Jesper Brieghel


Jesper Brieghel

Jesper Brieghel

Karma: 72 (?)

Forfatter:

1


artikler

3


indlæg

Irans digitale helte
Mens både CNN og BBC i sidste uge kæmpede med at trække information og billeder ud gennem præstestyrets stramme censur-net – og derfor tøvede med at rapportere fra konflikten – satte unge iranske demonstranter livet på spil ved at holde verden opdateret på de sociale medier. I blogposts, facebook-opdateringer, YouTube-videoer og frem for alt på Twitter har de modigt bragt de blodige begivenheder ud til den globale web-offentlighed.

Nettets demokratiske styrke
Dermed har de sociale medier for første gang vist sin fulde styrke i demokratiets tjeneste og web 2.0-generationen har fået sine første digitale helte. Vi har allerede flere gange set nettets enorme slagkraft i amerikanske valgkampe, men dette er første gang unge skribenter på de sociale medier bliver omverdenens primære kilde i en blodig konflikt, hvor de traditionelle medier ligger fastspændt i magthavernes censur-benlås.

Den iranske valgkonflikt vil i høj grad blive husket på de karakteristisk korte Twitter-beskeder, der med blot 140 karakterer til rådighed satte ord på både overgrebene og stemningen i Tehran. Beskeder forfattet ikke af højtlønnede journalister, der kunne rapportere i vished om, at deres bortførelse eller mord ville vække hele det internationale samfunds vrede, men af unge iranere, der ikke sjældent har betalt med deres liv eller frihed for selv små forseelser.

Sandhed uden sikkerhedsnet
Når historien om juni-protesten i Tehran skal stykkes sammen, vil disse modige ”mini-blogs” uden tvivl indgå side om side med billeder og filmklip taget af civile irakere og offentliggjort på nettet. Det har vi – mig bekendt – ikke set før. Hidtil har det altovervejende været professionelle pressefotografer og kamerafolk, der via etablerede medier har leveret de ikoner på folkets protester mod voldelig overmagt, som har brændt sig ind i den kollektive hukommelse.

Malcolm Browne fra Associated Press viste os den brændende munk fra Saigon i 1963. Elleve år senere åbnede Nick Ut fra samme bureau verdens øjne med det uforglemmlige billede af napalm-forbrændte børn, der løber grædende mellem amerikanske soldater. Og i 1989 forevigede Jeff Widener, også fra AP, den ikoniske ”Tank Man” på Tiananmen Square. I 2009 var det imidlertid unge iranere, og ikke den professionelle presse, der med deres private mobiltelefoner trodsede frygten og modigt dokumenterede politistatens mord på uskyldige over for hele verden ved at lægge billederne direkte ud på nettet.

Neda fra Tehran
Ikonet på det unge Tehrans oprør mod præstestyrets totalitære magt kunne meget vel blive den rædselsvækkende video af Neda, en 16-årig pige der rammes i brystet af sikkerhedsstyrkernes kugler og dør på fortovet for øjnene af os med blodet silende ned ad kinderne. Hendes forbløffede og fortvivlede blik taler til os på tværs af tid og sted. Det fortæller historien om en ung pige, der gik på gaden i fredelig protest og faldt for skud fra et koldblodigt regime. Og det beder beskueren fortælle verden: Her døde Neda, 16 år og uskyldig.

Den opgave tog en af hendes landsmænd på sig. Han var i færd med at filme protesten i Tehrans gader med sin mobiltelefonen, da skuddene faldt, og havde modet til at tage videoen af den døende pige – lige dér i skudlinien. Ganske uden pressefotografens internationale beskyttelse. Han turde bringe den farlige optagelse hjem og trodsede censuren ved at lægge den på nettet, der ellers overvåges tæt af sikkerhedsstyrkerne.

Takket være hans mod kunne internettet i denne weekend vise sig som et af de farligste våben, en befolkning at rette mod sine undertrykkere – og netop derfor vil han og Neda, og de mange unge mænd og kvinder, der i disse dage lægger den iranske virkelighed på nettet, blive husket som demokratiets første digitale helte.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

33 JOB

Kommunikationschef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Pressechef

Frist: 23. september

Presserådgiver

Frist: 23. september kl. 12.00

Webredaktør

Frist: 2. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.