Jens Nielsen


Jens Nielsen

Jens Nielsen

Karma: 147 (?)

Forfatter:

3


artikler

22


indlæg

Cases og komiske indspark

En af tankerne bag valg af cases til specialet har været, at vi gerne vil studere kriser real-time. De cases vi udvælger, skal derfor forløbe, mens vi skriver specialet.

De seneste par uger har derfor været inspirerende for os. Specielt tre sager følger vi tæt:

Sagerne er interessante i et medieperspektiv, fordi de først og fremmeste understreger, hvordan nyhedsmediernes nyhedskriterier er afgørende for, hvordan kriserne udvikler sig. Anklagen mod FLSchmidt er, på trods af kritik, faldet til jorden. Det skyldes formentlig manglende aktualitet og nærvær. Sagen mod DONG kører imidlertid på fulde drøn, fordi den kræver politisk involvering og igen-igen river op i debatten om høje lønninger til de højtansatte. Claus Meyer-sagen må tolkes ind i en større sammenhæng. Først og fremmest knytter den an til Claus Meyers framing af sig selv og virksomheden ‘Claus Meyer’, som værende socialt ansvarlig. Det sker bl.a. gennem tv-programmet ‘Restuarant  bag tremmer’. Men det knytter også an til sagen om Marlene Duus, hvor Claus Meyer tog en voldsdømt person i lære. Claus Meyer har derfor en krisehistorie, hvilket illustreres i Jacob Saaby Nielsens tweet:

Kommentaren er naturligvis ironisk/sarkastisk, men den understreger, hvorfor en krisehistorie gør, at man bør være påpasselig i sin kommunikation. Derfor kan det også i den grad undre, når Claus Meyer skriver denne statusopdatering, efter at Politiken har afsløret de ‘urimelige’ arbejdsforhold hos Meyers Bageri:

Når man har en krisehistorie, og man selv er skyld i krisen (arbejdsforholdene kan direkte attribueres til organisationen, og er derfor deres ansvar), så bør man være imødekommende i sin krisekommunikation. En måde at agere i mødekommende på er, at forholde sig til krisen, og ikke blot kommunikere om noget helt andet. Det signalerer ingenlunde, at Claus Meyer interesserer sig for kritikken, men derimod er mere optaget af en (“ligegyldig”) konkurrence. Bagefter kom dette svar dog fra Meyers Bageris administrerende direktør. Kriseresponsstrategien er dog en kategorisk afvisning af kritikken, hvorimod man formentlig havde forventet, at Meyers Bageri ville anvende en form for genopbygningsstrategi.

Men det er blot selve krisekommunikationen. Rent mediemæssigt er Claus Meyers Facebookprofil samt Politikens artikel et eksempel på, hvordan brugere får mulighed for at skabe indhold og videreføre krisen (second crisis communication). DONG har ikke en Facebook-profil og grundet krisens karakter og virksomhedtypen, så udvikler krisekommunikationen og debatten sig anderledes på de digitale medier. To spin-offs er dog værd at bemærke. Kriser medfører ofte, at brugere får mulighed for at lufte sin utilfredshed med organisationen (uafhængigt af krisens karakter). Derfor er der nu også, som reaktion på fyringen af Anders Eldrup, startet en facebook-side samt en tilhørende hjemmeside (dongdeal.dk), hvis formål er, at forhandle sig frem til bedre El-priser (indforstået: DONGs priser er for dyre – og det hænger sikkert sammen med de høje direktørlønninger). Derudover er der på Twitter lavet en falsk profil for DONGs bestyrelsesformand, Fritz Schur. (Følg ham her). Det er aldeles underholdende og relaterer sig på markant anden vis end Dongdeal.dk til krisen.


Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

44 JOB

Senior fundraiser

Se alle job Indryk job

Kursus

Digital Content Bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Rådgiver

Frist: 14. august

Presserådgiver

Frist: 10. august

Studentermedhjælper

Frist: 15. august
Se alle job Indryk job

Kursus

Styrk jeres leder- og linjekommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.