Lær at skrive de bedste stillingsannoncer

Lær at skrive de bedste stillingsannoncer, der tiltrækker de bedste kandidater

Der er fuld fart på jobmarkedet og hård konkurrence i rekrutteringen. Det er derfor vigtigt at have et stærkt employer brand med en appellerende fortælling om arbejdspladsen. Hvordan finder man budskaberne, og hvordan formidler man dem, når enderne skal mødes i en stillingsannonce? Det får du svar på gennem oplæg, metode og træning. 

Om K-dagen

Kurset veksler mellem oplæg og øvelse. Oplæggene rummer inspiration, eksempler og ikke mindst metode, mens øvelsen er baseret på lidt hjemmearbejde og en workshop-del, hvor du får feedback på arbejdet med din egen stillingsannonce fra de øvrige deltagere og de to eksperter. 
  
Derudover får du:  
  • En introduktion til disciplinen employer branding, hvor du får indblik i, hvordan man udvikler et employer brand – indholdselementerne og processen bag 
  • En workshop om stillingsannoncen, hvor vi gennemgår stillingsannoncens byggesten, og du selv kommer til tasterne og skriver en stillingsannonce 
  • Skrivetips – du får et kig i tekstforfatterens værktøjskasse og en række tips og tricks til skrivearbejdet  
  • Mulighed for netværk, sparring og feedback med gruppen og de to oplægsholdere. 
Kurset er for dig, der arbejder som kommunikationskonsulent, sidder i en HR-afdeling, arbejder dedikeret med rekruttering eller bare altid ender med at sidde med din virksomheds stillingsopslag. 
Du sidder i en lille, mellemstor eller stor offentlig eller privat virksomhed og har et ønske om at blive inspireret og klædt på med ny viden og nye redskaber. Det kan være, at du allerede er en dreven skribent, men du kan også være nybagt. I kan begge få udbytte af dagen. Du har sikkert oplevet, at der er pres på jobmarkedet og konkurrence i rekrutteringen, og kan se muligheden i at blive klogere på employer branding og få ny metode og nye perspektiver til rekrutteringsarbejdet og employer branding-disciplinen.   

Program

På kurset kommer vi omkring disse fire søjler:
  
Introduktion til employer branding 
At vælge en arbejdsplads er en stor beslutning, så det er ikke nok med et smart slogan og en lækker visuel identitet. Employer brandet stikker dybt og skal give et både autentisk og appellerende billede af arbejdspladsen. Samtidig er det vigtigt at forstå, hvilken udfordring du skal løse: Handler det om rekruttering af specifikke profiler eller måske snarere om stolthed og motivation blandt de eksisterende medarbejdere? Det er derfor afgørende med et godt grundarbejde. 
  
Stillingsannoncen – en milepæl på medarbejderrejsen  
Stillingsannoncen er en ældre sag, men stadig vigtig. Den stiller krav til skribenten af flere grunde: For tiden skal der skrives ganske mange og ofte med en kort deadline. Det er en teksttype med indbyggede krav om resultat. Hvis ikke der kommer ansøgere og ansættelse, har teksten ikke virket efter hensigten. Det er også en kort tekst på cirka en side, der skal danne udgangspunkt for meget: Et måske livsforandrende jobskifte hos den kommende medarbejder, beskrivelse af jobindhold, forventningsafstemning og formidling af employer brandet. Så hvordan sætter man delene sammen? Vi kigger nærmere på teksttypen. 
  
Tips til tekstarbejdet 
Hvordan undgår man flosklerne og holder sproget skarpt og fængende? Employer branding er groft sagt et fagligt gadekryds med aner i kommunikation, HR og marketing. Disciplinen involverer research, interview, analyse, strategi, idéudvikling og kreativ eksekvering. Midt i det hele ligger sproget, som er helt afgørende i arbejdet med at indfange og beskrive det samlede indtryk af en arbejdsplads. Du får inspiration, eksempler og en bunke redskaber fra tekstforfatternes værktøjskasse med hjem.
 
Workshop – sådan skaber du fortællingen om din arbejdsplads 
En vigtig del af kurset er selve øvelsen og det praktiske arbejde med metoden. Vigtige greb i arbejdet med at bygge en fængende fortælling er research, interview, analyse, formulering af budskaber og endelig det sproglige arbejde med selve stillingsannoncen. Du får mulighed for at prøve redskaberne af i praksis, arbejde med dine egne budskaber og tekster og få sparring med og feedback fra de andre deltagere samt oplægsholderne. 

Udbytte

Efter K-dagen ved du: 
  • Hvordan du finder og formulerer de budskaber, der skal være grundstenene i fortællingen om din arbejdsplads 
  • Hvordan stillingsannoncen er bygget op, og hvordan du selv kan sammensætte en god annonce 
  • Hvilke greb du kan anvende for at løfte sproget i dine tekster 
  • Hvordan du kan låne metode fra employer branding i arbejdet med dine stillingsannoncer og øvrig rekrutteringskommunikation. 

Mød

Kenneth Grothe Toustrup
Tekstforfatter og rådgiver
RelationsPeople
Kenneth Grothe Toustrup er en øvet tekstforfatter og rådgiver med forskellige bureauer, organisationer og virksomheder på cv’et. Han har erfaring fra flere store employer branding-projekter for både offentlige og private virksomheder, hvor han har arbejdet med analyse, strategi, formulering af kernefortællinger, budskaber og ikke mindst en større bunke stillingsannoncer.
Anita Østergaard Sørensen
Retoriker og rådgiver
, RelationsPeople
Anita Østergaard Sørensen er uddannet retoriker og arbejder i dag som kommunikationskonsulent. Hun har en stærk faglighed inden for skriftlig retorik og er en kyndig vejleder i god tekstproduktion, skriftlige virkemidler, tekstens gode struktur og klarhed. Anita har tidligere arbejdet på forskellige PR-, medie- og reklamebureauer og har stor erfaring med kommunikation i kampagnesammenhæng og særlig stor erfaring med strategisk brug af sociale medier

Praktisk

Hvornår? 
9. maj 2023 kl. 9.00-15.30. 
Kom gerne fra kl. 8.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.00 præcis og slutter senest kl. 15.30. 
 
Hvor? 
K-dagen holdes hos MBK Kursuscenter på Pilestræde 61, 1112 København K. 

Hvordan melder jeg mig til? 
Du kan tilmelde dig ved at udfylde felterne her. Husk eventuelt EAN-nr. 
 
Hjemmeopgave som forberedelse 
Inden dagen bliver du stillet en lille opgave. Opgaven kommer til at indeholde lidt afklaring af budskaber og en smule tekstarbejde, som du kommer til at arbejde med på kursusdagen. Du kan også med fordel medbringe en eksisterende stillingsannonce, som I skal have ud. 

Hvad koster det? 
Prisen er kr. 5490 (ekskl. moms). 20 % rabat hele november Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet. 

Tag din kollega med 
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding. 

Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat). 
 
NGO-rabat 
Hvis du arbejder for en NGO, så tilbyder vi 20 procent rabat på alle endagskurser. Skriv NGO-rabat i fakturafeltet.  
 
Er du studerende, kan du komme gratis med på K-dag 
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer et opslag på LinkedIn om dit udbytte og de vigtigste pointer fra K-dagen. Ansøg om studenterpladsen ved at sende en mail til kdag@kforum.dk med kort info om din kandidatuddannelse og kursets relevans for din uddannelse og/eller faglige interesse. Du får besked senest fire uger inden kursusstart om, hvorvidt du har fået pladsen på kurset. 
Studenterpladsen er nu: LEDIG 
 
Kursusbevis 
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks. 
 
Kommer du i bil? 
Ring til MBK på tlf. 35 43 44 74 om at parkere i huset (først til mølle – 200 kr. pr. dag). Der er 700 meter til parkeringskælderen på Israels plads, hvor det koster 240 kr. pr. dag. 
 
Parkering uden for København 
Du kan derudover parkere gratis på disse stationer: Metro: Øresund (9 min.), Amager strand (10 min.) og Femøren (12 min.). S-tog: Hellerup (9 min.), Klampenborg (17 min.), Brøndby Strand (21 min.), Glostrup (21 min.), Bagsværd (22 min.), Buddinge (23 min.), Vallensbæk (24 min.), Holte (24 min.), Albertslund (24 min.), Herlev (25 min.), Taastrup (27 min.), Greve (28 min.), Værløse (29 min.), Høje Taastrup (30 min.), Ballerup (30 min.), Nivå (30 min.), Farum (33 min.), Solrød Strand (34 min.), Humlebæk (34 min.), Hillerød (35 min.), Køge (42 min.) og Frederikssund (48 min.). 
 
Har du spørgsmål? 
Kontakt Marie Louise Rolffes på 30 96 30 40, eller skriv til kdag@kforum.dk.
 
Vi glæder os til at se dig! 
Sådan finder du

MBK Kursuscenter,
1112 København K

FAQ

Flere rabatter kan ikke kombineres.
16775 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Ledige pladser
Dato:
Tirsdag 9. maj 2023
Tidspunkt:
9.00-15.30
Sted:
Pris pr. deltager:
5490 (ekskl. moms)
20 % rabat hele november
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.

Kontakt

Mød

Kenneth Grothe Toustrup
Tekstforfatter og rådgiver
RelationsPeople
Anita Østergaard Sørensen
Retoriker og rådgiver
, RelationsPeople

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.