jens kommer blandt andet ind på udviklingen af Coloplasts interne ”Communication Scorecard”, og om hvordan kommunikationsafdelingen bruger måleresultaterne til flere forskellige formål.
Hør om, hvornår målinger giver mening og værdi - og om, hvornår de ikke gør!
Jens Juul, Head of News & Consultancy, Coloplast
 
Husk selen og andre målinger
Rådet for Sikker Trafik har en lang tradition for at arbejde med dokumentation, test og evalueringer af kampagner. Projektleder Jon Schwartz fortæller om forløbet bag kampagnen ”Kør bil, når du kører bil”, hvor et nyt tema om uopmærksomhed i trafikken - med fokus på brug af smartphones i bilen - er i fokus.
 
Jon kommer blandt andet omkring, hvordan ulykkestal, forundersøgelser og prætests har påvirket valg af målgrupper, budskaber, virkemidler og målsætninger. Desuden præsenterer han evalueringen og hvordan evalueringen har påvirket den opfølgende kampagne og den fremtidige indsats om uopmærksomhed i trafikken.
 
Bliv klogere på, hvordan du kan bruge evalueringerne fremadrettet og ikke bare som dokumentation på en kampagne, der har fundet sted. Hvordan sørger du for, at du ikke laver et målemonster, som kræver flere ressourcer, end det giver resultater.
Jon Schwartz, projektleder, Rådet for Sikker Trafik
 
Workshop
Du kommer til at arbejde med dine egne udfordringer med målinger sammen med de andre deltagere. 
Tag dine udfordringer med på dagen - eller mail dem til henriette@kforum.dk senest en uge før.

Udbytte

Efter dette kursus kan du, dine kolleger og din organisation: 
 
  • beregne værdien (ROI) af virksomhedens investering i kommunikation
  • vurdere hvilke kommunikationsaktiviteter, der medvirker til, at I når jeres mål - og hvilke der ikke gør
  • bygge jeres strategi videre på dokumenterede resultater
  • dokumentere kommunikationsindsatsen
  • lave målinger, der sikrer, at resultaterne kan omsættes til handling uden spild
 
 

Mød

Læs mere om oplægsholderne herunder. 
Jens Juul Madsen
Chief Communications Consultant
Danske Bank, Business Banking
Henriette Lungholt
Ekstern lektor, forfatter, forskningsassistent og indehaver af Lungholt Kommunikation.
Jon Schwartz
Projektleder
Rådet for sikker Trafik

Praktisk

Hvornår?
Tirsdag den 2. oktober kl. 9.15-16.00. Kom gerne fra kl. 8.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.15 præcis
 
Hvor?
Kforum, Gammel Kongevej 3 E, 4. 1610 København V.
 
Hvordan melder jeg mig til?
Pladserne på K-dag besættes, efterhånden som tilmeldingerne kommer ind. Så tilmeld dig hurtigst muligt nederst på siden. Husk eventuelt EAN-nr.
 
Hvad koster det?
Prisen er 4.990 kr. eksklusiv moms for hele kurset. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Tilmeldingen er bindende. Bliver du forhindret i at deltage, er du velkommen til at sende en kollega i dit sted.
 
Er der en studenterplads?
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på en relevant kandidatuddannelse og gerne have et konkret projekt/en opgave om emnet. Det er også en fordel at have en aktiv K-profil. Du kommer til at indgå på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer de ti vigtigste pointer fra dagen på din K-profil.
Studenterpladsen er optaget.
  
Vil du vide mere?
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Henriette Lungholt på 28 11 85 97. Du kan også maile til kdag@kforum.dk
 
Vi glæder os til at se dig
 
Sådan finder du
Kforum
Gl. Komgevej 3E, 4.,
1610 København V

FAQ

15498 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Dato:
Tirsdag 2. oktober 2012
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
4990 (ekskl. moms)
 

Kontakt

Mød

Jens Juul Madsen
Chief Communications Consultant
Danske Bank, Business Banking
Henriette Lungholt
Ekstern lektor, forfatter, forskningsassistent og indehaver af Lungholt Kommunikation.
Jon Schwartz
Projektleder
Rådet for sikker Trafik

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.