Kursus i krisekommunikation

Webkursus: Få styr på jeres krisekommunikation – før krisen rammer

OBS! Covid-19-anbefalinger fra Sundhedsministeriet

Vi følger løbende sundhedsmyndighedernes anbefalinger og konverterer derfor løbende vores fysiske kurser til digitale kurser, hvis situationen kræver det.

Dette kursus 'Få styr på jeres krisekommunikation – før krisen rammer' gennemføres indtil videre fysisk, medmindre anbefalingerne ændres af sundhedsmyndighederne.

Sig sandheden. Vær ærlig, troværdig og empatisk. Sådan lyder krisekommunikationens grundlov. Men hvad sker der, når disse enkle regler møder den helt store krise? Kan klassisk krisekommunikation bruges, når omverdenen skriger på handling? En krise kan på et splitsekund gennemhulle en virksomheds omdømme, image og brand. Derfor er det afgørende med en strategisk og systematisk krisekommunikationsindsats, så du bedst kommer gennem en krise – før, under og efter.

Om K-dagen


NB: Kurset er afholdt. Se kommende kurser her

Krisekommunikation som disciplin er ikke blot et værktøj, der skal tages frem fra værktøjskassen, når krisen rammer virksomheden eller politikeren. Krisekommunikation bør være en integreret del af alt strategisk kommunikations- og pressearbejde. Krisekommunikation handler i høj grad om systematisk og strategisk kriseforebyggelse, som integrerer hele organisationen og proaktivt klarlægger virksomhedens, organisationens eller politikerens styrker, svagheder, muligheder og trusler.
 
På K-dagen får du konkrete værktøjer til kriseforebyggelse og kommunikation under en krise. Kurset vil give dig indsigt i konkrete krisesager og du bliver undervist af en førende ekspert, som giver dig indsigt i:
  • Hvordan afbøder du en krise bedst muligt?
  • Hvornår skal du reagere proaktivt eller reaktivt?
  • Hvad kan du lære af en krise? Og hvordan benyttes denne viden til at stå stærkere efter stormen?
 
K-dagen henvender sig til kommunikations- og pressemedarbejdere og kommunikations- og pressechefer i den private og offentlige sektor. Medbring gerne din egen case fra din virksomhed eller organisation.

Program

Velkomst og intro til dagen
Marie Louise Rolffes, kursus- og netværksleder, Kforum
 
Krisekommunikationens anatomi
Hvordan udvikler en krise sig? Hvilke redskaber skal man benytte hvor og hvornår? Hvornår skal man sige undskyld, hvornår skal man lægge sig fladt ned og hvornår skal man stå fast på budskabet? Få nye konkrete værktøjer til at håndtere kriser i praksis og lær hvordan god krisekommunikation skabes.
Rasmus Windfeld, pressechef hos FLSmidth
 
Når alt eksploderer – krisekommunikation i orkanens øje
Hvad gør man, når man står til tæv i medierne? Har kriser en fælles anatomi, som kan læres udenad? Er der forskel på virksomheder og toppolitikeres kriser? Få et indblik i krisehåndtering i praksis.
Rasmus Windfeld, pressechef hos FLSmidth
 
Frokostpause
 
Case: DB Cargos krisekommunikation under Storebæltsulykken
Kom med bag DB Cargos krisekommunikation i forbindelse med ulykken på Storebæltsbroen 2. januar 2019. Jan Wildau er kommunikationsdirektør hos DB Cargo og fortæller, hvordan de håndterede sagen, hvorfor DB Cargo gik så offensivt ud, og hvilket kriseberedskab de havde klar på forhånd.
Jan Wildau, Vice President, Communications and Corporate Affairs, DB Cargo
 
Kursisternes cases 
Hvilke potentielle kriser står din virksomhed eller organisation over for? Hvordan håndterede I en given krisesag? Hvad lærte I? Hvordan ramte krisen jeres organisation og hvordan kom I videre?
Rasmus Windfeld, pressechef hos FLSmidth
 
Virksomhedens afgørende omdømme
En dårlig historie kan i dag sprede sig hurtigere end nogensinde. Det skyldes ikke mindst fremvæksten af sociale medier og den kværnende 24-timers nyhedsmølle. Men hvordan skal virksomheder og offentlige organisationer håndtere det? Lær af ’do’s and don’t’s’, når krisen kradser.
Rasmus Windfeld, pressechef hos FLSmidth
 
Afrunding og tak for i dag
Marie Louise Rolffes, kursus- og netværksleder, Kforum

Udbytte

Efter K-dagen har du og din virksomhed fået:
  • den nyeste viden og konkrete redskaber til at håndtere en krise, før, under og efter.
  • indsigt i din organisations egne udfordringer og potentielle kriser.
  • nye værktøjer til at kommunikere dig bedst ud af krisen og mindske skaderne, når en krise har skabt rystelser i din virksomhed eller organisation.
  • nye ideer, inspiration og konkrete eksempler på, hvordan krisekommunikation kan gribes an i praksis.
 
 

Mød

Jan Wildau
Vice President, Communications and Corporate Affairs
DB Cargo
Jan Wildau er Vice President, Communications and Corporate Affairs hos DB Cargo. Jan har 15 års erfaring med presse og krisekommunikation hos bl.a. Vejdirektoratet, Arriva Skandinavien og nu DB Cargo. Jan havde ansvaret for kommunikationen i DB Cargo under ulykken på Storebæltsbroen 2. januar 2019.

Praktisk

Hvornår?
K-dagen løber af stablen torsdag 8. oktober 2020. Kom fra kl. 8.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.15 præcis og slutter senest kl. 16.00.

Hvor?
K-dagen holdes hos Kforum, Gammel Kongevej 3E, 4. sal., 1610 København V.

Hvordan melder jeg mig til?
Tilmed dig ved at udfylde felterne her. Pladserne på K-dagen besættes, efterhånden som tilmeldingerne kommer ind. Husk eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen er kr. 5490 (ekskl. moms). Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.

Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.

Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat).
 
Er du studerende, kan du komme gratis med på K-dag
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer et opslag på LinkedIn om dit udbytte og de vigtigste pointer fra K-dagen. Ansøg om studenterpladsen ved at sende en mail til kdag@kforum.dk med kort info om din kandidatuddannelse og kursets relevans for din uddannelse og/eller faglige interesse. Du får besked senest 4 uger inden kursusstart om, hvorvidt du har fået pladsen på kurset.

Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte Marie Louise Rolffes på 30 96 30 40. Du kan også skrive til kdag@kforum.dk.

Vi glæder os til at se dig!
Sådan finder du
Hos Kforum
Gammel Kongevej 3E, 4.,
1610 København V

FAQ

12735 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Dato:
Torsdag 8. oktober 2020
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
5490 (ekskl. moms)
Tag en kollega med og få 20% rabat på den anden tilmelding.
 

Kontakt

Mød

Jan Wildau
Vice President, Communications and Corporate Affairs
DB Cargo

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.