Undgå greenwashing med bæredygtig storytelling

Styrk organisationens brand med bæredygtig storytelling

Før coronakrisen var bæredygtighed her, der og alle vegne. Den bæredygtige dagsorden skal tilbage i fokus, og det er dig som kommunikatør, der skal være med til at løfte den opgave. Men når det kommer til kommunikation adskiller bæredygtighed sig markant fra andre områder. Klimaet er et følsomt emne, og det er nemt at træde forkert. Det er derfor vigtigt at kunne finde de gode historier og kunne fortælle dem godt – uden at love for meget.

Om K-dagen

Dagen består skiftevis af øvelser og oplæg fra eksperter og virksomheder, der har praktisk erfaring i at kommunikere omkring bæredygtighed. Dagen slutter med en workshop, hvor du arbejder med din egen case og får feedback fra underviser og de andre kursister i din gruppe. 
 
Herudover får du:
  • Grundlæggende forståelse for, hvorfor bæredygtighed er et særligt felt at kommunikere omkring, så du kan bruge den viden til at undgå faldgruber som greenwashing
  • Inspiration fra virksomheder, der deler ud af både udfordringer og succeshistorier om at kommunikere om bæredygtighed i praksis, så du kan lære af både fejltagelser og pletskud
  • Konkrete værktøjer, metoder og modeller til at fortælle de historier, der kan styrke din virksomheds eller organisations brand som en ansvarlig arbejdsplads
  • Input til, hvordan man skaber én samlet fortælling, som alle medarbejdere forstår og er engageret i.
 
Kursusdagen er for dig, der er kommunikatør i en lille eller mellemstor virksomhed eller organisation, hvor bæredygtighed og klima er kommet på dagsordenen. Du har hørt om FN's verdensmål og ved, at din arbejdsplads er klar til at arbejde med bæredygtighed. Måske er I allerede i gang, men i tvivl om, hvordan I skal kommunikere. Du har et ønske om at styrke din arbejdsplads’ brand og storytelling med bæredygtighed i fokus og ønsker redskaber til, hvordan du eksempelvis omsætter taltung information om CO2-regnskab til vedkommende historier.

Program

Derfor er klimakommunikation ikke som de andre
For at få succes med at kommunikere om positive klimatiltag kræver det derfor en særlig måde at kommunikere på. Til gengæld er potentialet for at lave engagerende kommunikation – og brande sig på det – virkelig stort. Vi ser på de gode og mindre gode eksempler og deler ud af værktøjer til at skabe engagerende storytelling, der løfter sig fra de tal og fakta, som fylder mest på ledelsesgangen. Og så ser vi nærmere på de faldgruber, der afholder mange fra at kommunikere om grønne tiltag – fx frygten for at blive beskyldt for greenwashing.
Sofie Hviid, LIV Kommunikation
 
Konkrete værktøjer til god kommunikation 
Sofie Hviid, LIV Kommunikation
 
Bæredygtig transformation
Hvordan skaber man en bæredygtig transformation af en virksomhed, der står på en brændende platform? Astrid Gade står i spidsen for den kæmpe udvikling, som slagteri- og fødevarevirksomheden Danish Crown står midt i. Hun vil fortælle om, hvordan kommunikation er blevet helt afgørende for Danish Crowns overlevelse - og hvad det betyder for måden, de kommunikerer på. Hvordan får man 6.500 landmænd med på en relativt ukendt rejse mod en mere bæredygtig produktion - og hvordan engagerer man de mange medarbejdere, der står i produktionen?
Astrid Gade Nielsen, Vice President, Group Communications, CSR and Public Affairs, Danish Crown
 
Kommunikér engagerende, så budskabet bliver hørt
Det meste klimakommunikation har stort set fejlet de sidste 30 år. Hvordan kommunikerer vi på en måde, så modtageren rent faktisk forstår budskabet – og ikke mindst handler på det? 
Sofie Hviid, LIV Kommunikation
 
Workshop: Next step i jeres kommunikationsplan
I slutningen af dagen dykker vi ned i jeres konkrete udfordringer og ser nærmere på, hvordan I kommer videre med en overordnet strategi for jeres bæredygtige indsats. I løbet af dagen har I udfyldt en mapping-oversigt, der skitserer apekter i jeres kommende strategi. I workshoppen dykker vi på skift ned i jeres case, og hver gruppe giver og får feedback på hver kursists mapping. 
Christina Bech Winckler, kursusleder, Kforum
Sofie Hviid, LIV Kommunikation

Udbytte

Efter K-dagen ved du: 
 
  • Hvordan du skaber en samlet fortælling om bæredygtighed, som alle i organisationen forstår
  • Hvordan du effektivt kommunikerer visioner og værdier uden at greenwashe
  • Hvordan du manøvrerer i feltet inden for kommunikation om bæredygtighed
  • Hvordan du håndterer organisationens problemstillinger, så I kommunikerer rettidigt, troværdigt og autentisk
  • Hvordan du kommer i gang med jeres egen bæredygtige fortælling. Du arbejder løbende gennem dagen med en "mapping" af din virksomheds udfordringer, målgrupper, fortællinger og barrierer, så du er klar til at tage arbejdshandskerne på og gå i gang med jeres indsats dagen efter.
 

Mød

Sofie Hviid er partner i LIV Kommunikation, der rådgiver klimabevidste virksomheder i forhold til at komme ud med deres bæredygtige budskab. Hun er dagens gennemgående underviser. 
Sofie Hviid
Journalist og digital rådgiver
LIV Kommunikation
Sofie Hviid har ti års erfaring som journalist og digital fortæller for nogle af de største danske mediehuse. Siden 2004 har hun været chefredaktør for Roskilde Festivals avis og sikret, at de bedste historier om festivalen når 60.000 daglige læsere. Hun har arbejdet med kommunikation i forskellige organisationer, skrevet flere fagbøger om socialområdet og er i dag digital redaktør for bæredygtighedssitet grønforskel.dk.
Astrid Gade Nielsen
Vice President, Group Communications, CSR and Public Affairs
Danish Crown
Astrid Gade Nielsen er en erfaren kommunikatør og har beskæftiget sig med stort set alle discipliner inden for kommunikation. Astrid Gade Nielsen har siden 2017 siddet i stillingen som Vice President, Corporate Communication, CSR and Public Affairs hos Danish Crown, og står i spidsen for forandringen af Danish Crown’s omdømme fra en dansk slagterivirksomhed til en international fødevare- og forædlingsvirksomhed.

Praktisk

Hvornår?
Tirsdag 5. april 2022. Kom fra 8.45 til let morgenmad. Vi begynder 9.15 præcis.
 
Hvor?
Kforum, Gammel Kongevej 3E, 4. sal, 1610 København V

Hvordan melder jeg mig til?
Tilmeld dig ved at udfylde felterne her. Husk eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen er kr. 5490 (ekskl. moms). Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet.
 
Hvis du er kandidat til at søge om efteruddannelse i en af de Grafiske Kompetenceudviklingsfonde, så kan du søge om at få dækket hele kursusafgiften. Se her, hvordan du søger gennem fonden.
 
NGO-rabat
Hvis du arbejder for en NGO, så tilbyder vi 20 procent rabat på alle endagskurser. Skriv NGO-rabat i fakturafeltet. 

Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.
Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud. 

Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat).
 
Er du studerende, kan du komme gratis med på K-dag
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer et opslag på LinkedIn om dit udbytte og de vigtigste pointer fra K-dagen. Ansøg om studenterpladsen ved at sende en mail til kdag@kforum.dk med kort info om din kandidatuddannelse og kursets relevans for din uddannelse og/eller faglige interesse. Du får besked senest 4 uger inden kursusstart om, hvorvidt du har fået pladsen på kurset.
 
Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt et digitalt diplom, som du kan tilføje din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.

Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte os på kdag@kforum.dk eller 33 42 21 60.

Vi glæder os til at se dig!
 
Har du spørgsmål?
Kontakt Christina Bech Winckler, eller skriv til kdag@kforum.dk
 
Vi glæder os til at se dig!
Sådan finder du

Kforum, Gl. Kongevej 3E 4. sal,
1610 København V

FAQ

Flere rabatter kan ikke kombineres.
15634 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Ledige pladser
Dato:
Tirsdag 5. april 2022
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
5490 (ekskl. moms)
Tag en kollega med, og få 20 % rabat på den anden tilmelding.
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.

Kontakt

Mød

Sofie Hviid
Journalist og digital rådgiver
LIV Kommunikation
Astrid Gade Nielsen
Vice President, Group Communications, CSR and Public Affairs
Danish Crown

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.