Eksempel på det gode CV

CV’et og jobansøgningen er de essentielle værktøjer til at sparke døren ind til en jobsamtale. Hvor jobansøgningen viser mere om din motivation, fungerer CV’et som en dataliste over erhvervserfaring, uddannelse og kompetencer. Det lyder simpelt, og et godt CV er netop simpelt og gennemskueligt. Det er samtidig vigtigt, at CV’et sælger, er dynamisk og fængende. Det kan være en større udfordring. Vi har her samlet nogle eksempler, tips og tricks, der kickstarter dig på jobmarkedet.
 
CV’et er en reklame, ikke en akademisk genre. En reklame tænker på sin modtager og sælger et budskab. Et standardiseret CV er derfor skidt. CV’et skal være personligt og afspejle, at du er et levende menneske, samtidig med at det viser dine kompetencer, uddannelse og erfaringer. Indhold, tone og stil målrettes til modtageren på baggrund af jobannoncen.
 
Hvad kan du?
Hvor jobansøgningen er fremadrettet, er CV’et bagudrettet. På trods af et fokus på fortiden kan CV’et få en dynamisk tone, ved at du fremhæver dine ypperste kompetencer på baggrund af konkrete eksempler og resultater fra tidligere ansættelser. Er der ikke så mange resultater endnu, lægger du blot mere vægt på den faglige personprofil, ikke de mange fritidsinteresser.
 
CV’ets mere stive format løsnes først op i jobansøgningen. Jobansøgningen bliver dog ofte kun læst, hvis CV’et vækker nysgerrighed. Tænk derfor over, hvad modtageren mon kigger efter, og fremhæv ikke bare de ypperste, men de mest relevante kompetencer.
 
Klassikeren og den nye i klassen
Det klassiske CV-format er det kronologiske CV. Nedenstående billede viser en mulig basis-struktur. Fordi vi lever i en digital tidsalder, er der dog opstået en ny genre, det digitale CV, som er en interaktiv form for CV. Det digitale CV skaber et professionelt netværk online og giver en online-profil, som potentielle rekrutteringsfolk selv kan opsøge. Idet CV og jobansøgninger i dag skal sendes på mail, kan et link til et superfedt digitalt CV være et hit. Det digitale CV er dog mere generelt og kan fungere bedre som et supplement til det målrettede CV og den målrettede jobansøgning. Læs mere om det digitale CV.
 
 
Mulig basis-struktur til det kronologiske CV. Husk dog at målrette CV’et til jobbet og indsæt eventuelt en kort opsummerende profil i toppen
 
30 tips og tricks til det gode CV
1. Levende sprog viser et levende menneske
2. Du skal kunne genkende dig selv i CV’et
3. Få en til at læse det igennem. Er det dig?
4. Omvendt kronologisk rækkefølge
5. Det er ikke relevant, at du arbejdede i den lokale kiosk for tyve år siden
6. Vælg en skrifttype, et layout og et skriftsprog, der afspejler dig som person –comic sans er et no go i enhver branche
7. Fremhæv resultater fra tidligere ansættelser
8. Husk, at ikke alle kender til visse faggrupper, begreber mv. –forklar
9. Skriv navn, adresse, telefonnummer og mailadresse i sidefoden
10. Husk overskrift i CV’ets sidehoved, så modtagerne ved, hvad de sidder med
11. Lav luft i CV’et –må helst ikke fylde meget mere end 2 sider
12. Skrifttype ikke under størrelse 10
13. Drop illustrationer –med mindre du er i et kreativt fag
14. Brug bulletpoints
15. Overskueligt og struktureret
16. Det printede CV –hold det sort/hvidt
17. Keep it simple
18. Information skal være faktuel og præcis
19. Vær ærlig
20. Forklar huller i arbejdshistorik
21. Du behøver ikke papir på alle dine evner. Har du dygtiggjort dig i noget derhjemme, så skriv det
22. Har du vundet nogle priser eller andet? Få det med
23. Det er OK at skrive, at anbefalinger er mulige på forespørgsel –det giver mulighed for en telefonsamtale
24. Ingen stavefejl
25. Tjek, at det bliver sendt til den rigtige person
26. Hav en LinkedIn-profil. Det kan jo være, du får et tilbud, der er bedre en dag?
27. Toppen af CV’et er altafgørende for førstehåndsindtrykket – det vigtigste først
28. Et perfekt CV afhænger af øjnene, der læser
29. Vær ikke for kreativ –CV’et skal være skimmevenligt
30. Et billede er ikke nødvendigt, men en mulighed –vælg et, der er præsentabelt
 
Læs flere artikler om CV:
 
 

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.