Jesper Larsen


Jesper Larsen

Jesper Larsen

Karma: 10 (?)

Forfatter:

1


artikler

21


indlæg

Facebook påvirkning i svensk valgkamp bør undersøges
Facebook var underlagt den svenske regering, da den sociale platform påvirkede hvilke informationer svenskerne fik i valgkampen op til Riksdagsvalget i Sverige.
 
Den svenske justitsminister, Morgan Johansson (S), gjorde i marts 2018 klart, at Facebook skulle indordne sig efter regeringen under den kommende valgkamp.
 
Koordineringen var dog allerede begyndt et år inden valget, hvor Facebook mødtes med svenske myndigheder. Ifølge Public Policy landechef, Martin Ruby, så havde Facebook nedsat en række tværgående hold, der gav svenske valgkamps emner og politikere særlig opmærksomhed.
 
 
Facebook Martin Ruby, EU fake news Ulrik Trolle Smed, Christine Sørensen, Google, Simon AndersenFacebook-chef, Martin Ruby på Folkemødet 2018, ”Kan russerne påvirke det danske valg?” (mic). Foto: ipressen
 
 
Det fortalte Ruby i juni 2018 til danskerne, og i august 2018, en måned før valgdagen, kunne svenskerne høre og læse på Samhällsnytt, at en direkte hotline til Facebook, fik materiale fjernet fra platformen.
 
Ruby fortalte, at Facebook havde taget flere tiltag, men kun to blev nogenlunde konkret beskrevet, udover ’machine learning’. Facebook havde på tre måneder slettet 583 millioner falske brugerprofiler. Derudover var der oprettet en liste over hjemmesider, hvis indhold manuelt skal godkendes, før det kan spredes på platformen.
 
Udtalelserne faldt på den årlige danske demokratifestival på Bornholm i juni 2018, hvor emnet var ’valgpåvirkning’.
 
I løbet af valgkampen skulle det imidlertid vise sig, at justitsministerens eget parti, Socialdemokraterne, brugte Facebook til valgpåvirkning af samme karakter, som den man angiveligt ville bekæmpe fra ”russiske trolde”.
 

Regeringens trolde fik frit spil på sociale medier

Justitsministerens eget parti, Socialdemokraterne, blev flere gange afsløret i at bruge ”beskidte tricks” på sociale medier.
 
  • Køb af ”synes godt om” (likes) på Facebook til Socialdemokraternes egen side. Afsløringen skete via offentlige data og ikke af Facebook selv, så selv den mest åbenlyse ligefremme manipulation stoppede Facebook ikke.
 
  • Negative Facebook-videoer, der skulle skabe splid i blå blok, målrettet via annoncering til bestemte grupper i blokken. De misbrugte derudover klip fra stats-tv til deres negative kampagne, der indebar dæmonisering af Sverige Demokraterne.
 
  • Socialdemokraterne er blevet afsløret i, at drive deres egen troldefabrik hvor Twitter-robotter, der normalvis distribuerede pornografisk materiale, blev brugt til at sprede negative budskaber om Sverige Demokraterne (SD).
 
Disse aktiviteter har været overvåget af Facebook og underlagt den socialdemokratiske justitsminister. Han havde også mulighed for, at stoppe tilsvarende kampagner imod socialdemokraterne.
 

Sverige sætter standard

Facebook har allerede holdt møder med den danske regering og vil samarbejde under hele valgkampen i det kommende danske folketingsvalg, forventeligt februar 2019.
 
Facebook har ligeledes samarbejde med EU-kommissionen op til EU-parlamentsvalget i maj 2019.
 
Samarbejdet i Sverige under det svenske valg, den 9. september 2018, vil blive brugt som model og reference til fremtidige valgkampe. Derfor har Sverige en mulighed for at sætte en standard for borgernes indsigt i hvem, der påvirker deres valg.
 
I Sverige er der intern kritik af valguregelmæssigheder i forbindelse med afstemningen og undersøgelser er i gang.
 
Den nye svenske regering bør også undersøge, hvordan Facebook selv påvirkede valget og hvilket samarbejde og informationsudveksling, der foregik mellem tech-platforme, den tidligere regering og evt. andre aktører.

Giv din stemme

52 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

59 JOB

Journalist

Se alle job Indryk job

Job

Digital kampagneekspert

Frist: 9. december

Chef for politisk sekretariat

Frist: 6. januar

Grafiker

Frist: 6. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.