Jonathan Løw


Jonathan Løw

Jonathan Løw

Karma: 9 (?)

Forfatter:

4


artikler

13


indlæg

Acceptér at dine kunder er dovne
De gode gamle søgedage
I dag søger vi på Google. Sådan er det bare. For at finde frem til Googles markedsværdi googlede jeg den naturligvis, og resultatet var et svimlende 500 milliarder dollars.
For at forstå, hvorledes Google i den grad har vundet søgekapløbet på internettet, må man imidlertid starte et helt andet sted - nemlig ved at kigge på de to store tabere: AltaVista og Yahoo.
 
Da jeg startede min første IT-virksomhed tilbage i 1990’erne, fandtes AOL, HotBot, Lycos, Yahoo og en række andre aktører. Herhjemme i lille Danmark havde vi Jubii.
 
Yahoo var den største. At søge på Yahoo svarede til at gå på biblioteket. Hvis man ville vide noget om Nilen, så gik man først hen til afdelingen for Geografi, så Egypten, så floder, og så kunne man finde noget om Nilen.
De ansatte på Yahoo arbejdede altså med at kategorisere, sådan som man i hundreder af år har gjort det på biblioteket.
 
Yahoo-modellen blev dog hurtigt overhalet af den eksplosive vækst i antallet af hjemmesider, og derfor blev de rigtige søgemaskiner et vigtigt redskab, og her var det især Alta Vista, der viste sig at være brugbar.
AltaVista var baseret på helt klassiske søgealgoritmer, og det betød, at vi snart måtte lære et særligt sprog for at få de rigtige sider frem. Det gjaldt om at finde den rigtige kombination af nøgleord, der skulle optræde på de sider, man ledte efter, og ikke mindst nøgleord der ikke skulle optræde på siderne.
 
 
Det kan være dyrt at sælge
Det blev til et kapløb mellem folks evne til at sammensætte en god søgning og væksten i antallet af hjemmesider. Folk tabte.
Da AltaVista begyndte at tabe pusten omkring 1998, gav det plads til nye konkurrenter, og det endte med at blive et lille firma, Google, der med en ny algoritme endte med at løse internetbrugernes problem.
 
At AltaVista blev taberen og Google vinderen skyldes flere forhold, men især blev det dybt problematisk for AltaVista, at tech-giganten Compaq købte virksomheden. Opkøbet betød et kulturmæssigt sammenstød imellem den agile startup og den mere konventionelle corporate, og Compaq kunne bl.a. ikke bestemme sig for, hvorvidt AltaVista skulle være en portal eller søgemaskine.
Tålmodigheden var topledelsen var imidlertid begrænset, så man valgte for at sikre kortsigtet profit at gøre AltaVista til en portal, som kunne sælge annoncer efter det gamle printmedieprincip: at brugerne blev hængende på siderne så længe som muligt. Søgning var ikke længere afgørende.

 
Brugerne tager aldrig fejl
Det kortsigtede valg af strategi skulle vise sig at være dyrekøbt på den lange bane. Hverken AltaVista, Yahoo eller andre var reelt i stand til at løse brugernes behov og problemer på en tilfredsstillende måde.

Hvis man søgte på ord som ”university” på AltaVista portalen, så ville man få en tophenvisning til et ukendt forskningscenter i Oregon. Hvorfor? Fordi AltaVista udelukkende søgte på ordet ”university” og toppede med det website, som ordet optrådte hyppigst på. Det var imidlertid brugernes skyld, mente AltaVista. De måtte lære at søge bedre.
Det var på dette tidspunkt, at Larry Page og Sergey Brin (stifterne af Google) for alvor trådte ind på scenen som et opgør og oprør imod denne måde at betragte kunder og brugere på. Deres mantra var, at brugerne aldrig tager fejl. Kun programmerne.
Google forstod, hvordan mennesker i virkeligheden søger efter informationer og evnede at bruge digitalisering til at koble informationssøgning via bibliotekstankegangen (kategori søgning) med forretningsmodellen fra printmedier (Annoncer).
 
Ved at erkende, at folk ikke naturligt søger via de kategorier, som biblioteker bruger, men i stedet i forhold til den sammenhæng, som søgningen foregår i, så forstod Google, at informationssøgning på nettet skulle foregå via en søgemaskine i stedet for en portal, der er inddelt i kategorier. Ved samtidig at forstå, at værdien af printmediet ikke lå i, hvor lang tid folk brugte på et medie, men hvor relevant mediet var for dem, så kunne Google skabe en skalerbar forretningsmodel. En model der den dag i dag stadig er uovertruffen indenfor deres branche.
 
 
Opsummering og key learnings
  • Brugerne har altid ret. Det handler ikke om, at du skal have ret på direktionskontoret eller i bestyrelseslokalet. Det handler om, at du skal have ret ude i virkeligheden.
  • Det er afgørende med tålmodig kapital. Googles investorer var mere tålmodige end konkurrenternes, og Page og Brin kunne forklare dem, at hvis brugerne kom, ville pengene også på et tidspunkt komme.
     
  • Det kan være dyrt at sælge startups til etablerede spillere. Uanset om du er nystartet iværksætter eller etableret virksomhed, så bør du tænke grundigt over salg/opkøb af virksomheder og teknologier. Én af nøglerne ligger i, at startup’en ikke må miste den agilitet og kultur, der gjorde den til en vinder i første omgang.
     
 
Kilder:
 

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

44 JOB

Presse- og kommunikationschef

Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Digital kommunikationsprofil

Frist: 12. august

Kommunikatør

Frist: 9. august

kommunikationsmedarbejder

Frist: 21. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.