Skab værdi med diversitet – i intern og ekstern kommunikation

Diversitet og kommunikation

Flere og flere virksomheder og organisationer skal forholde sig til diversitet og inklusion. Det betyder også nye opgaver for kommunikatører, som både skal yde ledelsesrådgivning og eksekvere. Diversitets- og inklusionsopgaven ligger alle steder i og rundt om organisationen, og derfor både understøtter og udfører k-folk opgaveløsningen. Der skal skiftes mellem roller, læres nye begreber, og bekymringen for at træde forkert er stor hos mange. Men det er afgørende for den moderne virksomhed at arbejde målrettet med diversitet – for brandets værdi og relevans såvel som for rekruttering og fastholdelse.

Om K-dagen

Men hvordan får du som k-person både skabt den rette interne forståelse for vigtigheden af diversitet og inklusion, og hvordan implementerer du det så i din kommunikation?
 
Dagen består af både øvelser og oplæg. Vi ser på de gode cases, hvor der er praktisk erfaring i at kommunikere og agere inden for diversitet og inklusion. Der er løbende gennem dagen workshops, hvor du arbejder med din egen case og får feedback fra underviser og de andre kursister i din gruppe. 
 
Herudover får du:
  • Grundlæggende forståelse for begreberne diversitet og inklusion, og hvorfor der er en øget opmærksomhed på disse to begreber
  • Overblik over, hvornår og hvordan kommunikation og diversitet hænger sammen
  • Værktøjer til, hvordan du som kommunikatør kan og bør kommunikere om diversitet
     
  • Indsigt i, hvordan du rådgiver din ledelse om vigtigheden af, at diversitet og inklusion skal på dagsordenen
  • Forståelse for, hvad inkluderende sprog er, og hvordan det bruges i intern og ekstern kommunikation. 
 
Kursusdagen er for dig, der sidder med kommunikation i en virksomhed eller organisation. Du kan have en bred kommunikationsrolle eller en mere specialiseret rolle. Og du kan både sidde med intern eller ekstern kommunikation. Vigtigst er, at du gerne vil i gang med at arbejde med diversitet og inklusion. På netop dette område er det HELT afgørende, at den interne og eksterne kommunikation hænger meget tæt sammen. 
 

Program

Velkomst og introduktion til dagen
Ditte Havelund, kursusleder, Kforum
 
Alle kursusdeltagere får udleveret en skabelon, som de arbejder med i løbet af dagen og kan tage med hjem. Skabelonen giver et overblik over, hvilke opgaver og muligheder deltageren har i rollen både som ledelsesrådgiver og som eksekverende kommunikatør.
 
Diversitet og inklusion – en introduktion
Diversitet og inklusion er blevet et opmærksomhedspunkt for mange. Men hvad er op og ned i hele spørgsmålet om diversitet? Hvilken værdi skaber det, og hvilke aktører og dele af organisationen sættes i spil hvordan? Vi gennemgår en grundlæggende introduktion til diversitet og inklusion, herunder hvad man kan gøre nu og her på D&I-feltet i kommunikationsafdelingen, og hvornår kommunikatøren laver strategiske oplæg til ledelsen.
Marie Valentin Beck, Bureau M
 
Øvelse 1: Kommunikatøren som ledelsesrådgiver 
I arbejder med sparring fra underviseren med, hvordan diversitet og inklusion kan tage form i praksis hos jer lokalt, herunder hvilke parametre I bør/kan/vil fokusere på – køn, etnicitet, seksualitet, alder, uddannelse etc.
 
Vi tager skabelonen i brug og fokuserer på, hvornår og hvordan man skaber sig et organisatorisk eller strategisk ophæng, herunder hvordan I rådgiver ledelsen om, hvem der skal involveres i arbejdet med at identificere, udvikle og kommunikere D&I-indsatsen. 
Marie Valentin Beck, Bureau M
 
Inkluderende sprog
Inkluderende sprog er et vigtigt værktøj både til at understøtte og kommunikere diversitet. Sproget spiller en afgørende rolle både internt i forhold til trivsel og ligebehandling og eksternt i forhold til målgrupper, rekruttering og omdømme. Vi går i dybden med de centrale begreber og “briller” inden for diversitet, gennemgår de mest centrale begreber og bliver klædt på til at kunne se kommunikatørens forskellige opgaver. 
Fahad Saeed, diversitetskonsulent og underviser
 
Øvelse 2: Kommunikatøren som eksekverende  
Vi arbejder videre på skabelonen med de muligheder for at eksekvere på D&I-agendaen, som den nye viden om inkluderende sprog har givet os. I arbejder med, hvilke dele af inkluderende sprog der giver værdi hos jer, målgrupper, metoder/kanaler, og hvordan effekten kan måles.   
Marie Valentin Beck, Bureau M
 
Aktivismebranding
Dagens sidste vidensoplæg handler om aktivisme og pink-/wokewashing. Vi lærer om begrebet “aktivismebranding”, gennemgår en række cases og ser på, hvilke krav man skal stille til bureauerne, som hjælper med kampagnescoping og -eksekvering.
Marie Valentin Beck, Bureau M
 
Øvelse 3: Din diversitetsbrandings do’s and don’ts 
På baggrund af de tidligere kortlægninger arbejder vi med, hvilke brandingmuligheder der er i diversitets- og inklusionsarbejdet i jeres egne organisationer og virksomheder. I får sparring på, hvilke faldgruber I skal være opmærksomme på, og input til hvordan man undgår woke- og pinkwashing.
Marie Valentin Beck, Bureau M

Udbytte

  • Hvordan begreberne diversitet og inklusion skal forstås
  • Hvad du skal være opmærksom på, når diversitet og kommunikation er koblet på hinanden
  • Hvad man som kommunikatør kan og skal gøre, når der kommer et ønske om at kommunikere om diversitet
  • Indsigt i, hvordan du rådgiver din ledelse om vigtigheden af, at diversitet og inklusion skal på dagsordenen
  • Hvad inkluderende sprog er, og hvordan det bruges i intern og ekstern kommunikation
  • Hvordan diversitet og inklusion altid indeholder kommunikation og omvendt, og hvad man skal være særligt opmærksom på, inden man kaster sig ud i diversitetsarbejdet i kommunikationsafdelingerne. 
 
Og så får du gennem arbejde med jeres case blik for din virksomheds muligheder, udfordringer, målgrupper, fortællinger og barrierer, så du er klar til at tage arbejdshandskerne på og gå i gang med jeres indsats dagen efter.
 

Mød

Marie Valentin Beck
 
 
Marie Valentin Beck er sociolog og udvikler forandringsprocesser og ledere, der gerne vil skabe mere inkluderende organisationer og ledelsesrum. Hun rådgiver virksomheder og organisationer om diversitet, repræsentation og identitetspolitik med et særligt fokus på strategisk kommunikation. Hun har arbejdet med diversitet, ligestilling og forandringsprocesser i mere end ti år og er i dag selvstændig rådgiver i Bureau M.
 
Fahad Saeed
 
 
Fahad Saeed er diversity-konsulent og underviser i mangfoldighed og inkluderende sprog både nationalt og internationalt. Han er medstifter af NGO’en Sabaah, fast klummeskribent for Dagbladet Information, moderator, facilitator og en populær oplægsholder såvel inden for det offentlige som det private og i civilsamfundet. 
Marie Valentin Beck
Sociolog og rådgiver
Bureau M

Praktisk

Hvornår?
Torsdag d. 25. maj 2023. Kom fra 8.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.00 præcis.
 
Hvor?
MBK
Pilestræde 61,
1112 København K

Hvordan melder jeg mig til?
Tilmeld dig ved at udfylde felterne her. Husk eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen er kr. 5490 (ekskl. moms). Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet.
 
NGO-rabat
Hvis du arbejder for en NGO, tilbyder vi 20 procent rabat på alle endagskurser. Skriv "NGO-rabat" i fakturafeltet. 

Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.
Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud. 

Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (f.eks. early bird-rabat).
 
Er du studerende, kan du komme gratis med på K-dag
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer et opslag på LinkedIn om dit udbytte og de vigtigste pointer fra K-dagen. Ansøg om studenterpladsen ved at sende en mail til kdag@kforum.dk med kort info om din kandidatuddannelse og kursets relevans for din uddannelse og/eller faglige interesse. Du får besked senest fire uger inden kursusstart om, hvorvidt du har fået pladsen på kurset.
 
Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.

Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte os på kdag@kforum.dk.

Vi glæder os til at se dig!
 
Sådan finder du
MBK
Pilestræde 61,
1112 København K

FAQ

Flere rabatter kan ikke kombineres.
16791 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Ledige pladser
Dato:
Torsdag 25. maj 2023
Tidspunkt:
9.00-15.30
Sted:
Pris pr. deltager:
5490 (ekskl. moms)
Tag en kollega med, og få 20 % rabat på den anden tilmelding.
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.

Kontakt

Mød

Marie Valentin Beck
Sociolog og rådgiver
Bureau M

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.