Alle kursusdeltagere får udleveret en skabelon, som de arbejder med i løbet af dagen og kan tage med hjem. Skabelonen giver et overblik over, hvilke opgaver og muligheder deltageren har i rollen både som ledelsesrådgiver og som eksekverende kommunikatør.
Diversitet og inklusion – en introduktion
Diversitet og inklusion er blevet et opmærksomhedspunkt for mange. Men hvad er op og ned i hele spørgsmålet om diversitet? Hvilken værdi skaber det, og hvilke aktører og dele af organisationen sættes i spil hvordan? Vi gennemgår en grundlæggende introduktion til diversitet og inklusion, herunder hvad man kan gøre nu og her på D&I-feltet i kommunikationsafdelingen, og hvornår kommunikatøren laver strategiske oplæg til ledelsen.
Marie Valentin Beck, Bureau M
Øvelse 1: Kommunikatøren som ledelsesrådgiver
I arbejder med sparring fra underviseren med, hvordan diversitet og inklusion kan tage form i praksis hos jer lokalt, herunder hvilke parametre I bør/kan/vil fokusere på – køn, etnicitet, seksualitet, alder, uddannelse etc.
Vi tager skabelonen i brug og fokuserer på, hvornår og hvordan man skaber sig et organisatorisk eller strategisk ophæng, herunder hvordan I rådgiver ledelsen om, hvem der skal involveres i arbejdet med at identificere, udvikle og kommunikere D&I-indsatsen.
Marie Valentin Beck, Bureau M
Inkluderende sprog
Inkluderende sprog er et vigtigt værktøj både til at understøtte og kommunikere diversitet. Sproget spiller en afgørende rolle både internt i forhold til trivsel og ligebehandling og eksternt i forhold til målgrupper, rekruttering og omdømme. Vi går i dybden med de centrale begreber og “briller” inden for diversitet, gennemgår de mest centrale begreber og bliver klædt på til at kunne se kommunikatørens forskellige opgaver.
Fahad Saeed, diversitetskonsulent og underviser
Øvelse 2: Kommunikatøren som eksekverende
Vi arbejder videre på skabelonen med de muligheder for at eksekvere på D&I-agendaen, som den nye viden om inkluderende sprog har givet os. I arbejder med, hvilke dele af inkluderende sprog der giver værdi hos jer, målgrupper, metoder/kanaler, og hvordan effekten kan måles.
Marie Valentin Beck, Bureau M
Aktivismebranding
Dagens sidste vidensoplæg handler om aktivisme og pink-/wokewashing. Vi lærer om begrebet “aktivismebranding”, gennemgår en række cases og ser på, hvilke krav man skal stille til bureauerne, som hjælper med kampagnescoping og -eksekvering.
Marie Valentin Beck, Bureau M
Øvelse 3: Din diversitetsbrandings do’s and don’ts
På baggrund af de tidligere kortlægninger arbejder vi med, hvilke brandingmuligheder der er i diversitets- og inklusionsarbejdet i jeres egne organisationer og virksomheder. I får sparring på, hvilke faldgruber I skal være opmærksomme på, og input til hvordan man undgår woke- og pinkwashing.
Marie Valentin Beck, Bureau M