Undgå greenwashing med bæredygtig storytelling

Styrk organisationens brand med bæredygtig storytelling

Før coronakrisen var bæredygtighed her, der og alle vegne. Den bæredygtige dagsorden skal tilbage i fokus, og det er dig som kommunikatør, der skal være med til at løfte den opgave. Men når det kommer til kommunikation adskiller bæredygtighed sig markant fra andre områder. Klimaet er et følsomt emne, og det er nemt at træde forkert. Derfor er det vigtigt at kunne finde de gode historier og kunne fortælle dem godt - uden at love for meget.

Om K-dagen


NB: Kurset er afholdt. Se kommende kurser her

Dagen består af oplæg, der tager udgangspunkt i konkrete eksempler, oplæg fra eksperter og virksomheder, der har praktisk erfaring i at kommunikere omkring bæredygtighed samt praktiske øvelser, hvor vi tager fat på konkrete problemstillinger.
 
Herudover får du:
  • Grundlæggende forståelse for, hvorfor bæredygtighed er et særligt felt at kommunikere omkring, så du kan bruge den viden til at undgå faldgruber som greenwashing.
  • Inspiration fra virksomheder, der deler ud af både udfordringer og succeshistorier om at kommunikere om bæredygtighed i praksis, så du kan lære af både fejltagelser og pletskud.
  • Konkrete værktøjer, metoder og modeller til at fortælle de historier, der kan styrke din virksomheds eller organisations brand som en ansvarlig arbejdsplads.
  • Input til, hvordan man skaber én samlet fortælling, som alle medarbejdere forstår og er engageret i.
 
Kursusdagen er for dig, der er kommunikatør i en lille eller mellemstor virksomhed eller organisation, hvor bæredygtighed og klima er kommet på dagsordenen. Du har hørt om FNs Verdensmål og ved, at din arbejdsplads er klar til at arbejde med bæredygtighed. Måske er I allerede i gang, men i tvivl om hvordan I skal kommunikere. Du har et ønske om at styrke din arbejdsplads’ brand og storytelling med bæredygtighed i fokus, og ønsker redskaber til, hvordan du eksempelvis omsætter taltung information om CO2-regnskab til vedkommende historier.

Program

Få bæredygtighed tilbage i centrum af jeres kommunikation
Midt i en coronakrise har I formentlig oplevet, at indsatsen omkring bæredygtig kommunikation er skudt lidt til hjørne for at få frigivet ressourcer til en form for krisekommunikation. Men vi skal tilbage på sporet, for det vil i fremtiden være afgørende for jeres virksomhed at I er kniv skarpe på denne form for kommunikation. For at få succes med at kommunikere om positive klimatiltag kræver det derfor en særlig måde at kommunikere på. Til gengæld er potentialet for at lave engagerende kommunikation - og brande sig på det - virkelig stort. Vi ser på de gode og mindre gode eksempler, og deler ud af værktøjer til at skabe engagerende storytelling, der løfter sig fra de tal og fakta, som fylder mest på ledelsesgangen. Og så ser vi nærmere på de faldgruber, der afholder mange fra at kommunikere om grønne tiltag - fx frygten for at blive beskyldt for greenwashing.
Sofie Hviid & Mie Rasmussen, LIV Kommunikation
 
Bæredygtig kommunikation
Jakob har de seneste år specialiseret sig inden for krydsfeltet mellem psykologien og bæredygtigheden, og har særligt fokus på, hvordan vi designer bæredygtige budskaber på en måde, der følger med strømmen af den menneskelige psyke. Med erfaring og ekspertise inden for organisationsudvikling og forandringsledelse, vil Jakob sætte fokus på do’s & don’ts i den bæredygtige kommunikation ud fra et psykologisk perspektiv.
Jacob Bjarnø Rasmussen, Erhvervspsykolog hos Human House
 
Case: Det kræver mod at tale om bærdygtighed 
Lea fra REGA kommer og fortæller, hvordan de kæmper med overhovedet at få deres medlemmer til at kommunikere - fordi de er bange for at stille sig i skudlinjen. Hver gang man siger, at man gør noget godt, er der nogen der kan pege på noget der går dårligt. Hun lægger meget vægt på, at det kræver mod at tale om bæredygtighed, og mener også at begrebet bæredygtighed er blevet udvandet. 
REGA er tilsluttet af store kæder som Madklubben, Sticks N sushi, Bones, Original Coffee, Cofoco, Dansk Cater, Foreningen for skånsomt kystfiskeri om mange andre.  
Lea Marie Toft Juliussen, CSR-chef i REGA (Restauratørernes garantiordning) og Danske Restauranter og Cafeer DRC
 
 
Workshop: Next step i jeres indsats
I slutningen af dagen dykker vi ned i jeres konkrete udfordringer, og ser nærmere på hvordan I kommer videre med en overordnet strategi for jeres bæredygtige indsats, hvordan I bedst formidler det eksternt og hvordan I samler de interne tropper så det bliver et fælles projekt som alle I virksomheden er ambassadører for.
Sofie Hviid & Mie Rasmussen, LIV Kommunikation
 

Udbytte

Efter K-dagen ved du: 
 
  • Hvordan du skaber en samlet fortælling om bæredygtighd, som alle i organisationen forstår
  • Hvordan du effektivt kommunikere visioner og værdier uden at begå greenwashing
  • Hvordan du manøvrerer i feltet bæredygtig kommunikation
  • Hvordan du håndterer organisationens problemstillinger, der styrker jeres brand.
 
Herudover har du efter kurset fået et indblik i, hvordan kommunikation omkring bæredygtighed adskiller sig fra traditionel kommunikation. Du har fået input fra forskellige virksomheder og er klar til at omsætte jeres budskaber og visioner om bæredygtighed til konkrete og levende historier. Du går hjem med inspiration og konkrete værktøjer til at lave engagerende storytelling.

Mød

Sofie og Mie er partnere i LIV Kommunikation, der rådgiver klimabevidste virksomheder i forhold til at komme ud med deres bæredygtige budskab. Sofie og Mie er dagens gennemgående undervisere. 
Mie Rasmussen
Kommunikationsrådgiver
LIV Kommunikation
Mie Rasmussen er selvstændig kommunikationsrådgiver og uddannet journalist med 15 års erfaring som tilrettelægger, vært, projektleder og redaktør indenfor online, radio og tv. Mie trækker på erfaring fra TV 2 Nyhederne, DR Nyheder, Radioavisen, Go' Morgen P3 og Aftenshowet.
Sofie Hviid
Journalist og digital rådgiver
LIV Kommunikation
Sofie Hviid har ti års erfaring som journalist og digital fortæller for nogle af de største danske mediehuse. Siden 2004 har hun været chefredaktør for Roskilde Festivals avis og sikret, at de bedste historier om festivalen når 60.000 daglige læsere. Hun har arbejdet med kommunikation i forskellige organisationer, skrevet flere fagbøger om socialområdet og er i dag digital redaktør for bæredygtighedssitet grønforskel.dk.
Jacob Bjarnø Rasmussen
Ledelseskonsulent & Erhvervspsykolog
Human House
Jakob Bjarnø Rasmussen er uddannet cand.psych. og ansat som erhvervspsykolog i Human House. Jakob har de seneste år specialiseret sig inden for krydsfeltet mellem psykologien og bæredygtigheden, og har særligt fokus på, hvordan vi designer bæredygtige budskaber på en måde, der følger med strømmen af den menneskelige psyke. Ud fra et psykologisk perspektiv sætter Jakob fokus på do’s & don’ts i den bæredygtige kommunikation.
Lea Marie Toft Juliussen
CSR-chef
REGA
Lea Marie Toft Juliussen er CSR-chef i REGA (Restauratørernes garantiordning) og Danske Restauranter og Cafeer DRC. En lang række producenter og restaurationer er gået sammen om at arbejde med samfundsansvar og fremme social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed. De har forpligtet sig til og stiller en garanti for, at de arbejder fokuseret på at drive ansvarlig virksomhed. Med REGA ønsker medlemmerne at sikre en høj standard i restaurationsbranchen, gennem garantier overfor alle relevante interessenter samt en videre forpligtelse til at gøre en forskel for samfundets bæredygtige udvikling.

Praktisk

Hvornår?
Tirsdag 27. august 2020 fra kl. 9.15 - kl. 16.00. Kom gerne fra kl. 8.45 til let morgenmad.
 
Hvor?
Hos Kforum, Gammel Kongevej 3E, 4. sal, 1610 København V.

Hvordan melder jeg mig til?
Tilmeld dig ved at udfylde felterne her. Husk eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen er kr. 5490 (ekskl. moms). Medlemmer af Dansk Journalistforbund og Kommunikation og Sprog får 20 procent rabat på kurset. 
Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusiv frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du velkommen til at sende en kollega i stedet.
 
Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.
Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat).
 
Er der en studenterplads?
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer et opslag på LinkedIn om dit udbytte og de vigtigste pointer fra dagen. Ansøg om studenterpladsen ved at sende en mail til kdag@kforum.dk.
Studenterpladsen på denne K-dag er: Optaget
 
Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt en digitalt diplom, som du kan tilføje til din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter, eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.
 
Har du spørgsmål?
Kontakt Ditte Havelund på 26 36 27 83 eller skriv til kdag@kforum.dk
Sådan finder du

Kforum Gammel Kongevej 3E, 4. sal,
1610 København V

FAQ

12866 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Dato:
Torsdag 27. august 2020
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
5490 (ekskl. moms)
Medlemmer af Dansk Journalistforbund får 20 procent rabat på kurset.

Medlemmer af Kommunikation og Sprog får 20 procent rabat på kurset.
 

Kontakt

Mød

Mie Rasmussen
Kommunikationsrådgiver
LIV Kommunikation
Sofie Hviid
Journalist og digital rådgiver
LIV Kommunikation
Jacob Bjarnø Rasmussen
Ledelseskonsulent & Erhvervspsykolog
Human House
Lea Marie Toft Juliussen
CSR-chef
REGA

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.