Velkomst og introduktion til dagen
Ditte Havelund, kursusleder, Kforum
Diversitet og inklusion – en introduktion
Diversitet og inklusion er blevet et opmærksomhedspunkt for mange. Men hvad er op og ned i hele spørgsmålet om diversitet? Hvilken værdi skaber det, og hvilke aktører og dele af organisationen sættes i spil hvordan? Vi gennemgår en grundlæggende introduktion til diversitet og inklusion som en strategisk ramme for organisationsudvikling og placerer kommunikationens rolle i denne strategi.
Marie Valentin Beck, Bureau M
Øvelse 1: Kommunikation i diversitet og inklusion – diversitet og inklusion i kommunikation
Vi gennemgår, hvad man kan gøre nu og her på D&I-feltet i kommunikationsafdelingen, og hvornår man skal sikre sig et organisatorisk eller strategisk ophæng. Vi diskuterer eksempler på, hvornår kommunikation og diversitet er koblet vellykket – og mindre vellykket – sammen med hinanden.
Med løbende sparring fra underviser mapper I herefter, hvordan diversitet og inklusion kan tage form hos jer, herunder hvilke parametre I bør/kan/vil fokusere på – køn, etnicitet, seksualitet, alder, uddannelse etc. – og kobler det til jeres egne kommunikationsmuligheder og -opgaver. I arbejder med at afklare, hvilke tiltag der er mest relevante hos jer, og hvilke der kræver inddragelse af andre dele af organisationen.
Marie Valentin Beck, Bureau M
Diversitet og sprog
Inkluderende sprog er et nøglegreb, hvis man vil arbejde strategisk med diversitet. Sproget spiller en afgørende rolle både internt i forhold til trivsel og ligebehandling og udadtil i forhold til målgrupper, rekruttering og omdømme. Vi går i dybden med de centrale begreber og “briller” inden for diversitet og bliver klædt på til at kunne stille nye spørgsmål – til os selv og til organisationen.
Fahad Saeed, diversitetskonsulent og underviser
Øvelse 2: Fra ideer til strategi
Med udgangspunkt i de nye indsigter omkring sprog arbejder vi videre fra mappingen i øvelse 1. I udvælger, hvilke D&I-tiltag I kan og vil implementere, og formulerer konkrete mål, overvejer metoder, og hvordan effekten kan/skal måles. Med sparring fra underviser klædes I på til at kunne identificere, hvilke aktører og interessenter I bør inddrage, og til at rådgive ledelsen om en D&I-strategisk udviklingsstrategi.
Marie Valentin Beck, Bureau M