Jesper Jensen


Jesper Jensen

Jesper Jensen

Karma: 0 (?)

Forfatter:

1


artikler

3


indlæg

Hvad er PageRank?
PageRank er en algoritme, som er udviklet af blandt andet Larry Page, der er en af grundlæggerne af Google. I denne artikel vil jeg introducere dig til, hvad PageRank er, og hvorfor det stadigvæk er vigtigt at vide lidt om i 2019, hvis man arbejder med SEO. 
 
Engang kunne man se PageRank for enhver URL i Googles toolbar. Dette stoppede dog i 2013, hvor Google valgte at skjule PageRank. Men hvad er PageRank..? 
 
PageRank er en værdi, som enhver webside i Googles indeks tildeles. Desto højere en sides PageRank er, jo større er sidens chancer for at rangere i Google. 
 
Der er dog også en masse andre faktorer, som har betydning for en sides chance for at rangere på Google, og derfor gør en høj PageRank det ikke alene. Slet ikke.
 
Hvis du forestiller dig to sider, der på stort set alle parametre er identiske. Begge sider beskæftiger sig med gin. De er lige hurtige, har det samme design, og så har de stort set identisk indhold og så videre. I et sådant hypotetisk eksempel vil det være den side med den højeste PageRank, som ville blive placeret højest på Google.
 
Hvordan dannes PageRank? 
 
PageRank dannes på baggrund af en algoritme, som er udviklet af blandt andet en af Google-grundlæggerne, nemlig Larry Page. Han var med til at udvikle PageRank, da han studerede på Stanford. Formlen på PageRank er stadigvæk offentlig tilgængelig.
 
PageRank-skalaen går fra 0 til 10. Da PageRank-værdien for enhver webside var tilgængelig, stod der N/A hos de sider, som endnu ikke havde fået tildelt PageRank.
 
Hvordan fungerer PageRank?
 
PageRank afgøres af links. Google skelner ikke mellem interne og eksterne links. Ethvert link til en given landingsside vil overføre PageRank til denne side. Man mister ikke PageRank ved at linke ud til andre sider eller linke internt. 
 
Jo flere links, som peger på en specifik landingsside, desto højere PageRank vil siden typisk have. Helt så simpelt er det dog ikke, for der er stor forskel på, hvor meget PageRank der sendes videre. 
 
Sider, der selv har en høj PageRank, vil typisk sende mere PageRank videre. PageRanken fordeles dog ligeligt ud på samtlige links i indholdet, så hvis ens indhold indehodler rigtig mange links, vil de enkelte links ikke sende så meget PageRank videre. 
 
Hvad kan man bruge PageRank til?
 
Man kan bruge sin viden om PageRank, når man skal vurdere et links kvalitet. Det er for eksempel viden om PageRank, der skal få en til at holde sig fra links i dark posts. Da PageRank for de enkelte sider ikke længere er tilgængeligt, er det ikke muligt at sige noget præcist om de forskellige siders PageRank.
 
Der er dog kommet en del værktøjer, som forsøger at imitere PageRank, for eksempel giver værktøjet Ahrefs brugerne mulighed for at se en sides URL-rating, som dog går fra 0 til 100. 
 
Dette parameter kan sagtens sammenlignes med PageRank, omend det nok skyder forbi af og til. Som udgangspunkt er det dog ikke tosset at få links fra sider med høj URL-rating. Der er dog også andre parametre, som har betydning for et links kvalitet. 
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

39 JOB

Digital Marketing Specialist

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Seniorkonsulent

Frist: 15. december

PR-rådgiver

Frist: Hurtigst muligt

Leder og kommunikationsfagligt fyrtårn

Frist: 5. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.