Skab forståelse for besparelser og prioriteringer

Når der sker besparelser og nedskæringer er konsekvenserne ofte så borgernære, at der er rigtig meget på spil, når det dårlige budskab skal kommunikeres. Dette kursus i besparelseskommunikation handler om, hvordan du håndterer nedskæringer og velfærdsændringer sammen med borgerne og herigennem sikrer den gode dialog gennem hele processen.

Om K-dagen


NB: Kurset er afholdt. Se kommende kurser her


Hvordan holder man balancen og styrer dagsordenerne, når de berørte har hver deres personlige oplevelse af situationen? Kommunikation bliver det vigtige redskab, når der skal skabes forståelse for forandringerne. Derfor er det vigtigt, at du som kommunikatør har indblik i, hvad det er for udfordringer, lederne står overfor, når de følsomme budskaber skal kommunikeres. Hvilke redskaber kan du give ledelsen, når du rådgiver dem i forbindelse med besparelser? Og hvordan sikrer I det bedste samarbejde mellem ledelsen og kommunikationsafdelingen?  
Kom til K-dag og få inspiration til, hvordan du agerer strategisk gennem hele forløbet, viser handlekraft, gør involvering mulig for de berørte og skaber partnerskaber med borgere og virksomheder.
 

På K-dag:

  • Får du en overordnet femtrins plan for, hvordan du håndterer kommunikationen af besparelserne med værktøjer og tips til hvert trin.
  • Får du dybdegående indblik i, hvordan to forskellige kommuner har grebet opgaven an.
  • Bliver du introduceret til redskaber, som du kan bruge, når du skal kommunikere handlekraft og skabe involverende kommunikation.
  • Møder du kolleger med identiske udfordringer og opnå en meget snæver interessebaseret netværksdannelse.
  • Udvikler du sammen med andre deltagere et katalog af kommunikative løsninger til de identificerede udfordringer og får konkrete ideer til handlingsmuligheder med hjem.

 
Hvem er K-dag for?
Du arbejder med strategisk kommunikation i en offentlig organisation eller virksomhed. Du er kommunikationschef, -medarbejder eller konsulent. Eller måske er du leder eller mellemleder i en kommune og skal agere talsperson i forbindelse med besparelser.
 
 
Hvad kræver det af dig?
Du kommer til at deltage aktivt igennem hele dagen. Dagen byder på oplæg, øvelser og fælles diskussion, og du kommer til at arbejde med din egen case og problemstillinger, der er relevante for dig - i fællesskab med andre.

Program


Besparelseskommunikation: hvem, hvorfor, hvordan?
Vi indleder dagen med at få kridtet banen op: Hvad er elementerne i succesfuld besparelseskommunikation? Vi får et bud på en ny kommunikationsdisciplin, der låner fra klassiske discipliner såsom krisekommunikation og interessent-varetagelse, men alligevel er helt sin egen og bliver præsenteret for en femtrins plan for at vende dårlige nyheder til borgermobilisering. Du bliver introduceret til en række værktøjer og tips til hvert trin.
Mikkel Sørensen, strategisk chef, Cosmographic og Kåre Kristiansen, projektleder, Dansk Design Center

 

Mikkel har rådgivet en stribe små og større danske organisationer om strategisk kommunikation og interessevaretagelse. Herunder kommuner og virksomheder om borgerinddragelse, velfærdsinnovation og kommunikationsstrategi.Kåre er projektleder i Dansk Design Center, hvor han arbejder med at forretningsudvikle og konkretisere en designdreven model for velfærdsinnovation Han har tidligere været seniorrådgiver i Public Affairs med særligt fokus på komplekse stakeholderrelationer, politisk interessevaretagelse, strategisk kommunikation og presserelationer i bred forstand.
 


Københavns kommunes  budgetforhandlinger – og kommunikationen af dem
Jesper Rønnov Simonsen giver os en guidet tur gennem de udfordringer, der er, når man skal melde prioriteringer og konsekvenser ud efter budgetforhandlingerne. Hvordan kommer borgmesteren i front? Hvad skal borgmester og forvaltning være enige om? Hvordan kommer vi fra problem - til forslag - til beslutning - til implementering? Det kræver forberedelse, kvalitet og timing.
Jesper Rønnow Simonsen, direktør (konst.), Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune
 
 
Kommunikation af
reformer og visioner i en tid med økonomisk smalhals

Hvordan kan kommunikation af reformer og visioner gå hånd i hånd med en presset kommunal økonomi ? Fredensborg Kommune har været igennem en stor omstillingsproces. Samtidig med, at der skal ske reformer på skole- og daginstitutionsområdet laver man en økonomisk prioritering af en klimaindsats.
Borgmester Thomas Lykke Pedersen fortæller om:
 

  • Hvad består de centrale udfordringer i set fra et politisk og kommunikationsmæssigt perspektiv?
  • Hvordan får man sat en dagsorden, der handler om nødvendigheden af reformer?
  • Hvilken rolle spiller ærlig og troværdig kommunikation, og hvilke muligheder og begrænsninger er der i en veltilrettelagt kommunikationsstrategi?
  • Hvordan håndterer man de centrale aktører herunder medier, politikere, medarbejdere og borgere?
  • Hvordan bringer man visioner i spil, der koster penge, når der samtidig skal spares på kerneydelserne?

 Thomas Lykke Pedersen, Borgmester i Fredensborg Kommune
 
 
FROKOST
 

Efter frokost faciliterer Mikkel Sørensen og Kåre Kristiansen en intensiv workshop, hvor du får mulighed for at diskutere dit eget brændende spørgsmål. Efterfølgende får du i samarbejde med de øvrige deltagere identificeret udfordringer og udvikler konkrete ideer til handlingsmuligheder.
 
Workshop
 

’VIP’en’ i den varme stol, hvor du får mulighed for at stille spørgsmål og diskutere de konkrete erfaringer, du hørte om i oplæggene fra kommunerne.

Udfordrings-speeddating. Her skal du sammen med andre deltagere lynhurtigt identificere de væsentligste udfordringer, som du står over for at skulle at tackle de kommende år.

Udvikling af løsninger til et fælles katalog. Hvordan håndterer vi de enkelte udfordringer: Timing, interessenter, målgrupper, værktøjer og forudsætninger.
 

Mød

Mikkel Holm Sørensen
Strategisk chef
Cosmographic
Kåre Bach Kristiansen
Managing Partner
Trivium

Praktisk


Hvornår?

K-dagen bliver holdt onsdag 6. april kl. 9.00-16.00. Kom fra kl. 8.30 til morgenmad. Vi begynder kl. 9.00 præcis. 
 

 
Hvor?

Det sker i SOHO, Flæsketorvet 68, 1. 
1711 København V
Det ligger i gå-afstand fra Hovedbanegården og der er parkeringsmulighed mod betaling i området omkring. 
 
Hvordan melder jeg mig til?

Pladserne på K-dag besættes, efterhånden som tilmeldingerne kommer ind. Så tilmeld dig hurtigst muligt nederst på siden. Husk eventuelt EAN-nr.
 
Hvad koster det?

I anledning af temaet har Kforum valgt at give 10% rabat på dette kursus. Prisen er derfor 4.410 kr. eksklusiv moms for hele kurset. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura. NB: Tilmeldingen er bindende. Bliver du forhindret i at deltage, er du velkommen til at sende en kollega i dit sted. 
 
Er der en studenterplads?
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse, og gerne have et konkret projekt/en opgave om emnet. Det er også en fordel at have en aktiv K-profil. Du kommer til at indgå på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer de ti vigtigste pointer fra dagen på din K-profil.

Studenterpladsen på denne K-dag er ledig. Skriv til kdag@kforum.dk. 
 
Vil du vide mere?
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Hilde Schroll Jespersen på
33 42 21 62. Du kan også maile til kdag@kforum.dk
 
Vi glæder os til at se dig

Sådan finder du
SOHO
Flæsketorvet 68, 1. ,
1711 København V

FAQ

11553 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Dato:
Onsdag 6. april 2011
Tidspunkt:
9.00-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
4410 (ekskl. moms)
 

Kontakt

Mød

Mikkel Holm Sørensen
Strategisk chef
Cosmographic
Kåre Bach Kristiansen
Managing Partner
Trivium

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.