Jens Nielsen


Jens Nielsen

Jens Nielsen

Karma: 147 (?)

Forfatter:

3


artikler

22


indlæg

Når sociale medier udfordrer virksomhederne

Et velkendt fænomen ved sociale medier er, at de muliggør og skaber nye fælleskaber eller netværk på tværs af tid og rum. Disse antager typisk en art kvasi-identitet mellem interaktions- og organisationssystemer, for på den ene side så lukker de sig om sig selv ved at påkræve medlemskab, men omvendt kan det diskuteres, hvorvidt disse i sagens natur er beslutningssystemer. Det var et Luhmannsk indspark, men pointen er, at der opstår sfærer, hvor brugere, på trods af at de ikke er en del af organisationen (eks. en virksomhed), bliver del af et nyt virtuelt fællesskab, som kobler sig organisationen. Dette ses eksempelvis på utallige facebook-sider, hvor ‘synes godt om’ kan tilkendegive en art medlemskab.

Når knap 3 millioner danskere er på Facebook tvinges virksomheder praktisk talt også til at være der. Denne tilstedeværelse fremtvinger en vis socialitet, men tilstedeværelsen åbner også op for potentielle risici. Hvor virksomheder før i tiden kunne styre kommunikationen gennem massemedierne som agerede gatekeepere, er de nu på mere usikkert farvand. For når brugerne får mulighed for at dele deres (u)tilfredshed på sociale medier, udfordrer det virksomhederne.

Danmarks største fitness-kæde, Fitness World, afskedigede i det nye år en centerleder i Odense. Traditionelt en sag som må betragtes som værende et internt anliggende for Fitness World, men adskillelige kommunikationsbidrag fra Fitness Worlds medlemmer på fitness-kæden Facebook-side gjorde sagen offentlig.

Dertil kommer, at den omtalte, tidligere Centerleder selv lavede et opslag på Fitness Worlds væg. Vi har desværre ikke set opslaget, da Fitness World modererer deres væg, men det synes at være sandsynligt, at den tidligere centerlederes kommunikationsbidrag har initieret “krisen”.

Herefter vælger Fitness World at lave et opslag, hvori skriver, hvorfor de har afskediget den tidligere Centerleder.

På en og samme tid siger Fitness World noget uden egentlig at sige noget alligevel. På trods af det ytrer adskillelige medlemmer (83 kommentarer) deres utilfredshed med opslaget. I alt liker 71.200 Fitness Worlds side, hvilket må antages at være en væsentlig del af deres medlemmer, men hvor mange af disse har en reel interesse i om en given Centerleder i Odense er blevet fyret? Næppe mange. Og selv hvis disse medlemmer kommer i det pågældende center, må man spørge sig selv, hvorvidt disse stadig har en interesse i afskedigelsen. Det har de formentlig – ligesom du og jeg har en interesse (stor eller lille) i, hvorvidt den lokale brugsuddeler bliver fyret eller ej. Som kunde i butikken (eller stakeholder med et finerer udtryk) har det betydning for én, men det gør ikke nødvendigvis sagen til et offentligt anliggende.

Sagens understreger meget godt, hvordan de sociale medier er en udfordring for dagens virksomheder. På den ene side konstituerer Facebook-pages en ny kvasi-sfære, som hverken er privat eller fuldstændig offentlig. Og hvordan skal virksomheden møde disse nye krav til kommunikationsbidrag fra medlemmerne? Der stilles krav til større transparens, men samtidig opstår der endnu flere konflikter, når intern kommunikation bliver til ekstern kommunikation.


Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

44 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Kursus

Digital Content Bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.