Din guide til den gode jobansøgning

Fyld din jobansøgning med klichéer og varm luft. Så er du da sikker på ikke at få jobbet. Eller læs de gode eksempler på, hvordan du fanger opmærksomheden, opfylder virksomhedens krav – og slipper levende fra det hele med dig selv i behold. Få her inspiration til struktur, indhold, tips og tricks til din kommende jobansøgning.
 
Den gode jobansøgning skaffer dig til jobsamtale. Den erstatter ikke samtalen, men lægger op til den. Den er en smagsprøve på dig. Da du næppe er en skabelon, skal du heller ikke sende en skabelon, men skrive hele teksten fra bunden. Til hver jobansøgning. Men derfor kan man jo godt skæve til gode råd og eksempler i en guide som denne.
 
De tre byggesten
En god jobansøgning fylder omkring en A4-side og består af en indledning, en brødtekst og en afslutning. Det er vigtigt at overskrift og indledning fanger læserens opmærksomhed og besvarer de vigtigste spørgsmål fra jobannoncen, som hvorfor du søger jobbet, hvad du kan tilbyde virksomheden og hvorfor det er dig, der skal have jobbet frem for den næste ansøger i bunken.
 
Brødteksten bør vise motivationen bag ansøgningen og hvilke kvalifikationer, du har. Glem alt om at skrive, hvor ambitiøs, detaljeorienteret og overskudsagtig, du er. Vis det ved at skrive om dine erfaringer, og giv læseren historien om dig.
 
Afslutningen skal efterlade et godt indtryk og fungere som en fod i døren til virksomheden. Skriv eventuelt, at du allerede har forberedt, hvordan du kan gribe stillingen an, og at du ser frem til at møde virksomheden og fortælle mere til en jobsamtale.
 
Eksempel på den gode jobansøgning
Nedenstående billede er et eksempel på struktur og indhold i en god jobansøgning.
 
Eksempel på den gode jobansøgning
 
34 tips og tricks til jobansøgningen
Følger du disse tips og tricks, er du sikret, at din jobansøgning ikke lander nederst i bunken.
 
  1. En standardansøgning til alle job dur ikke
  2. Grundigt forarbejde rykker: Hvem er jeg, og hvem er de? Ring til virksomheden, spørg ind til de udfordringer, de står over for, og brug den viden i jobansøgningen
  3. Drop billedet i jobansøgningen, det hører hjemme i CV’et
  4. Husk de basale oplysninger som navn, adresse, telefonnummer, andre kontaktinformationer
  5. Besvar jobannoncen
  6. Kend formålet med jobansøgningen: Formålet er ikke at blive ansat med det samme, formålet er at komme til en jobsamtale
  7. Tænk over, hvad der motiverer dig ved jobbet. Er det virksomheden? Jobbet? Branchen?
  8. Brug de rigtige ord. De fleste virksomheder benytter digitale databaser til at søge efter kandidater. De vil altså søge efter kandidater på baggrund af søgeord. Tjek jobannoncen, og analyser dig frem til, hvilke søgeord der vil blive brugt
  9. Overskriften er vigtig. Svar eventuelt på jobannoncens overskrift
  10. Vigtigste informationer øverst. De fleste rekrutteringsansvarlige bruger omkring 4-7 sekunder på at læse jobansøgningen
  11. Tjek jobansøgningen igennem for stavefejl
  12. Hold en rød tråd
  13. Skriv i dit eget sprog –drop det akademiske lingo
  14. Lad være med at lyve
  15. Sproget skal passe til virksomheden
  16. Brug korte sætninger og afsnit
  17. Fokuser på én idé pr. afsnit, og skriv pointen i første linje
  18. Brug aktive verber
  19. Fokuser ikke på det, du ikke kan i jobannoncen
  20. Skriv aldrig negativt om din forrige arbejdsplads
  21. Brug ikke versaler
  22. Skriv om tidligere resultater –ikke om ansvarsområder
  23. Forklar fordelene ved dine kompetencer i forhold til virksomheden og opgaverne
  24. Undgå negativitet
  25. Sælg fisken: Jobansøgningen er et markedsføringsdokument. Tænk over typografi, design, levering. Tænk over, hvad der giver dig kant
  26. Undlad irrelevant information
  27. Har du ingen erfaring, så undlad at dække over det. Forklar, hvad du kan, og hvordan du vil gribe jobbet an
  28. Lad være med at gentage dig selv
  29. Brug ikke klichéer, prædikater og for mange superlativer
  30. Slet varm luft
  31. Undlad personlige hobbies
  32. Det er vigtigt at være selvsikker, men ikke arrogant
  33. Nævn dem, du har arbejdet sammen med, hvis de er betydningsfulde i branchen
  34. Gem en kopi af jobansøgningen og jobannoncen til samtalen
 
 

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.