Jesper Jensen


Jesper Jensen

Jesper Jensen

Karma: 0 (?)

Forfatter:

1


artikler

3


indlæg

Du kan ikke stole på din søgeordsanalyse
En søgeordsanalyse danner ofte grundlaget for rigtig meget SEO-arbejde. Desværre er søgeordsanalyser sjældent særligt pålidelige. I denne artikel forklarer jeg hvorfor.
 
En søgeordsanalyse er hjørnestenen i rigtig meget SEO-arbejde. Desværre viser det sig, at rigtig mange søgeordsanalyser er misvisende. Inden jeg forklarer hvorfor, ønsker jeg dog lige at få alle med, og derfor tager vi lige en begrebsafklaring - for hvad er en søgeordsanalyse egentlig?
 

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyses formål er at skabe overblik over alle relevante søgeord inden for en niche. En god søgeordsanalyse giver et overskueligt overblik over relevante søgeordsvolumer samt ens nuværende placeringer.
 
En søgeordsanalyse skal gøre en klogere på, hvilke ord man bør gå efter at rangere på. Som udgangspunkt giver det jo ikke mening at rangere på et ord eller en frase, som ingen søger på.
 
Søgeordsanalysen giver derfor rigtig god mening, og for mange SEO-folk udgør den da også hjørnestenen i stort set alt SEO-arbejde. Desværre viser det sig, lidt for ofte, at søgeordsanalyser er upålidelige.
 

Søgeordsanalyse-værktøjerne er ikke til at stole på

Jeg har utallige gange erfaret, at de søgeordsvolumer, som opgives af de forskellige søgeordsanalyse-værktøjer, ikke stemmer overens med, hvordan virkeligheden ser ud.
Dette til trods for at jeg altid bruger Googles eget værktøj, Keyword Planner, til at udføre mine søgeordsanalyser. 
 
Man skulle vide, at Google om nogen burde vide, hvor mange der søger på de forskellige ord og fraser hver måned, men det er desværre ikke tilfældet. Keyword Planner skyder - ligesom de andre værktøjer - fælt forbi sommetider, og det gør altså, at søgeordsanalysen bliver mindre værd. 
Personligt synes jeg ikke dog, at man helt skal droppe søgeordsanalysen, bare fordi den sommetider er unøjagtig.
 
For hvad er alternativet?
 
Man er jo nødt til at definere nogle mål for sin SEO-indsats, og det er meget udfordrende at definere disse mål uden nogen plan for, hvilke ord man gerne vil rangere på. Og valget af fokussøgeord skal jo ligesom motiveres, ikke?
 
Jeg anbefaler derfor, at du laver din søgeordsanalyse, som du plejer. Du er grundig og bruger forskellige værktøjer. Vær kreativ og reflekterende. Hvad kunne dine kunder finde på at søge på? Få alt med! Undersøg også meget gerne, hvad dine konkurrenter rangerer på og stjæl et par søgeord derfra.
 
På baggrund af søgeordsanalysen bør du vælge de søgeord, som du ønsker at rangere på. Valget skal tages på baggrund af overvejelser omkring relevans, søgeordsvolume og konkurrence. 
Herefter skal du lægge en plan for, hvordan du kommer til tops på dine udvalgte søgeord. Efterfølgende kommer det hårde arbejde, nemlig eksekveringen.  
 

Brug løbende data fra Search Console, når du eksekverer på din SEO-strategi

Det er meget vigtigt, at du opsætter en konto i Google Search Console, da du kan få meget værdifulde data via dette værktøj. Du kan blandt andet se, hvilke ord din side rangerer på, samt hvor mange eksponeringer og klik du får på diverse ord.
 
Search Console vil dermed kunne gøre dig bevidst om, hvorvidt du kan stole på de data, som du har fået omkring søgeordsvolumer fra søgeordsanalyseværktøjerne.
 
Hvis du for eksempel har ramt side 1 på ordet ‘vandreferier’, og antallet af eksponeringer er væsentligt lavere, end hvad søgeordsanalyseværktøjerne fortalte dig, tyder alt på, at værktøjerne har givet dig misvisende data. 
 
Du bør derfor overveje, hvorvidt du fortsat bør knokle for at komme til tops på det givne søgeord, eller om kræfterne bør bruges andre steder. 
 
Når man arbejder med sin SEO, vil man komme til at rangere på en masse søgeord, man ikke aktivt arbejder på at komme til tops på. Dette er en helt naturlig konsekvens af godt on-page indhold, indgående links og så videre.
 
Jeg anbefaler, at du i Search Console løbende holder øje med, om der er noget at hente på de søgeord samt søgeordsfraser, du endnu ikke har haft fokus på. Det kan meget vel vise sig at være tilfældet nemlig!

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Fagredaktør

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Digital Marketing Specialist

Frist: 9. december

Underviser

Frist: 10. december

Digital konsulent

Frist: 17. december kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.