Jesper Larsen


Jesper Larsen

Jesper Larsen

Karma: 10 (?)

Forfatter:

1


artikler

21


indlæg

Efterretningstjenester vejleder danske medier
En russisk dissident har netop besøgt Danmark, for at fortælle dansk presse om russisk propaganda og løgne. Roman Dobrokhotov er redaktør på ”The Insider”, men som en række andre af disse påståede uafhængige fakta-tjekkere, så er der god grund til at betragte dem som efterretningsprojekter, der har til formål at påvirke politikere og den offentlige mening gennem medier, senest Presselogen på TV2 NEWS.
 
Onsdag, den 5. april, afholdt den danske organisation, International Media Support (IMS), et seminar med titlen ”Fake News vs. Good Journalism”, hvor bl.a. redaktøren for det russisk-sprogede medie, The Insider, Roman Dobrokhotov, var paneldeltager.
 
IMS er finansieret af det danske udenrigsministerium og forud for seminaret var Dobrokhotov på begge statslige tv-kanaler, hvor moderator for konferencen, journalist Henrik Grunnet tidligere har været nyhedsindkøber.
 
Tirsdag, den 4. april, var det på TV 2 NEWS under rubrikken ”Chefredaktør kalder ’fake news’ en industri i Rusland”. Her fortalte han, at der i Rusland var mange trolde-farme, hvor folk får penge af regeringen, for at sprede falske nyheder, ikke kun i Rusland, men også EU og USA.
 
 
TV 2 NEWS, 4. april 2017, Roman Dobrokhotov fortæller om falske nyheder og der vises et falsk satellitbillede.
 
Et konstrueret satellitbillede af nedskydningen af Malaysia Airlines, MH17, over Ukraine blev brugt som eksempel på falske nyheder fra den russiske regering. Det vender jeg tilbage til.
 
DR2 Dagen havde også historien ”Konference i København: Falske nyheder skal bekæmpes med god journalistik”. Studieværterne Camilla Thorning og Henrik Lerche fortæller at propaganda og misinformation langt fra er en ny forseelse i Rusland, fordi styret dominerer medierne, men nu har et nyt medie taget kampen op.
 
DR2 Dagen, 5. april 2017, Roman Dobrokhotov fortæller om Lisa-sagen fra Berlin.
 
Dobrokhotov bruger i DR2 Dagen Lisa-sagen fra Berlin og en generel negativ dækning af indvandringskrisen i Sverige, som eksempler på russisk misinformation. Det vender jeg også tilbage til.

Fake News vs. Good Journalism

På selve konferencen brugte Dobrokhotov endnu et velciteret eksempel på russisk propaganda, der handler om at ukrainske soldater skulle have korsfæstet et barn i forbindelse med deres offensiv, mod separatister i Østukraine.
 
For at understøtte The Insider og Dobrokhotovs uafhængighed og troværdighed blev der vist et billede på projektor, hvor han for år tilbage blev arresteret af russisk politi.
 
Panelet på ”Fake News vs. Good Journalism”, 5. april 2017. Fra venstre: Roman Dobrokhotov (The Insider), Mark Lee Hunter (INSEAD Business School), Henrik Grunnet (IMF, tidl. TV2 og DR) Lisbeth Knudsen (Mandag Morgen), Alistair Shawcross (London School of Economics)
 
Hvor det i al dansk dækning af Dobrokhotov og “The Insider” enten fremgår mediet er russisk eller russisk-sproget, så fortalte han i en sidebemærkning på selve konferencen, at han arbejder fra Letland. 
 

Uafhængig fakta kontrollant

The Insider er startet i november 2013 og i dag er en tidligere ’about’-sektion, hvor besøgende blev opfordret til at donere penge, fjernet. Nu kan man således ikke læse hvem der står bag siden og finansierer arbejdet, kun en redaktionsadresse i det centrale Moskva og en email oplyses under kontaktinformationer.
 
Adressen er Malyy Konyushkovskiy vej 2, i det centrale Moskva
 
Kortudsnit over Moskva, hvor The Insider har lokaler over for den amerikanske ambassade.
 
Kontorlokaler centralt i Moskva er ikke billige og for et uafhængigt aktivistdrevet medie, der ikke har synlige indtægtskilder, må det siges at være en fornem adresse. Det er tilmed er lige overfor den amerikanske ambassade.
 
Med adresse i det centrale Moskva har The Insiders redaktion et godt udsyn til alt hvad der sker i den amerikanske ambassades have. Google Maps, Street View skærmbillede.
 
Vi ved dog ikke om det kun er en postadresse, for som Dobrokhotov sagde på konferencen, så arbejder han i virkeligheden i Letland. Måske er det ”markedsføring”, ligesom navnet ”The Insider” (på Facebook ”The Insider Russia”) unægtelig er nemt at forveksle med det populære engelsksprogede ”Russia Insider”. Russia Insider er et af de mest listede hjemmesider for såkaldt ”pro-russisk misinformation”.

Adressen og den ukendte finansiering af The Insider bør ikke stå alene, men bør sammenholdes med hvilke informationer mediet anser for henholdsvis falske og for faktuelle. Da The Insider er samarbejdspartner med EU’s anti-russiske propaganda taskforce, East StratCom, så kunne jeg vælge eksempler derfra, men jeg har i stedet valgt to aktuelle historier.
 

Assad bag kemisk angreb

De to eksempler er det påståede kemiske angreb i Syrien, som præsident Assad beskyldes for at stå bag, og WikiLeaks læk, der dokumenterer omfattende spionageaktiviteter og metoder af CIA.
 
Selv danske medier erkender der ikke er beviser, der entydigt udpeger den syriske regering som gerningsmand. De skulle i så fald have brugt kemiske våben på et tidspunkt hvor det kun er et spørgsmål om tid, før regeringshæren sejrer og blot to dage før en international donorkonference med deltagere fra 50 lande. Det er ulogisk regeringshæren skulle stå bag, og da terroristerne/oprørerne tidligere har brugt kemiske våben, kan ingen udefra udtale sig skråsikkert om sagen.
 
Men den såkaldt uafhængige fakta-kontrollant, The Insider, kender sandheden og konkluderer entydigt med Bellingcat som kilde, at Assad er den skyldige, hvilket er i fuld overensstemmelse den amerikanske fortælling.
 

CIA spionage er ikke en trussel

Et andet eksempel er The Insiders faktatjek på lækkede CIA oplysninger publiceret af WikiLeaks under titlen Valut 7 i marts. The Insider gør et ihærdigt forsøg på at nedtone dokumenterne, der viser hvordan CIA kan få Samsung tv og iPhone til at spionere på ejermanden, selvom de ser ud til at være slukket, og afviser det dokumenterede projekt om hackning af selvkørende biler, der åbenlyst kan bruges til attentater.
 
Altså må man konstatere, at The Insiders myte-busting ikke kun er tæt på CIA rent fysisk i Moskva, men også ideologisk og politisk.
 
Lad os se på de tre tidligere nævnte eksempler, der blev præsenteret på danske statslige tv-kanaler og selve konferencen, ”Fake News vs. Good Journalism”.
 

Russiske falske nyheder

Om tirsdagen, før konferencen, fortæller studievært på TV2 NEWS, Jens Gaarbo, at det er statsansatte russiske internet krigere, der har produceret et falsk satellitbillede kort efter MH17-nedskydningen, der skete 17. juli 2014 og krævede 298 ofre, der så blev bragt på russisk stats-tv.
 
Det er korrekt, at billedet og historien blev bragt på den russiske Kanal 1 som en "sensation", men TV2 NEWS skyder langt forbi, både hvad angår datering og produktionen. Billedet er produceret på baggrund af en seriøs rapport som den russiske ingeniørfagforening lavede af nedskydningen. Rapporten blev offentliggjort i august 2014 og billedet er efter alt at dømme produceret i oktober, men det var først i november det blev bragt på russisk tv som et scoop.
 
Den russiske dækning var udtryk for sløset sensationspræget journalistik, hvor man tilsidesatte enhver kildekontrol, fordi historien passede præcis i sit eget narrativ, hvilket må være velkendt for danske medier.
 
Hvis man tror selve satellitbilledet er produceret af den russiske stat, så skal man tro at disse ”russiske eksperter i propaganda og misinformation” ikke har bedre midler til rådighed end Google Maps og clipart fra Malaysia Airlines egen hjemmeside, som de bruger til at lave et satellitbillede.
 
Enhver med professionel viden om satellitbilleder kan øjeblikkeligt se billedet er falsk, men historien var for god til at kontrollere for russisk Kanal 1.
 
Jeg vil ikke gå ind i en længere optrevling af hvad vi kender til historien her, men det er ikke den russiske stat, der står bag. Eksemplet er over 2½ år gammelt.
 
At billedet stadig bruges i dag viser, at hverken The Insider eller TV 2 NEWS har kontrolleret hvor det kommer fra, men foretrækker at bruge det som propaganda.

Det korsfæstede barn

Denne historie kan betragtes som East StratComs ”fødselshistorie” og er gentaget i det uendelige siden daværende udenrigsminister, Martin Lidegaard (R), brugte den i DR Deadline i marts 2015, hvor East StratCom blev lanceret. Over to år senere turnerer man stadig rundt med den historie.
Ukrainsk flygtning fortæller i en russisk flygtningelejr at et barn blev korsfæstet
 
Selve historien er nu cirka tre år gammel og blev kritiseret af russiske medier for at mangle troværdighed, da den udelukkende baserede sig på en fortælling fra en flygtning.
Problemet med at bruge historien er, at den dækker over de krigsforbrydelser ukrainsk militær og frivillige står bag, eksempelvis torturkældre.

Lisa-sagen fra Berlin

Den sag har jeg allerede dækket i mit blogindlæg med rubrikken DR Deadlines forfalskede falske nyheder på Kommunikations Forum.
 
Det er velkendt, at hele immigrationsspørgsmålet er en trussel mod sammenholdet og stabiliteten i EU. Derfor er det belejligt at beskylde Rusland for at støtte højreorienterede kritikere.
 
Lisa-sagen fra Berlin er cirka et år og tre måneder gammel og senest gentaget af forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) i et interview til TV 2 NEWS, den 14. april.
 
Alle eksemplerne kan betegnes som gyldne klassikere i East StratCom regi, og de rangerer højst til dårlig og sløset russisk journalistik. Hvis den russiske regering står bag disse falske historier, så må man i stedet være lettet over amatørismen.
 
Som jeg tidligere har dokumenteret, så er islamkritik pro-Kreml misinformation ifølge East StratComs narrativ, og Drobrokhtov har samme narrativ.
 

Tragikomisk Mandag Morgen propaganda

Roman Drobrokhtov har til flere medier fortalt, hvordan Rusland forsøger at portrættere Europa og særligt Sverige som et farligt sted. I et interview til Mandag Morgen med rubrikken ”Russerne tror på, at der er krise i Europa” optaget umiddelbart efter konferencen, fortæller han, at russiske medier fortæller ”det er farligt at gå på gaden i Danmark og andre lande” og senere, at der har været en masse falske nyheder om Sverige og ”immigrationskrise”, som Drobrokhtov selv sætter i gåseøjne, og tilføjer at The Insider har tilbagevist alle historierne.
 
Sveriges ”immigrationskrise” sættes i gåseøjne af Roman Drobrokhtov 5. april 2017. Om alle de russiske historier om emnet siger han: ”We debunked all of those”.
 
Senere på dagen stjæler en udvist asylansøger fra Usbekistan en lastbil i Stockholm og kører den gennem gågaden med fire dødsfald og 15 sårede til følge. Ifølge de usbekiske myndigheder havde de advaret vestlige efterretningstjenester om manden, der forsøgte at komme til Syrien via Tyrkiet, for at tilslutte sig Islamisk Stat, men blev stoppet og sendt til Sverige.
 
Ifølge Drobrokhtov, så skal vesten tænke på ”informationssikkerhed” og når der anvendes i hundredvis af milliarder på militær, så bør mindst et par milliarder bruges på information og uddannelse, for at fortælle de sande historier om EU og immigrationspolitik, og oplyse ofrene for russisk propaganda.
 
Dette forslag er Mandag Morgen formentlig helt enig i, da de netop har fået 3 millioner kroner i offentlig støtte til at bekæmpe falske nyheder.
 

Bellingcat og andre fakta-tjekere

På konferencen gav Drobrokhtov desuden sin ros og støtte til Bellingcat og StopFake, der også er fakta-tjekere. I min foreløbige rapport om East StratCom, der ligger på folketingets hjemmeside, så var StopFake det mest anvendte sandhedsvidne af East StratCom. StopFake er officielt finansieret den amerikanske propagandaindsats, National Endowment for Democracy, og milliardæren George Soros. StopFake-projektet er sat i søen af den ukrainske efterretningstjeneste.
 
East StratCom har derudover anvendt hjemmesiden InformNapalm som både rapporteringskilde og sandhedsvidne ved flere lejligheder. Hvor StopFake beskæftiger sig med mediedækning, så er InformNapalm målrettet det militære, såkaldt Open Source Intelligence (OSINT) og er også et efterretningsprojekt.
 
Med dokumentation jeg sendte til journalister Thomas Heine og John Hansen fra Politiken afslørede de InformNapalm i tætte (måske identiske) forbindelser til en anden ukrainsk side, Mirotvorec (”Fredsmager”), hvilket avisen bragte i en artikel med rubrikken EU er fanget i propaganda-krigens tåger.
 
Mirotvorec laver dødslister over forrædere, herunder udenlandske journalister og er aktivt støttet af Ukraines indenrigsminister, hvilket Commitee to Protect Journalists har kritiseret. Danmark har forholdt sig tavs, men efter afsløringen i Politiken tog udenrigsminister Anders Samuelsen initiativ via sit ministerie til at stoppe samarbejdet mellem East StratCom og InformNapalm.
 
Forskellen på Bellingcat og InformNapalm er i grove træk, at Bellingcat formentlig er britisk efterretningstjeneste, mens InformNapalm er ukrainsk.
 
Bellingcat er stiftet af den britiske blogger, Eliot Higgens, der ved hjælp af sociale medier ”afslørede” Assad havde brugt kemiske våben og derved fik en rosende omtale i vestlige medier, som danske kopierede. Som en deltager på ”Fake News vs. Good Journalism” korrekt gjorde opmærksom på, så blev Bellingcats beviser modsagt af eksperter med praktisk erfaring i undersøgelser i kemiske angreb, men dette betød mindre på tidspunktet og Assads første kemiske angreb (hvor han brød Obamas 'røde linje') er således baseret på Facebook-beviser og politiske beskyldninger. Higgens har ingen videregående uddannelse og er i dag fellow i den neo-konservative tænketank, Atlantic Council.
 
Hovedfinansieringen af Bellingcat er ukendt, men dansk og vestlig presse har i stor stil anvendt deres materiale i dækningen af nedskydningen af Malaysia Airlines MH17, enten direkte eller indirekte, når de har citeret medier, der citerer Belingcat.
 
Belingcat blev desuden anbefalet i TV2 NEWS programmet Presselogen, søndag den 18. december 2016, hvor chefredaktørerne skulle forholde sig til den åbenlyse falske historie om 7-årige Bana Alabed, der sendte tweets om krigens gru på engelsk fra Aleppo.
 
At Bana Alabed var konstrueret psykologisk krigspropaganda med henblik på at skabe folkelig opbakning til en invasion af Syrien har jeg tidligere skrevet et blogindlæg om med titlen ”Syrien psyops 1-0-1” på Kommunikations Forum, 2½ måned før Presselogen.
 
I Presselogen forholdt man sig dog kun til om den 7-årige pige eksisterede eller ej, hvilket var en belejlig måde at undgå at forklare hvorfor næsten samtlige medier (undtaget Politiken) havde viderebragt åbenlys krigspropaganda. Hvor absurd det lyder, så opstod problemet fordi hun viste sig at være et pro-tyrkisk efterretningsprojekt og Tyrkiets præsident Erdogan endte med at blive hendes redningsmand, som ikke gavner amerikanske og britiske fortællinger om Syrien.
 
Friske twees fra 7-årige Bana Alabed. Et re-tweet af den britiske ambassadør til FN, der bruger hende mod Rusland og et tweet fra Tyrkiet med lemlæstede lig i Syrien.
 
I Presselogen fik man således Thomas Elkjer Nissen, Institut for Militære Operationer på Forsvarsakademiet, igennem til redaktørerne, for dels at vejlede dem og dels at give et alibi den manglende kildekritik i Bana Alabed dækningen.
 
Elkjer Nissen fortalte panelet, at Bana Alabed eksisterede og hun havde været i Aleppo, hvilket var bekræftet af journalistgruppen Bellingcat. Således blev både chefredaktørerne og Bellingcat blåstemplet af Elkjer Nissen, der blev præsenteret som henholdsvis ”militæranalytiker” og ”forsker i mediers rolle i konflikter”.
 
Presselogen 18. december 2016, Nyhedschef på TV 2, Jacob Kwon fra DR kaldte Bana Alabed for ”Syriens Anne Frank”
 
Elkjer Nissen forsker ganske rigtigt i ”mediernes rolle i konflikter”, men dét er de sidste af hans forskningsområder, der i øvrigt er: Strategisk Kommunikation (StratCom), Informationsoperationer (InfoOps), Psykologiske operationer (PsyOps), Propaganda, Information Warfare og Medie-militær relationer.
 
I modsætning til pressen, så passer Elkjer Nissen sit job, for hans opgave er ikke at forholde sig kritisk til magthaverne. Læser man hans publikationer, så er de også af høj kvalitet, hvis man blot er opmærksom på han bruger ”Rusland” til at forklare hvordan vestlige efterretningstjenester arbejder.
 

Fake News og Fakta i Presselogen

Tilbage til konferencen ”Fake News vs. Good Journalism”, så blev den dækket i Presselogen 16. april 2017 og som på konferencen, var der ingen repræsentanter for dét segment der udråbes til ”fake news” producenter/forbrugere.
 
Den manglende repræsentation kritiserede jeg på konferencen og efterfølgende over for TV 2 NEWS udsendte journalist, som fik et link til min blog på Kommunikations Forum. Jeg har efterfølgende sendt en mail til Presselogen, som er ubesvaret. Henvendelsen har dog formentlig haft det resultat, at Presselogen har bortfiltreret de klassikere ikke-falske falske historier, så som ”Lisa-sagen fra Berlin”, selvom det var studievært var Jens Gaarbo, der på TV 2 NEWS oprindeligt introducerede Roman Drobrokhtov og konferencen.
 
Presselogen 16. april 2017: Studievært Jens Gaarbo med 'fake news'-skala og sit panelet
 
I stedet bragte Presselogen andre tyndbenede, påtagede udvalgte historier, for at bekræfte panelet og seerne i problemer med falske nyheder.
 
Her er et eksempel.
 
Chefredaktør for Mandag Morgen og paneldeltager på konferencen, Lisbeth Knudsen sagde i Presselogen om falske nyheder:
 
”Det er et wake-up call for de professionelle medier, som jeg tillader mig at kalde os. Vi bliver nødt til at vinde den troværdighed tilbage, som vil få folk til at søge til os for den sande information” og efterfølgende at de professionelle medier skulle ”tage ansvar for sandheden”.
 
Presselogen viste så en sammenklipning, hvor det i speak bl.a. fortælles:
”I februar kunne russerne se på deres statstv at hylderne i europæiske supermarkeder var usædvanligt tomme, og der var indført rationeringer på grøntsager. En falsk nyhed! mens der blev vist billeder fra russiske Kanal 1.
 
Billeder fra Presselogen 16. april 2017 fra russisk Kanal 1. Som det fremgår af Kanal 1’s dækning, så har de billedet af de tomme hylder fra den britiske avis Daily Mail (www.dailymail.co.uk) 
 
Efter speaket fortalte Lisbeth Knudsen, at det ikke er nok at fakta tjekke hjemmesider, som de gør på Mandag Morgen, men at pressen skal tage ansvar over for journalistikken på en ”meget mere konkret” måde. Ifølge Lisbeth Knudsen skal journalisten være fagligt funderet og udstille løgne og halve sandheder.
 
Lad os derfor tage Lisbeth Knudsen på ordet og udstille Mandag Morgen og Presselogens løgne og/eller halve sandheder.
 

Sandheden om ”Grøntsags-gate”

Grøntsags-gate starter, da journalist Uffe Gardel skriver historien på internet mediet Mr. East, den 6. februar 2017. Det er en kort artikel om den russiske dækning samme dag med rubrikken ”Russisk TV: Danmark indfører grøntsagsrationering”, der har en ironisk distance og bærer præg af, at han ikke selv har konstateret nogen krise, men i stedet finder det komisk.
 
East StratComs analyseafdeling følger senere op med en artikel ”Empty European stores on Russian TV”, publiceret 14. februar 2017, hvor de rettelig konkluderer at historien faktisk stammer fra britiske Daily Mail og at The Guardian også har bragt historier om grøntsagskrisen.
 
Men det er ligegyldigt for East StratCom, for som task forcen konkluderer, så er ”det ofte tilfældet at misinformation har et gran sandhed, der oppustes og fordrejes ud af kontekst”. I East StratComs billede af de tomme hylder bortklippes kildeangivelsen fra The Daily Mail.
 
Daily Mail havde den 2. februar bragt en længere artikel om rationering af salat og grøntsager på grund af storm i Spanien, der allerede havde fået prisen til at stige. De dokumenterer historien rigeligt med billeder.
 
Billeder fra Daily Mail 2. februar 2017. Rationering på grøntsager og to sikkerhedsvagter, der med et smil bevogter pakker med courgetter.
 
To dage efter East StratCom, 16. februar 2017, publicerer Mandag Morgen sin ”egen” artikel med rubrikken Russisk medie: Danske supermarkeder er løbet tør for grøntsager og en underrubrik med teksten ”Ifølge russisk tv-station har de danske supermarkeder næsten ikke flere grøntsager på hylderne. EU’s task force mod falske nyheder kalder påstanden propaganda”. Artiklen er skrevet af journalist Thomas Hedin.
 
Mandag Morgen sætter sit eget mærkat ”Vi Tjekker” på artiklen og kopierer billedet af de tomme hylder direkte fra East StratComs hjemmeside, der altså er et screen shot fra russisk Kanal 1.
 
Artiklen fortsætter i sporet om falske nyheder fra Rusland, men forfalsker og fordrejer historien, således at det nu er Daily Mail og The Guardian, der bekræfter at den russiske dækning ikke helt løgn med teksten: ”Det er ifølge aviserne DailyMail og The Guardian også korrekt, at de britiske supermarkeder har problemer med at fylde hylderne op.”
 
Nej, det er de to britiske medier, der er kilde til den russiske historie – de bekræfter den ikke.
 
Mandag Morgen fortsætter med at citere East StratCom for, at historien om grøntsagsmangel i EU bringes for ”at destabilisere EU-landene og samarbejdet landene imellem” og Mandag Morgen har været i tre supermarkeder inden for 200 meter af hinanden i København K, for at tage billeder af grøntsagshylderne, dog uden at forholde sig til, at Icebergsalat ikke er på billederne og broccoli kun er synligt på billedet fra Irma.
 
Artiklen er desuden oversat til russisk (med tak til Jon Kyst, fra East StratCom, går jeg ud fra) for som Mandag Morgen skriver, så ser de det ”som sin fornemste opgave at fremme kvaliteten i den offentlige debat – også på tværs af landegrænser. Derfor kan dette faktatjek også læses på russisk”.
 
Topmålet af absurditet er dog, at artiklens forfatter, Thomas Hedin, også er researchredaktør for Berlingske Research og at Berlingske fire dage efter, den 20. februar, bringer en artikel af journalist Kristine Nødgaard-Nielsen med rubrikken Grøntsagskrisen er slut og underrubrik ”Der er igen grøntsager på hylderne i de danske supermarkeder og hos grønthandlere …”, hvoraf det fremgår det har knebet med at få hylderne fyldt op med det normale udvalg.
 
Hvis grøntsagskrisen er ”en falsk nyhed” som Presselogens speak ordret påstår, hvorfor spreder Berlingske så denne? Vil Berlingske Tidende ”destabilisere EU-landene” og skal journalist Kristine Nødgaard-Nielsen nu listes som propagandist på East StratComs liste? Er Thomas Hedin russisk dobbelt-agent, når han for Mandag Morgen skriver historien er falsk, mens han som redaktør på Berlingske må være ansvarlig for at udgive den?
 
Lad mig spørge på en anden måde:
Hvorfor fortæller TV2 NEWS i Presselogen 16. april at ”I februar kunne russerne se på deres stats-tv at hylderne i europæiske supermarkeder var usædvanligt tomme, og der var indført rationeringer på grøntsager. En falsk nyhed, når man på TV2 FYN den 30. januar kunne se- og læse historien Rationering: Broccoli og Iceberg-mangel på Fyn, hvor Gert Ullerlund fra en Fakta i Odense fortæller, at butikken har indført rationering?
 
30. januar 2017: Ifølge TV 2 Fyn har ”broccoli-katastrofen” ramt Fakta i Odense, der har indført rationering.
 
Kan TV2 oplyse om det er TV2 NEWS eller TV2 Fyn, der bringer falske nyheder?
 
Mine spørgsmål er naturligvis retoriske, fordi amatørismen, politiseringen og ligegyldigheden over for sandheden gennemsyrer enhver dækning af såkaldt ”falske nyheder” i danske etablerede medier.
 
Hvis det er ”russisk propaganda” at russisk Kanal 1 overhovedet bringer historien om grøntsagskrise i Europa, sand eller ej, hvordan adskiller det sig så fra en historie af Ritzau, bragt i Politiken og Børsen, med rubrikken Putins julegave – billigere vodka til allehvori man kan læse at ”Putins popularitet blandt russerne bygger delvis på, at han sikrer velstand og stabilitet og ikke mindst holder prisen på vodka i ro”?
 
Det er simpelthen patetisk. Grøntsagskrisen er en petithistorie for alle, indtil den bliver behandlet af East StratCom og Mandag Morgen og ophøjes til russisk statslig anti-EU propaganda på statskanalen TV 2 NEWS i magasinet Presselogen, hvor den urigtigt beskyldes for at være falsk.
 
Historien eksemplificerer hvor lidt og ringe research dansk presse laver, men på Presselogens redaktion har man sikkert troet på historien, fordi man fik den leveret fra Lisbeth Knudsen, der har fået tre millioner kroner af den danske stat til at fakta-tjekke.
 

Troværdigheds deroute vil fortsætte

Den etablerede presse erkender den har et troværdighedsproblem, men fortæller sig selv og seerne problemet skyldes Vladimir Putin.
 
For at bekræfte sig selv giver pressen ukritisk taletid til enhver, der understøtter den fortælling, og betalte meninger og politiske dagsordner er blevet en dyd, hvis gæsterne har det rigtige budskab. Omvendt ignoreres og bekæmpes kritikere, der bliver proxy-repræsenteret af journalister, der fortæller hvad disse kritikerne læser, tænker og hvorfor.
 
Særligt Lisbeth Knudsen har gjort sig til talsmand for totalitære midler i form af censur, udskamning og politiseret ”journalistik”. Censuren skal ske ved at Facebook og Google skal idømmes kæmpe bøder, med mindre de sørger for at skærme brugerne fra ”falske” nyheder. Udskamningen handler om at undergrave folks karakter, hvis de ikke kan ignoreres, og den politiske journalistik er en opfordring til at udhænge folk som løgnere, hvis de siger noget, der er i strid med Lisbeth Knudsens sandhed.
 
Jeg har i dette blogindlæg vist hvordan danske statsmedier og en statslig organisation, finansieret af udenrigsministeriet, promoverer en russisk dissident der har et marginalt hjemmepublikum, uklar finansiering og en formodet forbindelse til efterretningstjenester, som sandhedsvidne.
 
Hvad angår eksemplerne på ”pro-russisk misinformation”, så er det kun fordi jeg opfatter den danske dækning som regulær satire jeg selv kan holde ud at se dem igen og igen. Tænk, at der sidder højt betalte journalister og forestiller sig, at russerne og sagesløse hjernevaskede vestlige ofre for russisk propaganda, tror på de gamle historier de selv gentager i det uendelige. Og de tror tilmed at den russiske stat har en plan om at destabilisere EU, ved at fortælle der er mangel på broccoli og Iceberg salat !!!
 
Det er de samme medier, der fortalte om syv-årige Bana Alabed fra Aleppo, der opladede sin mobil via solceller og på magisk vis kunne få 3G signal til at uploade video, selvom alle andre i nærheden af Aleppo var heldige, hvis de blot kunne få et signal til et telefonopkald uden noget internet.
 
Hvis den etablerede presse føler sig godt tilpas med efterretningstjenester som sandhedskilder og propagandaorganer som TjekDet og East StratCom, så fortsæt endelig med det, for det sætter kun fart på afviklingen af de eksisterende etablerede medier og giver plads til nogle nye og bedre.
 
Men hvis man i pressen selv tror på fortællingen om at ”Putins plan er er underminere tilliden til medier”, så undrer jeg mig over hvorfor de gør hele arbejdet selv.

Giv din stemme

42 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

48 JOB

PR & Communications Manager

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.