Jesper Larsen


Jesper Larsen

Jesper Larsen

Karma: 10 (?)

Forfatter:

1


artikler

21


indlæg

TV 2 Nyhederne i frihedskamp for russisk nazist – public service
I 22-Nyhederne tirsdag fortalte TV 2’s Poul Erik Skammelsen og Uffe Dreesen seerne, at en russer var idømt over 2 års fængsel for ekstremisme, for at poste et billede af en tandpastatube med teksten ”pres Rusland ud af dig selv”. TV 2 udelod alle informationer, der kunne nuancere billedet, og førte dermed frihedskamp for en ny-nazist. Det var public service.

Indslaget kan købes på TV 2, men her er er en del-afskrift af dækningen, så alle kan være med:

Poul Erik Skammelsen: Dét, at udtrykke en kritisk holdning, f.eks. på internettet kan føre direkte i fængsel, endda på afdelingen for særligt forhærdede kriminelle.
Dreesen speak:På mindre end et år har Anastasia Bubejevas liv taget en dramatisk vending
Anastasia: Mange, jeg før var venner med, har jeg ingen kontakt med længere.
Dreesen speakHun har måtte droppe ud af sin uddannelse, hendes søn har fået en synskade, nu kæmper hun for at få dagen og vejen til at hænge sammen, efter hendes mand blev arresteret og idømt 2 år og 3 måneders fængsel for dét, der i Rusland rubriceres som ekstremisme.
Anastasia:Jeg savner moralsk støtte fra mine forældre
Dreesen speak: Andrey Bubejevas forbrydelse bestod i, at han på internettet havde delt artikler, fotos og videoer fra ukrainske nationalister, deriblandt tegningen her med opfordringen… 
AnastasiaPres Rusland ud af dig…  Rusland skal ikke være et imperium, der erobrer andre lande.
Dreesen:I Rusland bliver den slags takseret som ekstremisme og straffes med fængsel. Alene dét at stille spørgsmålstegn ved Ruslands annektering af den Ukrainske Krim-halvø er strafbart. At Andreý Bubejev nærmest brugte sin hjemmeside notesbog, at han ikke selv kommenterede opslaget og i øvrigt kun havde 12 følgere blev ikke betragtet som nogen formidlende omstændighed.
 
Herefter hører vi fra Bubejevas forsvarsadvokat, der fortæller han bare er en borger med en politisk holdning. Resten af 22 Nyhederne følger narrativet og Dreesen får igen nævnt mordet på Boris Nemtsov – et mord på en oppositionspolitiker, som Dreesen personligt opklarede dagen efter på NEWS på den Røde Plads, hvor han kunne udpege Putin som gerningsmand eller bagmand.
 
I dansk public service er det simpelthen ikke relevant, at tjetjenere er fængslet for denne forbrydelse... nevermind. 

Men hvad er Andrey Bubejeva reelt idømt 2 år og 3 måneders fængsel for, ifølge den russiske ekstremisme paragraf, for en tandpastatube lyder forhåbentligt i overkanten for den almindelige nyhedsforbrugeer?2 år og 3 måneders fængsel for et billede? Næppe.

Det skal først fortælles, at historien om Bubejeva er født på Radio Free Europe, der er en del af den amerikanske propagandaindsats og får sin finansiering af National Endowment for Democracy. Alle journalister kan gratis kopiere disse historier og det har TV 2 og Uffe Dreesen gjort ved flere lejligheder.
 
Både Bubejevas forsvarsadvokat og hans kone har gjort en ihærdig indsats for at sælge historien internationalt og den er 4 måneder gammel.

Læser man Associated Press dækning på New York Times fra 31. maj, så fremgår det at:
 
His offense was sharing articles, photos and videos from Ukrainian nationalist groups, including those of the volunteer Azov battalion fighting Russia-backed separatists in eastern Ukraine. Among them was an article about the graves of Russian soldiers killed in Ukraine and a video describing Russia as a “fascist aggressor” and showing Russian tanks purportedly crossing into Ukraine.

Inden vi fortsætter, så lad os lige se på dét vi ved, som er, at Bubejeva delte materiale fra den frivillige Azov bataljon, der kæmper mod lokalbefolkningen i Østukraine og (ifølge beskyldninger) også mod russiske regulære tropper.

Matilde Kimer fra Danmarks anden statsejede public service tv-nyhedsformidler, har besøgt Azov i forbindelse med en DR Horizont udsendelse i august 2015. Her er billeder fra besøget.
 
Hagekors, Azov, Mariupol
 
Skyde og dræbe dem er rart.
Fjendens medier bruger hagekors imod Azov.
 
Mystisk overmaling af hagekors
 
I DRs Horizont er svenskeren Mikael Skillt hovedpersonen og ham har BBC tidligere dækket i artiklen White power warrior from Sweden. BAFTA-vinder, Ross Kemp, fra engelske Sky News har også talt med ham, men i stedet for at vise et billede af Skillt har jeg valgt et billede fra en Azov frivillig med hagekors tatoveret på underarmen og ”white pride” på maven. USA Today har kaldt flertallet af Azov for ny-nazister og Amnesty International har dokumenteret deres omfattende brug af tortur og overgreb mod lokalbefolkningen.
Ukrainsk frihedskæmper med hagekors of White Pride tatoveret
 
Mangeårige TV 2 journalist, Ulle Terkelsen kalder dem ”ukrainske højreorienterede nationalister”, for i TV2s Ukraine-dækning findes der ikke nazister og al tale om dem er russisk propaganda
 
Uden at dvæle ved Azov-bataljonen, så kan det næppe være nogen overraskelse, at disse folk falder ind under ”ekstremisme paragraffer” i et land som Rusland, der var en del af Sovjetunionen, hvor over 23 millioner mennesker blev dræbt i kampen mod netop nazisme. Og de falder i hvert fald ind under tysk anti-nazisme lovgivning, uanset om man kan lide den eller ej.

Bubajeva erklærede sig skyldig, og to uger efter han fik sin dom poster han så tandpastetuben og derudover en artikel med rubrikken ”Krim er Ukraine” af en (ifølge NY Times) ”kontroversiel ”blogger, der nu er fængslet for at opfordre til militær aggression mod Rusland.

”Den kontroversislle blogger” er Boris Stomakhin, der har opfordret til folkemord. Hans retorik er indiskutabelt mere radikal end både Hitlers og den dømte engelske islamiske imam, Anjem Choudary. Imamen, Choudary blev i for nylig i England dømt til 5 år og 6 måneders fængsel for støtte ISIS, men TV 2 har ikke problematiseret hvordan England foretager ”politiske forfølgelse” som i Bubajeva tilfælde.
 
Fængselsstraffen er altså ikke pga. et billede af en tube eller for teksten "Krim er Ukraine", men for at dele opfordringer til opløsningen af den russiske føderation med vold. Dette kan man læse på Human Rights in Ukraine, hvor det også står at Bubejeva sidder i et minimums sikkerheds fængsel i stedet for et maksimum, som Poul Erik Skammelsen starter med at sige.

Så lad os samle op på TV 2’s public service nyhedsdækning.

TV 2 spiller et offerkort for Bubajeva’s kone. Hun har mistet sine venner og savner støtte fra familien, men det er naturligvis fordi hendes omgangskreds ikke har sympati for hendes eller hendes mands nazistiske holdninger, og ikke, som TV 2 insinuerer, pga. undertrykkelse fra russiske myndigheder. Efter hendes mand er havnet i fængsel har hun ikke råd til at fortsætte sin gratis medicinske uddannelse, så lad os bare konkludere den russiske SU ikke er konkurrencedygtig med den danske.

Der er sikkert problemer med ytringsfriheden i Rusland, men TV 2 vælger at bruge en nazist som martyr og hans deling af opfordringer til folkemord på russere frames som ”kritiske holdninger”. 

TV 2s public service udsendelse dækker i et knap 6 minutters langt indslag det russiske parlamentsvalg på søndag, og fortæller 82% støtter Putin, selvom Putin slet ikke er på valg. Ikke et eneste synspunkt fra disse 82% bliver der plads til. Af de resterende 18% er der kun plads til de mest rabiate "politisk forfulgte" fra denne kategori og enhver forklaring af flertallets bevæggrunde forklarer Dreesen med apati, frygt og propaganda.

Skammelsen spørger Dreesen ”Hvorfor er der ikke et ulmende oprør?” og svaret er ”fordi besættelsen af Krim skabte et vendepunkt”

Good night and good luck. Dansk public service, september 2016.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Projektleder

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 12. december

Intern Kommunikationskonsulent

Frist: 19. december

Social Media Specialist

Frist: 16. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.