Find den rette rolle til nyhedsbrevet
Har nyhedsbrevet overhovedet en fremtid i en verden præget af overfyldte mail-bokse, apps og sociale medier? Jan Lundquist mener ”ja” og giver os et indblik i, hvad nyhedsbrevet kan som medie, hvilke strategiske mål, det kan tjene til at opfylde – og ikke mindst, hvad det kræver for at lykkes. Han fortæller om nyhedsbrevets rolle midt i den eksplosive digitale udvikling og giver bud på, hvordan I kan skabe sammenhæng og synergi mellem nyhedsbrevet og jeres øvrige kommunikationskanaler og –platforme.
Jan Lundquist er web projektleder hos Børnefonden og tidligere internetchef hos Gyldendals Bogklubber
Skab et skarpt koncept for dit nyhedsbrev
Hvordan sikrer du, at nyhedsbrevet tjener et præcist formuleret formål, og at alle målgrupper oplever jeres nyhedsbrev som relevant, inspirerende, informativt og underholdende? Søren Schultz Jørgensen introducerer os til metoder, der sikrer retning, præcision og linje i nyhedsbrevet. Vi dykker ned i den journalistiske værktøjskasse og anvender redskaberne på nyhedsbrevet: Hvordan kan du sektionere nyhedsbrevet, hvilket indhold skal med – og ikke med – og hvad med vinkling, indledninger og overskrifter?
Med udgangspunkt i dine egne erfaringer og konkrete udfordringer tager du de første strukturerede skridt i udviklingen af et skarpere koncept for dit nyhedsbrev: Præcisering af formålet, målgrupperne, indholdet – og nyhedsbrevets identitet.
Søren Schultz Jørgensen er direktør & partner i Kontrabande
Frokost
Skab et skarpt koncept for dit nyhedsbrev, fortsat
Case: 3F - Nyhedsbreve der virker
Fagforeningen 3F har gennem en årrække brugt nyhedsbreve, som en af de vigtigste elektroniske kanaler til at nå både medlemmer, offentlighed og politikere. Mange troede for et par år siden, at RSS-feeds ville fortrænge nyhedsbreve. Men RSS er stadigvæk mest for nørder, så nyhedsbrevet vil være vigtigt et godt stykke ud i fremtiden. Henrik Lilholt indvier os i den lange række af erfaringer, han har gjort sig mht e-nyhedsbreve: Om hvervning, hvad der virker, og hvordan teknikken skal indrettes, så den understøtter kommunikationen.
Henrik Lilholt, Onlinechef, Fagbladet 3F
Din egen handlingsplan
Vi samler vi alle dagens input i en miniworkshop, der munder ud i din egen handlingsplan – og slutter af med fem gode idéer, som du kan gå hjem og bruge med det samme
Søren Schultz Jørgensen