Jonas Jørgensen


Jonas Jørgensen

Jonas Jørgensen

Karma: 5 (?)

SEO 2022 - CTR er blevet vigtig

SEO ændrer sig hele tiden og det kan være svært at følge med i, der er jævnligt opdateringer af algoritmerne, hvor Google udmelder ganske lidt om hvad de ændrer.

Det er med andre ord et område, der kræver konstant overvågning, masser af læsning af andres oplevelser med algoritmerne og et stort netværk af domæner inden for mange forskellige nicher og med mange forskellige setups.

Få i Danmark har mulighederne for at følge opdateringernes påvirkning af rankings og de holder naturligvis informationerne for sig selv og tilgodeser deres egne kunder på den konto.

Jeg gør naturligvis det samme, men jeg vil dog her åbne lidt op for det jeg oplever her i 2022

Googles algoritmer – Så avancerede er de altså heller ikke

Noget af det jeg har arbejdet med her i 2022 er CTR = Click Through Rate fra de placeringer Google har givet et domæne.

Her kan jeg, fra utallige tests se, at en ganske lille påvirkning af CTR, over ca. 6 – 8 uger rent faktisk giver højere ranking.

John Mûller hos Google, har faktisk været inde på de ti en offentlig video, der kun fik SEO interesserede fra USA til at gå amok på området, men her i Danmark, er det stadigvæk et uberørt område.

Os der arbejder med SEO er blevet forvandt til at arbejde med content og links på alle mulige måder, men ikke rigtigt andet – titlen er da vigtig, den skal indeholde søgeordet,men derfra til at nørde for vildt i CTR, der er langt.

CTR er stærkere end links

Forstil dig nu, at en ændret title, der rykker, skaber bedre resultater end for 100.000 linkbuilding.

Det lyder fuldstændigt vanvittigt og forkert, men det er faktisk sådan algoritmen fordeler rankings.

Ligger din kundes website nr. 6 og har du hamret tonsvis af stærke links ind uden det rykker sig? Prøv at lav titlen og beskrivelsen om = så sker der noget. ( hvis du gør det rigtigt)

Når domænet først ranker højt, er det ikke vigtigt at have søgeordet først i titlen, her får du frit spil, bare du holder søgeordet i titlen – Det handler her om at få brugerne til at klikke, ikke at søgeordet er først i titlen.

CTR er her SÅ vigtig – men husk tid på siden også er vigtig, så skriv ikke noget halv rigtigt i titlen, den giver bagslag.


Rankbrain, links og content = ranking

Og Rankbrain arbejder nærmest ingen SEO eksperter med, det er ganske enkelt for kompliceret og vi har ingen informationer fået om hvad Rankbrain egentlig roder med.

Rankbrain forsøger at finde ud af forskellige mønstre og finde ud af , hvad der er mest relevant for en søgning.

Klikker alle på et resultat på plads 10 ved den bestemt søgning, ja så vil Rankbrain afprøve resultatet højere oppe og se om responsen er positiv.

Er der positiv respons, ja så lader Rankbrain resultatet stige endnu højere.

Kan du læse mellem linjerne – her er ikke tale om links, her er tale om den helt korrekte title og beskrivelse, der passer til dit content.

CTR + tid på siden = højere ranking

Det du skal gå efter er en title, der tiltrækker de brugere, der leder efter netop det du har af content – ikke alle de andre der bouncer.

Nej, du skal have dem ind, der gider læse det du skriver og blive på dit domæne længe.

Du skal med andre ord sørge for, at hver undersides title og beskrivelse appelere til nøjagtigt dem, der vil få noget ud af at læse dit content.

Rankings er ikke vigtige – konverteringer er vigtigt

Kan du se hvor jeg vi hen af?

Google honorerer indhold, der passer til det brugerne klikker sig ind på. Det betyder du skal bruge tid på dine titler og beskrivelser – og de skal ikke bare indeholde et søgeord, de er ultra vigtige og kan trække dit domæne langt højere op end pisse dyre links kan.

Det hjælper ikke noget at bruge 200.000 på at ranke nr. 1 på en søgning, hvis det du præsenterer for brugerne er forkert kontra deres søge intent.

Pengene kan bruges langt bedre på, at lave korrekte titler og beskrivelser samt content tilretning, så der er god harmoni mellem det titlen beskriver og det der rent faktisk er på hjemmesiden.

Mit budkab!

I 2022 vil jeg anbefale at du begynder at se bort fra content og links og fokuserer mere på titler og beskrivelser end hidtil.

Links og content er stadigvæk vigtige, men husk det 3 område, hvis du vil slå konkurrenterne.
 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

28 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 3. februar

Pressemedarbejder

Frist: 2. februar

Kommunikationskonsulent

Frist: 19. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.