Jesper Jensen


Jesper Jensen

Jesper Jensen

Karma: 0 (?)

Forfatter:

1


artikler

3


indlæg

Hav altid øje for den gode historie i din virksomhed
Rigtig mange glemmer at have øje for den gode historie i deres egen virksomhed. Dermed glipper de fantastiske PR-muligheder. Her fortæller jeg om, hvordan noget så simpelt som et jobopslag blev en stor PR-succes for os. 
 
Det nytter ikke noget at være verdensbedste til et eller andet, hvis ingen ved, at man er det. Det er forbandet vigtigt, at man spreder budskabet om sin identitet og sine evner, hvis man vil have succes med sin forretning. 
 
Til daglig arbejder jeg som medindehaver af Dild & Mand, hvor jeg - sammen med en partner - driver en række forskellige hjemmesider. Hvis vores forretningsmodel skal blive en succes, er vi afhængige af omtale i medierne. 
 
Vi satser nemlig på organisk markedsføring all the way. Vi bruger INGEN PENGE på annoncering overhovedet, hvorfor al omtale skal skaffes naturligt. Lykkes dette ikke, er der ingen, som lærer os at kende, og dermed tjener vi ingen penge.
 
Derfor er en disciplin som PR yderst vigtig for os, og for nyligt havde vi stor succes med at få omtale af et jobopslag. En mulighed, som vi næsten overså, selvom vi altid har fokus på PR, og dette skyldtes, at "det jo bare var et jobopslag," og af den slags sjældent giver omtale.
 
Nogle gange er et jobopslag mere end blot et jobopslag
 
Sagen var den, at vi havde besluttet os for at søge en oplæser til vores sexnoveller på Temptations.dk, hvor vi guider danskerne til et bedre sexliv samt sælger sexlegetøj.
 
Sexnovellerne var i forvejen populære, og vi forestillede os, at de kun ville blive endnu mere populære, hvis vi tilbød en fræk oplæsning af dem.
 
Derfor lavede vi et jobopslag, og pludselig slog det os, at det, som vi havde gang i, faktisk var ret unikt. Der var ikke andre i Danmark, der tilbød det, som vi ville gøre, og historien i sig selv havde også noget potentiale til at gå viralt på de sociale medier. Vi indså, at hvis vi vinkelde det rigtigt, ville et opslag med historien uden tvivl være noget, som folk ville tagge hinanden i. For at drille hinanden. For at fremhæve historien, som var lidt absurd. 
 
Overskriften for historien blev, at vi søgte Danmarks frækkeste stemme. Det var en overskrift, der rummede hele historien i sig, samtidigt med at den ikke forærede det hele væk.  
 
Da jobopslaget var færdigskrevet, hev vi fat i et par medier og pitchede historien til en række lokale medier samt et par af de større, der elsker nyheder i den lumre afdeling. Hurtigt bed et par af lokalmedierne på, og de valgte at dele nyheden på Facebook, hvorefter det hele tog fart. Hurtigt modtog vi et væld af ansøgninger fra personer, der var langt dygtigere end de folk, som vi havde forventet at få ansøgninger fra. 
 
PR-delen gav os en masse fin omtale, og så hjalp den os samtidigt med at finde de perfekte kandidater.
 
Vi var lidt i tvivl om, hvorvidt historien var tung nok til at skabe omtale, men heldigvis ignorerede vi tvivlen og tog chancen, og det skal man huske sig selv på: Man taber aldrig noget ved at forsøge sig med PR - ikke ud over tid. 
 
Hele processen har gjort mig opmærksom på en række ting, som jeg vil være ekstra foksueret på for fremtiden. Man SKAL altid have fokus på den gode historie i sin virksomhed - også selvom man umiddelbart tænker, at det, som man har gang i, er lidt banalt. Måske gemmer der sig alligevel en stærk historie i det, man fedter med. 
 
Derudover blev jeg bevidst om, hvor divergente gevinster der kan være knyttet til PR. Førhen har jeg altid tænkt, at værdien i PR udelukkende var at øge kendskabsgraden til ens virksomhed samt styrke ens positionering, men denne her case har gjort mig opmærksom på, at man ved hjælp af PR også kan få det maksimale ud af en given situation. Uden omtalen havde vi nemlig ikke fundet så dygtige kandidater, som vi har.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Communications Specialist

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Social Media Manager

Frist: 12. december

Communications Specialist

Frist: 10. december kl. 12.00

Bureau-praktikant

Frist: 13. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.