Du sidder i en lille, mellemstor eller stor offentlig eller privat virksomhed og har et ønske om at blive inspireret og klædt på med ny viden og nye redskaber. Det kan være, at du allerede er en dreven skribent, men du kan også være nybagt. I kan begge få udbytte af dagene. Du har sikkert oplevet, at der er pres på jobmarkedet og konkurrence i rekrutteringen, og kan se muligheden i at blive klogere på employer branding og få ny metode og nye perspektiver til rekrutteringsarbejdet og employer branding-disciplinen.
Introduktion til employer branding
At vælge en arbejdsplads er en stor beslutning, så det er ikke nok med et smart slogan og en lækker visuel identitet. Employer brandet stikker dybt og skal give et både autentisk og appellerende billede af
arbejdspladsen. Samtidig er det vigtigt at forstå, hvilken udfordring du skal løse: Handler det om
rekruttering af specifikke profiler eller måske snarere om stolthed og motivation blandt de
eksisterende medarbejdere? Det er derfor afgørende med et godt grundarbejde.
Stillingsannoncen – en milepæl på medarbejderrejsen
Stillingsannoncen er en ældre sag, men stadig vigtig. Den stiller krav til skribenten af flere grunde: For tiden skal der skrives ganske mange og ofte med en kort deadline. Det er en teksttype med indbyggede krav om resultat. Hvis ikke der kommer ansøgere og ansættelse, har teksten ikke virket efter hensigten. Det er også en kort tekst på cirka en side, der skal danne udgangspunkt for meget: Et måske livsforandrende jobskifte hos den kommende medarbejder, beskrivelse af jobindhold, forventningsafstemning og formidling af employer brandet. Så hvordan sætter man delene sammen? Vi kigger nærmere på teksttypen.
Tips til tekstarbejdet
Hvordan undgår man flosklerne og holder sproget skarpt og fængende? Employer branding er groft sagt et fagligt gadekryds med aner i kommunikation, HR og marketing. Disciplinen involverer research, interview, analyse, strategi, idéudvikling og kreativ eksekvering. Midt i det hele ligger sproget, som er helt afgørende i arbejdet med at indfange og beskrive det samlede indtryk af en arbejdsplads. Du får inspiration, eksempler og en bunke redskaber fra tekstforfatternes værktøjskasse med hjem.
Workshop – sådan skaber du fortællingen om din arbejdsplads
En vigtig del af kurset er selve øvelsen og det praktiske arbejde med metoden. Vigtige greb i arbejdet med at bygge en fængende fortælling er research, interview, analyse, formulering af budskaber og endelig det sproglige arbejde med selve stillingsannoncen. Du får mulighed for at prøve redskaberne af i praksis, arbejde med dine egne budskaber og tekster og få sparring med og feedback fra de andre deltagere samt oplægsholderne.