Skab en rød tråd i bæredygtighedsfortællingen og undgå greenwashing

Styrk organisationens brand med bæredygtig storytelling

Bæredygtighed er her, der og alle vegne. På de fleste ledelsesgange har man fundet ud af, at begrebet dækker over mere end en forbigående trend. Men når det kommer til kommunikation adskiller bæredygtighed sig markant fra andre områder. Klimaet er et følsomt emne, og det er nemt at træde forkert. Derfor er det vigtigt at kunne finde de gode historier og kunne fortælle dem godt - uden at love for meget.

Om K-dagen

Dagen består af oplæg, der tager udgangspunkt i konkrete eksempler, oplæg fra eksperter og virksomheder, der har praktisk erfaring i at kommunikere omkring bæredygtighed samt praktiske øvelser, hvor vi tager fat på konkrete problemstillinger.
 
Herudover får du:
  • Grundlæggende forståelse for, hvorfor bæredygtighed er et særligt felt at kommunikere omkring, så du kan bruge den viden til at undgå faldgruber som greenwashing.
  • Inspiration fra virksomheder, der deler ud af både udfordringer og succeshistorier om at kommunikere om bæredygtighed i praksis, så du kan lære af både fejltagelser og pletskud.
  • Konkrete værktøjer, metoder og modeller til at fortælle de historier, der kan styrke din virksomheds eller organisations brand som en ansvarlig arbejdsplads.
  • Input til, hvordan man skaber én samlet fortælling, som alle medarbejdere forstår og er engageret i.
 
Kursusdagen er for dig, der er kommunikatør i en lille eller mellemstor virksomhed eller organisation, hvor bæredygtighed og klima er kommet på dagsordenen. Du har hørt om FNs Verdensmål og ved, at din arbejdsplads er klar til at arbejde med bæredygtighed. Måske er I allerede i gang, men i tvivl om hvordan I skal kommunikere. Du har et ønske om at styrke din arbejdsplads’ brand og storytelling med bæredygtighed i fokus, og ønsker redskaber til, hvordan du eksempelvis omsætter taltung information om CO2-regnskab til vedkommende historier.

Program

Sådan kommunikerer I omkring bæredygtighed
Bæredygtighed adskiller sig fra traditionel kommunikation og er svært at navigere i. For at få succes med at kommunikere om positive klimatiltag kræver det derfor en særlig måde at kommunikere på. Til gengæld er potentialet for at lave engagerende kommunikation - og brande sig på det - virkelig stort. Vi ser på de gode og mindre gode eksempler, og deler ud af værktøjer til at skabe engagerende storytelling, der løfter sig fra de tal og fakta, som fylder mest på ledelsesgangen. Og så ser vi nærmere på de faldgruber, der afholder mange fra at kommunikere om grønne tiltag - fx frygten for at blive beskyldt for greenwashing.
 
Sådan gør dem der allerede er igang
Dagen bliver spækket med gode eksmpler fra den virkelig verden. Vi får besøg af dem der allerede er I fuld gang og hører deres erfaringer med formidlingen af deres bæredygtige indsats – både eksternt og internt. Vi ser på hvordan de har skabt en samlet strategi for hele indsatsen, og hvordan bump på vejen er blevet løst.
 
Oplægsholdere og cases vil løbende blive opdateret.
 
Workshop: Next step i jeres indsats
I slutningen af dagen dykker vi ned i jeres konkrete udfordringer, og ser nærmere på hvordan I kommer videre med en overordnet strategi for jeres bæredygtige indsats, hvordan I bedst formidler det eksternt og hvordan I samler de interne tropper så det bliver et fælles projekt som alle I virksomheden er ambassadører for.

Udbytte

Efter K-dagen ved du: 
 
  • Hvordan du skaber en samlet fortælling om bæredygtighd, som alle i organisationen forstår
  • Hvordan du effektivt kommunikere visioner og værdier uden at begå greenwashing
  • Hvordan du manøvrerer i feltet bæredygtig kommunikation
  • Hvordan du håndterer organisationens problemstillinger, der styrker jeres brand.
 
Herudover har du efter kurset fået et indblik i, hvordan kommunikation omkring bæredygtighed adskiller sig fra traditionel kommunikation. Du har fået input fra forskellige virksomheder og er klar til at omsætte jeres budskaber og visioner om bæredygtighed til konkrete og levende historier. Du går hjem med inspiration og konkrete værktøjer til at lave engagerende storytelling.

Mød

Sofie og Mie er partnere i LIV Kommunikation, der rådgiver klimabevidste virksomheder i forhold til at komme ud med deres bæredygtige budskab.
Mie Rasmussen
Kommunikationsrådgiver
LIV Kommunikation
Mie Rasmussen er selvstændig kommunikationsrådgiver og uddannet journalist med 15 års erfaring som tilrettelægger, vært, projektleder og redaktør indenfor online, radio og tv. Mie trækker på erfaring fra TV 2 Nyhederne, DR Nyheder, Radioavisen, Go' Morgen P3 og Aftenshowet.
Sofie Hviid
Journalist og digital rådgiver
LIV Kommunikation
Sofie Hviid har ti års erfaring som journalist og digital fortæller for nogle af de største danske mediehuse. Siden 2004 har hun været chefredaktør for Roskilde Festivals avis og sikret, at de bedste historier om festivalen når 60.000 daglige læsere. Hun har arbejdet med kommunikation i forskellige organisationer, skrevet flere fagbøger om socialområdet og er i dag digital redaktør for bæredygtighedssitet grønforskel.dk.

Praktisk

Hvornår?
Tirsdag 28. januar 2020 fra kl. 9.15 - kl. 16.00. Kom gerne fra kl. 8.45 til let morgenmad.
 
Hvor?
Hos Kforum, Gammel Kongevej 3E, 4. sal, 1610 København V.

Hvordan melder jeg mig til?
Tilmeld dig ved at udfylde felterne her. Husk eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen er kr. 5490 (ekskl. moms). Medlemmer af Dansk Journalistforbund får 50 procent rabat på kurset. Medlemmer af Kommunikation og Sprog får 20 procent rabat på kurset. Prisen dækker kurset og god forplejning, inklusiv frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du velkommen til at sende en kollega i stedet.
 
Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.
Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat).
 
Er der en studenterplads?
Studenterpladsen på denne K-dag er: Ledig. 
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer de vigtigste pointer fra dagen på din K-profil. Skriv en kort redegørelse for at pladsen skal være din til kdag@kforum.dk for at komme i betragtning. 
 
Kursusbevis
Efter kurset får du tilsendt en digitalt diplom, som du kan tilføje til din LinkedIn-profil, dele på Facebook og Twitter, eller gemme som pdf-fil. Dit kursusbevis bliver gemt hos Diplomasafe, eller du kan gemme det i din egen e-Boks.
 
Har du spørgsmål?
Kontakt Daniel Aziz på 22 83 73 08 eller skriv til kdag@kforum.dk
Sådan finder du

Kforum Gammel Kongevej 3E, 4. sal,
1610 København V

FAQ

Flere rabatter kan ikke kombineres.
11838 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Ledige pladser
Dato:
Tirsdag 28. januar 2020
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
5490 (ekskl. moms)
Medlemmer af Dansk Journalistforbund får 50 procent rabat på kurset.

Medlemmer af Kommunikation og Sprog får 20 procent rabat på kurset.
 
Flere rabatter kan ikke kombineres.

Kontakt

Mød

Mie Rasmussen
Kommunikationsrådgiver
LIV Kommunikation
Sofie Hviid
Journalist og digital rådgiver
LIV Kommunikation

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.