Sig sandheden. Vær ærlig, troværdig og empatisk. Sådan lyder krisekommunikationens grundlov. Men hvad sker der, når disse enkle regler møder den helt store krise? Kan klassisk krisekommunikation bruges, når omverdenen skriger på handling? En krise kan på et splitsekund gennemhulle en virksomheds omdømme, image og brand. Derfor er det afgørende med en strategisk og systematisk krisekommunikationsindsats, så du bedst kommer gennem en krise – før, under og efter.
Krisekommunikation som disciplin er ikke blot et værktøj, der skal tages frem fra værktøjskassen, når krisen rammer virksomheden eller politikeren. Krisekommunikation bør være en integreret del af alt strategisk kommunikations- og pressearbejde. Krisekommunikation handler i høj grad om systematisk og strategisk kriseforebyggelse, som integrerer hele organisationen og proaktivt klarlægger virksomhedens, organisationens eller politikerens styrker, svagheder, muligheder og trusler.
På K-dagen får du konkrete værktøjer til kriseforebyggelse og kommunikation under en krise. Du bliver undervist af de førende eksperter og får også indsigt i:
-
Hvordan afbødes en krise bedst muligt?
-
Hvornår skal I reagere proaktivt eller reaktivt?
-
Hvad kan I lære af en krise? Og hvordan benyttes denne viden til at stå stærkere efter stormen?
K-dagen vil være spækket med konkrete krisesager og tage afsæt i, hvad vi kan lære af eksempelvis IT Factory-skandalen, Bøf-gaten, 3´s manglende skattebetaling, Lene Espersens Mallorca-skandale eller Løkkes bilagssager.
K-dagen henvender sig til kommunikations- og pressemedarbejdere og kommunikations- og pressechefer i den private og offentlige sektor. Medbring gerne egne cases fra din virksomhed eller organisation.
Krisekommunikationens anatomi
Hvordan udvikler en krise sig? Hvilke redskaber skal man benytte hvor og hvornår? Hvornår skal man sige undskyld, hvornår skal man lægge sig fladt ned og hvornår skal man stå fast på budskabet? Få nye konkrete værktøjer til at håndtere kriser i praksis og lær hvordan god krisekommunikation skabes.
Yvonne Schantz, redaktør og kommunikationschef.
Når alt eksploderer – krisekommunikation i orkanens øje
Hvad gør man, når man står til tæv i medierne? Har kriser en fælles anatomi, som kan læres udenad? Er der forskel på virksomheder og toppolitikeres kriser? Få et indblik i krisehåndtering i praksis.
Rulle Grabow, kriserådgiver.
Frokostpause
Kursisternes cases
Hvilke potentielle kriser står din virksomhed eller organisation over for? Hvordan håndterede I en given krisesag? Hvad lærte I? Hvordan ramte krisen jeres organisation og hvordan kom I videre?
Jon Kiellberg, kommunikationsrådgiver og politisk analytiker.
Virksomhedens afgørende omdømme
En dårlig historie kan i dag sprede sig hurtigere end nogensinde. Det skyldes ikke mindst fremvæksten af sociale medier og den kværnende 24-timers nyhedsmølle. Men hvordan skal virksomheder og offentlige organisationer håndtere det? Lær af ’do’s and don’t’s’, når krisen kradser.
Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør i LEAD Agency.
Yvonne Schantz er redaktør og kommunikationschef. Yvonne er cand.mag og har blandt andet arbejdet som seniorkonsulent og kommunikationschef for Dansk Magisterforening og Finansforbundet. Hun har senest været ansat som personlig assistent for Københavns overborgmester. Igennem en længere årrække har Yvonne Schantz været censor på kommunikationsuddannelserne på Copenhagen Business School og Handelshøjskolen i Aarhus. Yvonne er forfatter til bogen '…og husk lige at sige undskyld – krisekommunikation i praksis'.
Rulle Grabow er kriserådgiver og har 17 års erfaring med at rådgive toppen af dansk politik og erhvervsliv. Rulle er magister i Nordisk Filologi og Medievidenskab fra Københavns Universitet, tidligere særlig rådgiver for Ministeren for Fødevarer, Landbrug og fiskeri med ansvar for strategisk rådgivning af og krisehåndtering for ministeren og regeringen og tidligere kommunikationsdirektør i Sterling Airlines og ansvarshavende redaktør for ugemagasinet FoodCulture.
Jon Kiellberg er mødeleder og facilitator, kommunikationsrådgiver og politisk analytiker. Jon har i en årrække arbejdet med PR, strategisk kommunikation og politisk interessevaretagelse. Dels som kommunikations- og presseansvarlig i Arbejdsmarkedsstyrelsen, dels som redaktør og politisk analytiker i Dansk Kommunikationsforening og dels som debatredaktør og politisk journalist for avisen Kommunen.
Kresten Schultz Jørgensen er adm. direktør i LEAD Agency og forfatter til bogen 'Virksomhedens omdømme'. Kresten er cand.scient.pol., tidligere chefredaktør, ministersekretær samt nuværende selvstændig erhvervsdrivende, forfatter, foredragsholder og ekstern lektor i strategisk kommunikation ved Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse, Copenhagen Business School.
Hvornår?
K-dagen løber af stablen den 6. maj 2015. Kom fra kl. 8.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.15 præcis og slutter senest kl. 16.00.
Hvor?
K-dagen holdes centralt i København i rare omgivelser. Nærmere info følger, når vi når tættere på kursusdagen.
Hvordan melder jeg mig til?
Pladserne på K-dagen besættes, efterhånden som tilmeldingerne kommer ind. Så tilmeld dig hurtigst muligt nederst på siden. Husk eventuelt EAN-nr.
Hvad koster det?
Se prisen i højrespalten. Den dækker kurset og god forplejning inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret i at komme, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.
Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.
Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat).
Studenterplads
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer de vigtigste pointer fra dagen på din K-profil.
Studenterpladsen på denne K-dag er: Taget
Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte Louise Grau på 33 42 21 60. Du kan også skrive til
kdag@kforum.dk.
Vi glæder os til at se dig!
Vi kalder vores kommunikationskurser for K-dage. Vi holder både hel- og halvdagskurser om en række forskellige emner inden for kommunikation, sociale medier og markedsføring. K-dagene har altid en praktisk tilgang til kursets emne. På den måde sikrer vi, at du får brugbare metoder, værktøjer og input med hjem.
Når du har tilmeldt dig en K-dag, er din tilmelding bindende. Men du er altid velkommen til at sende en kollega i dit sted, hvis du er forhindret. Giv os blot besked ved at skrive til
kdag@kforum.dk.
Du kan tilmelde dig en K-dag lige op til kursusdatoen.
Vi aflyser stort set aldrig vores K-dage. Vores aflysninger de seneste ni år kan tælles på én hånd.
Prisen på et heldagskursus er: 5490 kr. (eksklusiv moms) – og der er kollegarabat på 20% på alle efterfølgende tilmeldinger, hvis I er flere fra samme virksomhed, der gerne vil deltage.
Prisen på vores længere forløb varierer. Læs om den under ’praktisk info’ på de enkelte kursusbeskrivelser. Du er også velkommen til at skrive til
kdag@kforum.dk.
På alle vores K-dage får du morgenmad, frokost og lækker forplejning dagen igennem.
Du møder andre med samme faglighed, arbejdsområder og udfordringer som dig, så du er sikret kompetent sparring dagen igennem. Vores oplægsholdere er branchens dygtigste – og eksperter på det område, de underviser i. K-dagene er tilrettelagt og faciliteret af vores faglige kursusledere, så intet er overladt til tilfældighederne, og så du får det størst mulige udbytte af K-dagen.