Lær at skrive de bedste stillingsannoncer

Employer branding: Lær at skrive gode stillingsannoncer, der tiltrækker de bedste kandidater

Der er fuld fart på jobmarkedet og hård konkurrence i rekrutteringen. Det er derfor vigtigt at have et stærkt employer brand med en appellerende fortælling om arbejdspladsen. Hvordan finder man budskaberne, og hvordan formidler man dem, når enderne skal mødes i en stillingsannonce? Det får du svar på gennem oplæg, metode og træning.

Om K-dagen

Kurset løber over to dage og veksler mellem oplæg og øvelse. Oplæggene rummer inspiration, eksempler og ikke mindst metode, mens øvelsen er baseret på hjemmearbejde og en workshop-del på dag to, hvor du får feedback på arbejdet med din egen stillingsannonce fra de øvrige deltagere og de to eksperter.
 
Derudover får du: 
  • En introduktion til disciplinen employer branding, hvor du får indblik i, hvordan man udvikler et employer brand – indholdselementerne og processen bag
  • En workshop om stillingsannoncen, hvor vi gennemgår stillingsannoncens byggesten, og du selv kommer til tasterne og skriver en stillingsannonce
  • Skrivetips – du får et kig i tekstforfatterens værktøjskasse og en række tips og tricks til skrivearbejdet 
  • Mulighed for netværk, sparring og feedback med gruppen og de to oplægsholdere.
 
Kurset er for dig, der arbejder som kommunikationskonsulent, sidder i en HR-afdeling, arbejder dedikeret med rekruttering eller bare altid ender med at sidde med din virksomheds stillingsopslag.
Du sidder i en lille, mellemstor eller stor offentlig eller privat virksomhed og har et ønske om at blive inspireret og klædt på med ny viden og nye redskaber. Det kan være, at du allerede er en dreven skribent, men du kan også være nybagt. I kan begge få udbytte af dagene. Du har sikkert oplevet, at der er pres på jobmarkedet og konkurrence i rekrutteringen, og kan se muligheden i at blive klogere på employer branding og få ny metode og nye perspektiver til rekrutteringsarbejdet og employer branding-disciplinen.  
 
På kursusforløbet kommer vi omkring disse fire søjler:
 
Introduktion til employer branding
At vælge en arbejdsplads er en stor beslutning, så det er ikke nok med et smart slogan og en lækker visuel identitet. Employer brandet stikker dybt og skal give et både autentisk og appellerende billede af
arbejdspladsen. Samtidig er det vigtigt at forstå, hvilken udfordring du skal løse: Handler det om
rekruttering af specifikke profiler eller måske snarere om stolthed og motivation blandt de
eksisterende medarbejdere? Det er derfor afgørende med et godt grundarbejde.
 
Stillingsannoncen – en milepæl på medarbejderrejsen 
Stillingsannoncen er en ældre sag, men stadig vigtig. Den stiller krav til skribenten af flere grunde: For tiden skal der skrives ganske mange og ofte med en kort deadline. Det er en teksttype med indbyggede krav om resultat. Hvis ikke der kommer ansøgere og ansættelse, har teksten ikke virket efter hensigten. Det er også en kort tekst på cirka en side, der skal danne udgangspunkt for meget: Et måske livsforandrende jobskifte hos den kommende medarbejder, beskrivelse af jobindhold, forventningsafstemning og formidling af employer brandet. Så hvordan sætter man delene sammen? Vi kigger nærmere på teksttypen.
 
Tips til tekstarbejdet
Hvordan undgår man flosklerne og holder sproget skarpt og fængende? Employer branding er groft sagt et fagligt gadekryds med aner i kommunikation, HR og marketing. Disciplinen involverer research, interview, analyse, strategi, idéudvikling og kreativ eksekvering. Midt i det hele ligger sproget, som er helt afgørende i arbejdet med at indfange og beskrive det samlede indtryk af en arbejdsplads. Du får inspiration, eksempler og en bunke redskaber fra tekstforfatternes værktøjskasse med hjem.
 
Workshop – sådan skaber du fortællingen om din arbejdsplads
En vigtig del af kurset er selve øvelsen og det praktiske arbejde med metoden. Vigtige greb i arbejdet med at bygge en fængende fortælling er research, interview, analyse, formulering af budskaber og endelig det sproglige arbejde med selve stillingsannoncen. Du får mulighed for at prøve redskaberne af i praksis, arbejde med dine egne budskaber og tekster og få sparring med og feedback fra de andre deltagere samt oplægsholderne.

Program

 
Torsdag d. 3. november: Find grundstenene i fortællingen om din arbejdsplads
Hvad kendetegner arbejdslivet hos jer? Hvad gør jer stolte, hvad brænder I for, og hvorfor skal man vælge jer som fremtidig arbejdsplads? Det er store spørgsmål, som stikker dybt i kulturen, og det kræver metodisk arbejde med employer brandet at formulere svarene. På kursets første dag får du en introduktion til employer branding som metode, herunder redskaber til at udvikle de budskaber, der udgør grundstenene i stillingsannoncerne. Og du får en brief på hjemmeopgaven, der giver dig mulighed for at afprøve metoden i praksis.
 
Torsdag d. 17. november: Bliv klædt på til at skrive fængende stillingsannoncer
Når de grundlæggende budskaber er på plads, er det tid til at komme til tasterne. Hvordan undgår man de sædvanlige floskler? Hvordan komponerer man en tekst, der balancerer de forskellige dele: om virksomheden, om stillingen, forventninger og muligheder i en god stillingsannonce? På kursets anden dag tager vi afsæt i hjemmeopgaven og dykker ned i tekstarbejdet. Du får feedback på dit hjemmearbejde, inspiration, tips og tricks, så du kan gå fra kurset som en skarpere skribent.

Udbytte

Efter K-dagene ved du:
  • Hvordan du finder og formulerer de budskaber, der skal være grundstenene i fortællingen om din arbejdsplads
  • Hvordan stillingsannoncen er bygget op, og hvordan du selv kan sammensætte en god annonce
  • Hvilke greb du kan anvende for at løfte sproget i dine tekster
  • Hvordan du kan låne metode fra employer branding i arbejdet med dine stillingsannoncer og øvrig rekrutteringskommunikation.

Mød

 
Kenneth Grothe Toustrup
Tekstforfatter og rådgiver
RelationsPeople
Kenneth Grothe Toustrup er en øvet tekstforfatter og rådgiver med forskellige bureauer, organisationer og virksomheder på cv’et. Han har erfaring fra flere store employer branding-projekter for både offentlige og private virksomheder, hvor han har arbejdet med analyse, strategi, formulering af kernefortællinger, budskaber og ikke mindst en større bunke stillingsannoncer.
Anita Østergaard Sørensen
Retoriker og rådgiver
RelationsPeople
Anita Østergaard Sørensen er uddannet retoriker og arbejder i dag som kommunikationskonsulent. Hun har en stærk faglighed inden for skriftlig retorik og er en kyndig vejleder i god tekstproduktion, skriftlige virkemidler, tekstens gode struktur og klarhed. Anita har tidligere arbejdet på forskellige PR-, medie- og reklamebureauer og har stor erfaring med kommunikation i kampagnesammenhæng og særlig stor erfaring med strategisk brug af sociale medier.

Praktisk

Hvornår?
Første kursusgang: 3. november 2022
Anden kursusgang: 17. november 2022 
Kom gerne begge dage fra kl. 8.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.15 præcis og slutter senest kl. 16. 
 
Hvor?
K-dagen holdes hos MBK Kursuscenter på Pilestræde 61, 1112 København K.

Hvordan melder jeg mig til?
Du kan tilmelde dig ved at udfylde felterne her. Husk eventuelt EAN-nr.
 
Hjemmeopgave mellem kursusgangene
Mellem de to kursusgange vil du få en mindre opgave. Du kommer til at arbejde med din egen stillingsannonce hjemme på baggrund af input og opgavebrief på første kursusdag Opgaven kommer til at indeholde interview, afklaring af budskaber og tekstarbejde, som vi samler op på i fællesskab på anden kursusdag.

Hvad koster det?
Prisen er kr. 9990 (ekskl. moms). 20 % rabat i maj Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet.
 
Hvis du er kandidat til at søge om efteruddannelse i en af de Grafiske Kompetenceudviklingsfonde, så kan du søge om at få dækket hele kursusafgiften. Se her, hvordan du søger gennem fonden.

Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.

Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat).
 
NGO-rabat
Hvis du arbejder for en NGO, så tilbyder vi 20 procent rabat på alle endagskurser. Skriv NGO-rabat i fakturafeltet. 
 
Er du studerende, kan du komme gratis med på K-dag
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer et opslag på LinkedIn om dit udbytte og de vigtigste pointer fra K-dagen. Ansøg om studenterpladsen ved at sende en mail til kdag@kforum.dk med kort info om din kandidatuddannelse og kursets relevans for din uddannelse og/eller faglige interesse. Du får besked senest fire uger inden kursusstart om, hvorvidt du har fået pladsen på kurset.
Studenterpladsen er nu: LEDIG
 
Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.
 
Har du spørgsmål?
Kontakt Christina Bech Winckler på 42 72 72 01, eller skriv til kdag@kforum.dk
 
Vi glæder os til at se dig!
Sådan finder du
MBK
Pilestræde 61,
1112 København K

FAQ

Flere rabatter kan ikke kombineres.
16298 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Ledige pladser
Dato:
Torsdag 3. november 2022
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
9990 (ekskl. moms)
20 % rabat i maj
Alle møderne:
3. november 2022, kl. 9.15-16.00
17. november 2022, kl. 9.15-16.00
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.

Kontakt

Mød

Kenneth Grothe Toustrup
Tekstforfatter og rådgiver
RelationsPeople
Anita Østergaard Sørensen
Retoriker og rådgiver
RelationsPeople

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.