John de Summer-Brason


John de Summer-Brason

John de Summer-Brason

Karma: 843 (?)

Forfatter:

31


artikler

25


indlæg

Thorborg fornyer Dogme-begrebet med Amino-TV

 

Martin Thorborg, superiværksætter og rollemodel, har senest opsøgt succesrige danskere i de fjerneste afkroge og fået dem til at sige, hvordan de i alverden har båret sig ad
 
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg efter at ha’ dyrket, optaget og udskilt 35 timers TV-interviews med succesrige danskere på den vestlige hemisfære sidder tilbage med en helt speciel fornemmelse.
 
Mit job har været med mine afsætningsøkonomiske briller at gennemse interview efter interview med nybagte danske milliardærer, håndværkere, selvstændige, eventyrere for at indkredse væsentlige pointer til støtte for de seere, for de amino’er (som entusiastiske brugere af Amino kaldes), der selv overvejer at prøve kræfter som iværksættere i USA, Australien eller Vietnam.
 
Jeg sidder først og fremmest med en følelse af at have fået en uventet indsigt, hvor nogle af udvandrerne, takket været Internetteknologien – gudhjælpemig tjener deres levebrød i gamle Danmark, men også en vished om, at Amino-TV - www.amino.dk/tv - er en variation af dogme ophavsmændene til det danske succeskoncept nok ikke havde drømt om.
 
Dogme 2012
Dogme95 var en bevægelse inden for film, der med Lars von Trier og Thomas Vinterberg i spidsen grovsatsede på indholdet frem for teknisk ekvibrillisme. At D’herrer gennemtrumfede ”kyskhedsløfter” som on location, nul post-redigeret tale eller musik, håndholdt kamera, nul lyssætning, nul kreditering af instruktør, må man sige, at Martin Thorborg om nogen har taget til sig.
 
Amino-TV er så lige på og hårdt, at hele tilgangen og produktionsmetoden i sin fanden-i-voldskhed minder om forne tiders punkmusik! Faktisk startede Martin sit Thorborg-Talkshow med hyggelige kaminpassiarer fra sin velvoksne bungalow nord for Miami. Men snart blev dette fejet af banen, da Martin havde fundet sin dogme-form, der bl.a. består i at udnytte spildtiden, når han kører Porsche eller Audi over de oftest snorlige amerikanske freeways, med statements til de webkameraer han siden har fået tagmonteret indvendigt.
 
Et opsøgende Amino-TV-event er derfor, hvad enten interviewofrene bor i Floridas sumpe, Nevadas Ørken, Silicon Valleys elektrificerede garden city, downtown Sydney eller eksotiske Hanoi post-Prins Henrik: (1) Køreturen dertil, hvor det i bilen monterede webkamera både bruges til at optage vejen dertil, omgivelserne og ikke mindst Martin og hans speak, (2) Ankomsten til interviewofferets domicil, (3) Samtalen (4) Supplerende rundvisning.
 
Den tekniske kvalitet er så… rå, at man på få interviews fra verdensrejsen – grundet manglende indstilling/forståelse af mikrofonkarakteristikkens betydning – dårligt kan høre, hvad der bliver sagt.
 
Får de travle til at tale
Og så hører man alligevel! I dette tilfælde Laura og Christian fra Santa Monica, L.A., der på toppen af et indkøbscenter med deres nummer 4 isforretning, akkompagneret af anmassende lavfrekvent bulder fra boulevarden fortæller historien om, hvordan de har fundet fodfæste på L.A.’s. På et marked hvor is-kæder dominerer fuldstændigt, valgte de at satse på start-up på Venice Beach – husk åbningsscenen fra filmen ”The Doors” – hvor kædeforretninger stadig ikke er velsete. I dag har de 4-5 forretninger. Counter-culture var den trojanske hest.
 
Eller Charlotte Jorst, Skagen Denmark Ldt., der på sit stutteri og ranch (hvor ægtemanden holder 23 biler) fortæller, hvordan hun som akademiøkonom har solgt og solgt og solgt, men også satset på en klar nordisk designlinje, for så pludselig før jul at kunne sælge Skagen Denmark for 1,3 milliarder kroner. Undervejs i udviklingen til milliardøse har hun hele tiden haft hands-on forbrugerefterspørgslen ved simpelthen selv at tage med ekspeditioner i førende varehuse i N.Y., L.A. og lignende.
 
Eller Lars Bastholm, nybagt kreativ direktør for Cheil International, der fortæller om vejen til Manhattan over nogle af verdens mest spændende bureaujobs og hvad man ellers kan lære af det japanske forspring i smartphones og i hele taget sammensmeltningen af TV og Internettet. I synergien mellem Bastholm og Thorborgs pionerindsatse – Thorborg var som bekendt manden der med CyberCom og Jubii.dk bragte mange danskere Internettet - bliver man pludselig båret til et meget spændende fremtidssted.
 
De dyre drenge
Nogle vil sige, at Thorborgs odyssé efterligner TV2-serien ”De dyre drenge” fra 2001. Og intet kan være mere forkert. Al den stund, at ”De dyre drenge”, der stadig ligger på TV2 Sputnik, fokuserer på det udvendige, attituder, biler, landsteder. Faktisk så effektjagende, at kameracrewet fra ”De dyre drenge” i et bemærkelsesværdigt tilfælde aldrig nåede at opdage, at det firma de interview en ovenud succesrig dansker i faktisk er blevet angivet som en facade, et skalkeskjul for højt dubiøse aktiviteter; coke.
Hos Martin Thorborg er det lige omvendt. Hans fortrolighed med værdiskabelse og alle de udfordringer som hører iværksætteriet til, etablerer en fortrolighed og et talerum med de interviewede. I nogle tilfælde, specielt de danskere der har været så længe væk, at det danske tungemål begynder at slå knuder, oplever man nærmest en forbrødring dem og intervieweren imellem. Fordi Martin spørger ind med den indsigt og international iværksætterpower har selv har, opstår der i mange interviews den situation, at ellers påpasselige iværksættere og businessfolk pludselig lægger kortene på bordene og fortæller om al den modstand, den glæde, det innovative talent, det lange seje træk de har måttet udvikle for at være der, hvor de er i dag.
 
Gyldne øjeblikke. Dyrebare råd
For modtagerne er disse øjeblikke guld værd. Det er i disse øjeblikke, at de danske spydspidser generøst indvier den rejsende fra det gamle land i markedsmuligheder, nicher, gennerationsskiftemuligheder eller omslag i, hvad man troede var muligheder.
 
Thorborg tilstræber interaktivitet. Nogle gange kan Amino’er stille spørgsmål gennem chat mens et interview står på. Andre gange kommer kommentarerne i den blog som følger de enkelte interviews. I forbindelse med VVS-mester Lars Albrechtsen i Surfers Paradise i Australien skrev en behjertet Amino: ”Øhh, hvad kan man bruge det til?”
 
Ja, hvis man ikke ligefrem skal til at sælge eller emigrere til Australien måske ikke så meget. Men ellers er interviewet en bombe under vores forudindtagede opfattelse af Australien som frihedens og mulighedernes land. Danske Lars, der 2008 besluttede sig til at lade byggekrisen bag sig, har nemlig måttet slås med et overreguleret arbejdsmarked, hvor han ikke blot har skullet gentage sin VVS-eksamen, men faktisk søge kurser og certificeringer på en hvilken som helst specialitet han har kastet sig over. Lars, der i dag har bungalow med swimmingpool og to rappe motorcykler i surfer-paradiset, siger, at der det første år ikke var en dag, hvor han ikke ønskede sig hjem til Danmark.
 
Går danske medier op i omnibus og Lowest-common-denominator?
Forskellen på interviewene i Amino-TV og Radio24Syv, som måske er det nærmest sammenlignelige, er ikke blot geografien og den langt snævrere målgruppe, men i høj grad den pointe, at noget så specielt som iværksætteres odysse ud i det fremmede – med den nuværende optagethed af seertal - ikke vil kunne retfærdiggøre en programflade på de eksisterende danske landsdækkende TV-kanaler.
 
Den slags programmer produceres simpelthen ikke i vores lille dansksprogede område. Hvilket er en frygtelig sandhed, da Danmark som velfærdssamfund ikke mindst er skabt af evnen til at handle med det store udland. Martin Thorborg gør det lettere for iværksættere med udlængsel og gå-på-mod at orientere sig i det fjerne. Man kan dog undre sig over, i hvor lille grad etablerede medier og navnlig medier med Public Service-forpligtelser servicerer de udadgående, tapre med nyhedsdækning.
 
Er Danmark for lille til kvalificerede niche-programmer fx i noget så vigtigt som værdiskabelse? Vi behøver ikke at bekymre os. Martin Thorborg har taget over. Amino.dk har 20.000 brugere. Meget færre på net-TV-siden. Men omvendt er den viden Amino-TV repræsenterer en kvantitativ størrelse. Sammenholdt med at Amino’s Freelance-børs med typisk 20 opgaver i dagligt udbud, æder sig ind på de kommunikationsopgaver som tidligere cirkulerede i traditionelle reklamebureauer, er jeg da bestemt spændt på, hvilken effekt Martin Thorborgs fandeivoldske tour-de-force får.
 

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Digital konsulent

Se alle job Indryk job

Job

Praktikant

Frist: hurtigst muligt

Formidler med interesse for trafiksikkerhed og cykling

Frist: 15. december

PR-rådgiver

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.